Hur ska en ryggsäck sitta?

Jag går nerifrån och upp när jag ställer in min säck.
Brukar tänka mig att det ska kännas ungefär som om att man har en schimpansunge som kränger sig fast på ryggen.
 
Är inte det här en frågeställning som uppkommer endast om man har en för stor och tung ryggsäck? Jag skulle lösa problemet med en lättare och mindre säck...
 
Jag gör så här:

1. Spänner temporarärt axelremmarna för att lyfta ryggsäcken till rätt höjd på ryggen
2. Drar åt avbärarbältet så det inte kan glida ner förbi höfterna
3. Spänner bröstremmen
3. Lossar axelremmarna (ryggsäcken vilar på höfterna och faller lite bakåt)
4. Spänner toppstramarna (för att dra ryggsäcken mot ryggen igen)

Nu ligger all vikt på höfterna, axelremmarna (tillsammans med toppstramarna) och bröstremmen ser bara till att ryggsäcken inte faller bakåt.

Sen när man går blir man efter ett tag öm om höfterna (i alla fall blir jag det). Då kan man lossa toppstramarna och spänna axelremmarna så man lägger vikt på axlarna, och lossa avbärarbältet lite. På så vis kan man växla vikten mellan axlar och höfter.

Sen har en del ryggsäckar mer justeringsmöjligheter, sidospännare mellan säck och avbärarbälte t.ex. (som ska stabilisera i sidled). De drar man åt just bara för att stabilisera. Bröstremmen brukar kunna flyttas upp/ner (ibland enkelt, ibland måste den lossas och träs om).

Det kan ju också finnas justeringsmöjligheter för att flytta fästpunkten för axelremmarna upp eller ner och lite sånt, men grunden är det avbärarbälte, axelremmar, toppstramare och bröstrem som är det man jobbar med.
 
Jag gör så här:

1. Spänner temporarärt axelremmarna för att lyfta ryggsäcken till rätt höjd på ryggen
2. Drar åt avbärarbältet så det inte kan glida ner förbi höfterna
3. Spänner bröstremmen
3. Lossar axelremmarna (ryggsäcken vilar på höfterna och faller lite bakåt)
4. Spänner toppstramarna (för att dra ryggsäcken mot ryggen igen)

Precis så här gör jag också. Jag kan om jag vill stoppa in fingrarna mellan axelremmarna och toppen på axeln, all vikt på höften.
Jag vet inte med er andra men mitt avbärarbälte sitter inte på höften utan snarare över, eller på kammen kanske.
Det är viktigt att hitta rätt storlek, alltså längd, på ryggsäcken. Har haft säckar som har varit omöjliga att få bra bärkomfort på grund av för kort rygglängd (alltså säcken) Stirra dig inte blind på literantal utan leta en lagom lång säck eller en med justerbar längd.
//Per
 
Jag vet inte med er andra men mitt avbärarbälte sitter inte på höften utan snarare över, eller på kammen kanske.

Det viktigaste är väl att kraftöverföringen sker via höftbenen/höftbenskammen, sedan om avbärarbältet vilar ovanpå eller täcker kammen är olika från ryggsäck och person. Jag bär avbärarbältet ganska olika beroende på vilken ryggsäck jag har.
 
klarar säcken att föra över vikten till avbärarbältet.

Jag har två säckar. En Haglöfs Matrix 70l och en Haglöfs Sumo 95l.

Matrixen är bara skön om man inte lastar säcken för mycket. Den klarar nämligen inte av att lägga över vikten till bältet så även om bältet sitter bra över höfterna så sackar säcken ner över rumpan. Ska väl sägas att den lanserades som en lite lättare säck och därför inte är lika stabil. Har man lite tyngre packning i den behöver man bära mer på axlarna för det är inte skönt när underdelen klämmer mot baken.

Sumon å andra sidan är suverän på att föra över tyngden till bältet så jag väljer ganska ofta att ta den säcken även om den är på tok för stor för vissa dagsturer. Det bältet är fantastiskt. Vikten försvinner.

Jag skulle säga att om du har en säck som klarar det så är det lättast att bära på höfterna.

Jag tycker inte om att ha trångt i ryggan så jag har gärna en stor säck som jag drar åt för att göra den mindre. Att bära tungt ser jag bara som bra träning.
 

avslutad210712

Gäst
Det viktigaste är väl att kraftöverföringen sker via höftbenen/höftbenskammen, sedan om avbärarbältet vilar ovanpå eller täcker kammen är olika från ryggsäck och person. Jag bär avbärarbältet ganska olika beroende på vilken ryggsäck jag har.

