Hur spara på gasen?

Vilka knep finns det för att använda så lite gasol som möjligt vid matlagning? Främsta jag undrar är vilken styrka ska en ha på lågan?

Några saker jag tagit till mig:
- Blötlägg maten på förhand om den tillåter.
- Låt maten dra på eftervärme.
- Värm upp vattnet till utetemperatur (ex svart dryckesbehållare).
- Se till att köket är i vindskydd.

Några andra tips?

Pot cozy (eller grytmysare som vi brukar kalla det här på Utsidan).

Gryta med värmeväxlare gör oftast att man får mindre spillvärme.

Hur mycket låga man ska ha är en balansgång. Med kök med värmeväxlare brukar brännaren väl vara anpassad så man kan dra på fullt utan att få för mycket spill, men med andra kök får man nog prova sig fram lite.

Vilka åtgärder som ger mest resultat är jag osäker på, jag har inte provat så mycket olika varianter.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vilka knep finns det för att använda så lite gasol som möjligt vid matlagning? Främsta jag undrar är vilken styrka ska en ha på lågan?

Några saker jag tagit till mig:
- Blötlägg maten på förhand om den tillåter.
- Låt maten dra på eftervärme.
- Värm upp vattnet till utetemperatur (ex svart dryckesbehållare).
- Se till att köket är i vindskydd.

Några andra tips?
Du tar upp det mesta.
Frukostvattnet hämtar du kvällen innan. Är det kallare i luften kan du ha flaskan i sovsäcken, om du litar på att den håller tätt.
För- och/eller eftersvällning är effektivt.
Vindskydd. Ta dock inte med dig ett onödigt tungt vindskydd. Sök upp en bra plats och använd ett vikteffektivt vindskydd istället.
Slangkök är lägre än toppmonterat, vilket innebär mindre vindpåverkan. De är dock tyngre och mer skrymmande.

Reglera lågan så att det inte slår ut så mycket lågor utanför kastrullen. Det innebär i regel maximalt 75% pådrag, men kan vara ännu mindre. Testa dig fram.
En låg och bred kastrull är bättre, men den nyttan ska såklart vägas in mot annat också. Bredstrålande brännare och smal kastrull är, ur effektivitetssynpunkt, en sämre kombination än det omvända.

Pot cozy (eller grytmysare som vi brukar kalla det här på Utsidan).

Gryta med värmeväxlare gör oftast att man får mindre spillvärme.
...
Pot cozy var något nytt!

Jag är lite förvirrad kring detta med värmeväxlare. Googlat runt lite men inte hittat vad det innebär till matlagning.

...
Reglera lågan så att det inte slår ut så mycket lågor utanför kastrullen. Det innebär i regel maximalt 75% pådrag, men kan vara ännu mindre. Testa dig fram.
...
Jaha, jag hade fått för mig så lite som möjligt och att det ist mer var frågan om hur länge en orkade vänta.
Så för att klargöra; så mycket som möjligt bara lågorna ïnte åker utanför?

Lägg ett lock på grytan och skruva ner gasen. Att värma upp ett gram vatten från 20 grader till kokning kräver 336 Joule. Att koka bort samma gram vatten sen kräver 2260 Joule, nära tio gånger mer.

Senast ändrad:
Under krigen lät man kokande mat efterkoka i hölådor med isolerande lock, utan värmetillförsel.
Grytmysaren skall efterlikna den processen.
Värmefångar galler under kastrullen gör att förbränningen producerar mer Kolmonoxid, dvs elda i det fria utanför tältet.
Bränsleminimering kräver en brett reglerbar brännare. Då faller en hel del bort.
I fält hur rengör du värmefångarbotten på kastrullen?

go tur

Allt du själv räknar upp + ett effektivt vindskydd med bottenreflektor + en grytmysare. Här ett exempel på bägge. Nog också, som skogsbaronen skriver, formen på kastrullen. Och en bredstrålande brännare, som det går att precisionsreglera lågan på.
Den stora besparingen för min egen del är nog ändå själva matsedeln. Allt tillagas med endast uppkok + eftersvällning i grytmysaren. Inget pastavatten som hälls bort. Mycket som inte kräver kök överhuvudtaget, utan går att äta som det är eller efter återvattning i kallt vatten (hummus, torkad finmixad fetaost, nötter, rostade kikärter, energität musliblandning i stället för gröt på morgonen etc). Att före turen avgifta sig från sitt kaffe- eller (i mitt fall) teberoende spar väldigt mycket bränsle ;)
Pot cozy var något nytt!
En sådan fixar man lätt själv av förslagsvis billigt/avlagt skumplastunderlag och lite tejp. Glöm inte locket och lägg gärna alufolie i botten. Det sköna med grytmysaren är inte bara bränslebesparingen, utan att man kan njuta långsamt av sin fortfarande riktigt heta mat. Det blir dessutom ett perfekt och skrammelfritt packfodral för hela köks-kittet.
Jag är lite förvirrad kring detta med värmeväxlare. Googlat runt lite men inte hittat vad det innebär till matlagning.
I denna tråd finns en gammal grundlig utredning om den eventuella nyttan av värmeväxlare, som du kan nörda ner dig i ;). Vi kom sammanfattningsvis fram till att den extra vikten inte väger upp bränslebesparingen förrän på mycket långa turer. Plus insikten om andra nackdelar med värmeväxlaren, inte minst den ökade risken för kolmonoxidutveckling.

Pot cozy var något nytt!

Jaha, jag hade fått för mig så lite som möjligt och att det ist mer var frågan om hur länge en orkade vänta.
Så för att klargöra; så mycket som möjligt bara lågorna ïnte åker utanför?

Värmeväxlare innebär att mer värme överförs till kastrullen och att mindre värme försvinner till kråkorna. Värmeväxlaren väger en hel del, så det är bara när man är ute länge som man vinner på det. Värmeväxlare innebär också att det blir väldigt varmt precis där värmeväxlaren ansluter till kastrullen, vilket kan innebära att mat kan bränna fast där.
Det bildas också mycket mer kolmonoxid med värmeväxlare, vilket man bör ta i beaktande om man lagar mat i tältet.

Har man väldigt liten låga så kokar aldrig vattnet, för då försvinner lika mycket värme från kastrullen till omgivande luft som du tillför kastrullen.
Det finns ett optimum. Lågor utanför kastrullen är ett säkert tecken på att du eldar för kråkorna. Vart optimum ligger kan jag inte svara på, men låt bli att gasa på för mycket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips