Hur rymlig bör en sovsäck vara?

Letar för tillfället efter en ny 3-säsongs säck med den perfekta vikt/pris/värme ration. Inte det lättaste. Har hittat ett par som är rimliga i pris med den comforttemp och viktklass jag är ute efter. Det skiljer sig 400g mellan säckarna, men även en hel del cm i omkrets.

Min fråga är alltså, hur rymlig behöver sovsäcken vara för att värma optimalt? Den mindre sovsäcken har en omkrets runt höfterna/rumpan på 130 cm, vilket lämnar drygt en dm till godo. Räcker det, eller kommer det inte finnas tillräckligt med luft i säcken att hålla mig varm? Borde jag välja den andra säcken med den betydligt rymligare omkretsen på 160 cm?
 
Sovsäcken skall inte vara så trång att du upplever att den sitter åt, då riskerar du komprimera loftet med din egen kropp inifrån. Sedan hänger det även på hur du sover. Sover du platt på rygg eller är medvändare kan du säkert klara dig med en sovsäck som är ca 5-10cm större innermått än dina egna mått (omkrets axlar, midja, fötter). Är du däremot som jag ivändare och gärna sover på sidan med knäna lite uppdragna inuti säcken skall du välja en rymligare säck. Längdmässigt behöver säcken inte vara mer än några cm över din kroppslängd, dock viktigt att den inte stramar över fötter+axlar om du kryper in i den helt (då är den för kort och du blir nedkyld på dessa punkter).

Tänkt även på att en bra sovsäck, kanske en dyr dunsovsäck, är en investering för 20-30år varför det är bra att tänka på hur ens egna mått ser ut även många år fram i tiden;)
 
Tack för snabbt och bra svar. Det gav mig lite mer perspektiv. Att slippa släpa på nästan ett 1/2 kg i onödan känns förvisso jäkligt lockande, men att lägga ut flera tusen kronor på en säck som inte är optimal bara för att den är lättare är ju inte heller så himla kul. Jag ska fundera vidare. Tack för dina bra-iga tankeställare =)
 
Teoretiskt sett är den effektivaste sovsäcken en kroppsstrumpa med stretch som ligger slickad längs kroppen och där precis all volym utnyttjas till isolering. Men i praktiken behövs som redan påpekats rum att röra sig, vissa behöver mer beroende på hur de rör sig i sömnen.

Dock kvarstår sambandet mellan mycket extra volym och minskad effektivitet eftersom det är din kropp som står för värmen och ju mer dödvolym att värma upp desto längre tid tar det och om du rör dig så den varma luften trycks ut så behövs den värmas upp igen...

Man får göra en avvägning.
 
Ger en extrarymlig sovsäck sämre isolering/större värmeförluster? Jag har en sovsäck med tillhörande extrakil så att jag när det är riktigt kallt kan få plats med en extrasäck inuti. Men de gånger jag inte behöver extrasäcken har jag funderat på om man vinner eller förlorar värme på att använda kilen och på så sätt få en rymligare, bekvämare säck.
 
Mer luftrum att värma upp innan säcken kan börja fungera som värmebuffert, större mantelyta etc.
Därmed inte sagt att man skall ligga i minsta mumiesäcken. Ens sovvanor bestämmer om man är i eller medvändare. Det avgör sovsäcksrymdsbehovet och så klart ens egen form, spagetti eller rundad.
go tur
 
Att jag inte vill ha en för stor sovsäck förstår jag, det blir ju bara en massa onödig luft att värma upp. Det jag är orolig över är som sagt om det i en liten sovsäck inte blir tillräckligt mycket luft för att att hålla mig varm. Men det kanske bara behöver finnas minimalt med uppvärmd luft i sovsäcken för att allt ska fungera som det ska?

Sen måste jag ju som tidigare nämnts ta hänsyn till HUR jag sover. Jag är medvändare. Jag är även mycketvändare, dvs snurrar runt en hel del under nattens gång och växlar mellan ryggläge och sidoläge.

Sovsäcken jag äger i dagsläget (som jag inte äger alls, jag har kidnappat den från sambon) är en Ajungilak kompakt super twin som väger in på nästan två kilo. Eftersom han hotar mig till livet (haha, nä) om jag inte lämnar tillbaka säcken så är jag nu ute efter en ny, helst betydligt lättare och framförallt DUN sovsäck.

Ska fundera vidare...
 
Lagom är väll alltid bäst?

Men det bästa är väll att den är bred där den behöver vara bred och smalare där den ska vara lite smalare.

Det finns ju women sovsäckar som är bredare i höfterna med förstärkt fot del! Oftast är de smalare upptill över axlarna och i övrigt!
 
Ger en extrarymlig sovsäck sämre isolering/större värmeförluster? Jag har en sovsäck med tillhörande extrakil så att jag när det är riktigt kallt kan få plats med en extrasäck inuti. Men de gånger jag inte behöver extrasäcken har jag funderat på om man vinner eller förlorar värme på att använda kilen och på så sätt få en rymligare, bekvämare säck.

Det där med extrakil har jag aldrig hört talas om. Berätta mer om hur det funkar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Davva2 Rymlig, billig förstärkningssäck Bo och sova 18
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
S_B Rymlig men lätt sovsäck? Bo och sova 14
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
mnen Vad bör tältet ha för vattenpelare? Bo och sova 1
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.