Beror lite på. Om höftbältet ligger "utanpå" höften så är risken att det glider och då har man ett konstant fibblande med att justera ryggsäcken.
 

avslutad210712

Gäst
Jag gör så här:

1. Spänner temporarärt axelremmarna för att lyfta ryggsäcken till rätt höjd på ryggen
2. Drar åt avbärarbältet så det inte kan glida ner förbi höfterna
3. Spänner bröstremmen
3. Lossar axelremmarna (ryggsäcken vilar på höfterna och faller lite bakåt)
4. Spänner toppstramarna (för att dra ryggsäcken mot ryggen igen)

Nu ligger all vikt på höfterna, axelremmarna (tillsammans med toppstramarna) och bröstremmen ser bara till att ryggsäcken inte faller bakåt.

Sen när man går blir man efter ett tag öm om höfterna (i alla fall blir jag det). Då kan man lossa toppstramarna och spänna axelremmarna så man lägger vikt på axlarna, och lossa avbärarbältet lite. På så vis kan man växla vikten mellan axlar och höfter.

Sen har en del ryggsäckar mer justeringsmöjligheter, sidospännare mellan säck och avbärarbälte t.ex. (som ska stabilisera i sidled). De drar man åt just bara för att stabilisera. Bröstremmen brukar kunna flyttas upp/ner (ibland enkelt, ibland måste den lossas och träs om).

Det kan ju också finnas justeringsmöjligheter för att flytta fästpunkten för axelremmarna upp eller ner och lite sånt, men grunden är det avbärarbälte, axelremmar, toppstramare och bröstrem som är det man jobbar med.

Känns som ett rätt standardiserat sätt att bära ryggsäcken. Åtminstone gör jag också på det viset.
 
Jag gör så här:

1. Spänner temporarärt axelremmarna för att lyfta ryggsäcken till rätt höjd på ryggen
2. Drar åt avbärarbältet så det inte kan glida ner förbi höfterna
3. Spänner bröstremmen
3. Lossar axelremmarna (ryggsäcken vilar på höfterna och faller lite bakåt)
4. Spänner toppstramarna (för att dra ryggsäcken mot ryggen igen)

Jag gör stort sett likadant, utom att jag ar bröstremmen sist.
Jag har lite nack- och axelproblem, så jag vill ha 100% av vikten på höfterna, jag får ont av väldigt lite tryck uppifrån på axlarna. Jag har toppstramarna hårt spända, mina axlar klarar fint av belastningen framifrån.
Detta gör att packningen känns lätt och den följer med fint i mina rörelser då den sitter tajt mot ryggen, trots glipa mellan axelremmar och axlarna.
 
Jag har två säckar. En Haglöfs Matrix 70l och en Haglöfs Sumo 95l.

Matrixen är bara skön om man inte lastar säcken för mycket. Den klarar nämligen inte av att lägga över vikten till bältet så även om bältet sitter bra över höfterna så sackar säcken ner över rumpan. Ska väl sägas att den lanserades som en lite lättare säck och därför inte är lika stabil. Har man lite tyngre packning i den behöver man bära mer på axlarna för det är inte skönt när underdelen klämmer mot baken.

Sumon å andra sidan är suverän på att föra över tyngden till bältet så jag väljer ganska ofta att ta den säcken även om den är på tok för stor för vissa dagsturer. Det bältet är fantastiskt. Vikten försvinner.

Jag skulle säga att om du har en säck som klarar det så är det lättast att bära på höfterna.

Jag tycker inte om att ha trångt i ryggan så jag har gärna en stor säck som jag drar åt för att göra den mindre. Att bära tungt ser jag bara som bra träning.

Ja det där känner man igen. Ett bälte som glider alltmer längre ner för att till sist hamna strax ovanför knäna och axelremarna har slitit lös axlarna och förflyttat dom till en ny position i nivå med naveln. Då får man göra det där ryggsäckskastet så bältet hamnar ovanför röven en kort stund igen innan den på nytt börjar sin vandring nedåt.

Nu har jag en klättermusen säck som sitter så bra att man ibland undrar om man har tappat den eller om den är kvar på ryggen vilket gör den lite besvärlig på ensamturer. Går man med någon kan man alltid fråga polarn om man fortfarande har säcken med sej men när man är själv brukar det bli som när en katt jagar sin egen svans. Man dansar runt för att möjligen kunna se om ryggsäcken sitter kvar där bak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
Argusgranskare Tunga saker ska stuvas nära ryggen?? Transportera 54
rJohansson Hur ska höftbältet sitta? Transportera 13
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
Erik200 Hur ska avbärarbältet sitta? Transportera 11
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
kristofer_wallmark Avbärarbältet - hur ska det sitta? Transportera 18
Hasselstrom Hur ska säcken sitta? Transportera 11
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.