Hur snöra kängor?

Någon som kan berätta hur jag skall snöra kängan utan att det sitter åt runt fotleden men så att foten inte kan glida i skon så tårna slår i framkant?

Jag hade problem med att foten domnade bort när jag snörade mina Syncro Mid så att de satt stabilt på foten. Fick sedan lära mig av en butiksförsäljare att snöra uppifrån och ner, då kan man välja att bara dra åt kängan längst ned där det fixeras och låta det vara löst högst upp så att blodet kommer fram.
På mina kängor, som jag har för mig har 5st hällor (1 längst ned, 5 högst upp), så snörar jag alltså 1, 5, 4, 3, 2. Jag drar då egentligen bara åt snörena ordentligt på hälla 1 och 2 och låter 3, 4, 5 vara ganska lösa så att blodet kan cirkulera fritt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Testa om det funkar att snöra som vanligt till strax innan fotleden var du tvinnar skosnörena runt varandra ett par gånger som om du påbörjade en knut.
Därefter snörar du lite lösare över fotleden och gör samma låsning strax ovanför fotleden.
Och sista biten upp snöras som önskat.

+1 på att snöra uppifrån och ner...

Jag snörar som vanligt på foten, från tårna och uppåt, för att sedan snöra uppifrån och ner när jag kommer till skaftet. Mycket bekvämt.

Det är snörningen över vristen som håller hälen mot hälkappan. Snörning över mellanfoten är oftast obehövlig. Ett skosnöre upp till vristen och ett i skaftet har jag sett många av mina gröna kollegor bruka.
3,5 mm fyrkantiga läderremmar av älghud glider inte i snörhål och hakar.

go tur

Det är snörningen över vristen som håller hälen mot hälkappan. Snörning över mellanfoten är oftast obehövlig. Ett skosnöre upp till vristen och ett i skaftet har jag sett många av mina gröna kollegor bruka.
3,5 mm fyrkantiga läderremmar av älghud glider inte i snörhål och hakar.

go tur
Det låter smart. Ska testa det nästa tur.

fick nervkläm förra året i mina lundhag forrest men det löste sig genom att inte dra åt över vristen och hoppa över några hål. räckte att dra åt på det höga skaftet. foten höll sig på plats ändå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips