Hur tömma torrdräkten på luft?

Det börjar närma sig plurrningsövning med skridskogänget och den här gången tänkte jag fega och använda torrdräkt. Torrdräkten skaffade jag för paddling sent i höstas och hann inte använda den så många gånger innan vattnet blev i fel form för paddling.

Hur gör jag för att tömma den på luft så effektivt som möjligt? Vid plurrningsövningen vill jag ju bland annat testa hur jag flyter med ryggsäcken och då helst inte flyta alltför mycket med torrdräkten.

enkelt

Öppna den nedre dragkedjan om du har en sådan sätt dig ner på huk stäng igen, ställ dig upp sätt in fingret inanför halsmudduen sätt dig på huk släpp fingret klart.

Men du kommer fortfarande att flyta väldigt lätt det kommer alltid finnas luft i dräkten och du flyter ju nästan utan.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kanske

effektivast att ta ut luften när du ligger i vaken genom att öppna vid halsen. Vattnet borde då pressa bort luften.

Thure

Mikael

såg att du åkt i tisdags en längre tur med torrdräkt. Blir du för varm? Hur reglerar du isoleringen? Liten diskussion igång om detta på SSSKs hemsida.

Thure

Dra i halstätningen med fingret och ställ dig på huk, "krama" sedan dig själv så åker luften ut genom halstätningen...standardprocedur innan varje dyk (ja e CMAS**)

såg att du åkt i tisdags en längre tur med torrdräkt. Blir du för varm? Hur reglerar du isoleringen? Liten diskussion igång om detta på SSSKs hemsida.

Thure

Här i Finland har många skridskoåkare skaffat en sk. "fegisdräkt", dvs en tunn goretex-mellantorrdräkt av firman Ursuk.

http://www.ursuk.fi/en/paddling/products/product/34/mps-multi-purpose-suit/

Har ej själv provat, men dom som har, säger att man kan ha den på även på långa Grupp II -turer utan att svetta alltför mycket. Man har vanliga ytterkläder på torrdräkten.

Hur gör jag för att tömma den på luft så effektivt som möjligt? Vid plurrningsövningen vill jag ju bland annat testa hur jag flyter med ryggsäcken och då helst inte flyta alltför mycket med torrdräkten.

Varför vill du inte det?

Är inte vitsen med plurrningsövningen att testa hur du flyter med den utrustning du faktiskt tänker använda vid "skarp" åkning, istället för med utrustning du "borde" använda men inte kommer att använda?

Men om du tänker åka skridsko utan torrdräkt, då ska du givetvis också övningsplurra utan torrdräkt. Om du har på dig torrdräkten bara vid övningsplurrningen och för att du tycker det blir för kallt utan, då finns alternativet att varmplurra sommartid istället. Blöta gummiskivor på en brygga sommartid blir ungefär lika halt som is vintertid - själv kom jag inte upp på gummiplattan utan isdubbar.

Här i Finland har många skridskoåkare skaffat en sk. "fegisdräkt", dvs en tunn goretex-mellantorrdräkt av firman Ursuk.

http://www.ursuk.fi/en/paddling/products/product/34/mps-multi-purpose-suit/

Har ej själv provat, men dom som har, säger att man kan ha den på även på långa Grupp II -turer utan att svetta alltför mycket. Man har vanliga ytterkläder på torrdräkten.

Fast om man måste byta ytterkläderna efter ett plurr är det kanske bara ytterligare en onödig utrustningsdetalj?

Thure

Visst blir det lite svettigare än utan men hellre lite svett och varm än att riskera hypotermi och ännu en siffra i statistiken.

För mig är det självklart att inte beträda okänd is utan torrdräkt men alla är vi olika.

Bara att ha en "vanlig" gore-tex jacka ytterst blir ju snabbt varmt och svettigt... I min gore-tex torrdräkt som jag har för paddling kan jag ligga och paddla i "promenadtempo" och fortfarande vara torr. Ökar jag tempot blir det blött...

Med den intensitetsnivå man har på skridskor skulle det för mig vara ett olidligt våtvarmt omslag att åka i min torrdräkt. Att sen dessutom ha en windstopper över...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips