Hur motiverar jag min sambo?

Tagen fjällvandrare som man är, så ger man sig ut på egen hand. Ibland kan det vara lite ensamt...
Jag har frågat min flickvän om hon möjligtvis, kanske, eventuellt, skulle kunna tänka sig att följa med någon gång.
Visst har man vänner som kan hänga på, men dom bor i västergötland och jag bor i Jämtland, så de flesta turer blir ju solo.
Frågan är alltså följande: Hur skall jag få min sambo att följa med... eller är man för evigt dömd att gå ensammen.
Tacksam för svar.
MVH Mattias
 

ulindh

Forumvärd
Testa en korttur

Jag tycker att ni ska prova på en kortare tur, kanske bara en övernattning eller två och kortare vandring. Dels behöver inte packningen bli så tung och man kan unna sig lite godare mat som förgyller det hela.

Det är ju jobbigt att lova en hel fjällvandrarvecka innan man ens har provat på och vet vad det innebär.

Lycka till!
 
Tack för tipset.

Jag skall packa ner lite kantareller och annat gott i ryggsäcken nästa gång jag frågar om hon vill följa med.

Skall även banta ner sträckan lite grand. Tack för tipset!

/Mattias
 
Tips

Många tjejer jag pratat med gillar inte fjällvandring. Dom har provat en gång och det var inte roligt. Jag tror att Ulrikas råd är mycket bra. Prova en kort tur och se till att det blir ett BRA minne. Fjällvandring förknippas ofta med: skoskav, ont i axlarna, regn, blöta kläder och skor, att frysa, frystorkad inte så himla god mat. Se till att din sambo slipper allt det där. Gillar hon räkor och vin: ta med det. Gillar hon presenter: ta med en liten överraskning. Stanna på ett mysigt ställe och gör det gärna lite romantiskt. Om hon inte fattar hur man reser tältet eller tänder köket eller.... Var inte tillrättavisande och överlägsen. Uppmuntra och var positiv. Gå inte ifrån henne. Låt henne bestämma tempo.
Mitt råd alltså: Se till så att provturen blir ett fint minne.Lycka till!

Laila.
 
Skall göra mitt bästa.

Tack för alla fina tips.
Jag skall se till att hon får en tur med positiva minnen. Skall även packa ner en flaska vin. ;-)

MVH Mattias
 
Se upp för mygg!

Hej!

Jag lyckades dra med mig min sambo upp i Fjällen. jag har tidigare ej varit uppe förrän i mitten av augusti och då är ju myggplågan över. Vi åkte dock i början av Juli.

Det var MYCKET mygg och dessutom varmt så det var svårt att skydda sig. Vi var blåa på benen av myggbett.

Hon blev som tur är inte avskräckt men hade det varit färre mygg så hade det varit klart mer positivt!
 
Felet man många gånger gör som uteintresserad partner är nog att DRA ut motpartnern på äventyr. Istället för att locka ut dem i skogen (om de nu lyckligtvis inte tycker om detta från början)

Man är ju rätt bra på att komma hem och berätta om hur jobbigt det var, hur mycket strapatser man varit med om, hur långt man gick, hur mycket man gnetade och stretade för att ta sig åt ett håll först och sedan hela vägen tillbaka hem. Hur gott det skulle smaka med lite RIKTIG mat etc. Sen sliter man upp en säck med smutsiga kläder...

Då är det inte så konstigt egentligen att den icke- invigda-i-friluftslivet-partnern ryggar tillbaka och bygger ideér om att utelivet är något man bör akta sig för. Om man sedan blir uttvingad med "milt våld" så tänker man i alla fall inte tycka om det! :)

Locka, locka, locka genom att ge dig ut och sedan komma hem helt överlycklig och glad och berätta vilken UNDERBAR tur du varit ute på och hur mycket du UPPLEVT. Säg sedan att du gärna skulle vilja uppleva detta tillsammans med den du tycker bäst om! Saken är sedan biff.

/ac

Ps. Fast vin i påse kan funka oxå :)
 
Vill du egentligen detta?

Vil du verkligen ha med din sambo på dina vandringar?
Dina intresserade vänner befinner sig ju på annan ort och kan inte hänga med, är det inte så att du hellre skulle vandrat med dom? Att försöka få med din sambo på nånting som hon inte är intresserad av verkar kört. Ska du muta med vin och kantareller är en helg på ett värdshus bättre, och ni kan ta en lång promenad som blir 1-2 mil. Varför inte vandra själv,och ta vara på ditt eget intresse. Att leva tillsammans förutsätter att båda två är individer som finns utanför par-relationen, allt måste inte göras tillsammans. Ett alternativ är att ni åker till Italien och tillbringar en vecka vid Gardasjön, då kan du vandra i bergen medan din kvinna dricker caffelatte och så har ni eftermiddagen tillsammans och efter några dagar drar du med henne på morgonvandringen.Följer hon inte med då funkar inget.
Eller så får ni byta, typ du följer med på Salsakurs i utbyte mot en vecka i Sarek. Vänliga hälsningar,
Dr.Ruth
 
Samma problem

jag sitter i samma båt som du... jag har ingen möjlighet att få med min pojkvän. Testade precis att vi skulle ta å vandra bara ett par dagar på en led i närheten för att han ska få testa på det, men NEJ. Trist det är ju en härlig grej som de missar, men bara för det så får ju vi bitna inte sluta.

Kramar //Kattis
 
Utnyttja att tjejer ...

... har så stort ego. När jag var uppe i stugan första gången med dåvarande för några år sedan frågade hon om hon kunde hjälpa till med något. Jag sa att det behövde huggas ved, men att det kanske inte var något för henne. Ett par timmar senare fanns det ved för flera år framåt och ett avslaget yxskaft.

Alla gillar utmaningar !


/Staffan
 
Ingen kris.

Det är ju inte så att man har någon kris i sitt förhållande. Vi har många saker gemensamt och gör en hel del saker tillsammans. Min sambo följer ofta med och fiskar, vilket jag uppskattar oerhört mycket.

Jag är också väldigt glad att vi har den frihet vi har. Jag kan gå ut och vandra utan att min sambo tycker att jag är egoistisk och jag respekterar även det hon vill göra. Tiden emellan, gör vi saker tillsammans som intresserar oss båda.

När det kommer till kritan är det nog som Marcus säger.
Människor fungerar olika, vissa saker får man lov att göra själv.

Fast jag håller med dig, Kathrine, man känner ju bara det att hon missar en väldigt fin grej. Fast hon kanske känner att hon slipper... ;-)

Tack så mycket för all uppmärksamhet och många visa ord. Hoppas vi syns uppe på fjället någon gång och om ni är lite pratsjuka, så kika in på en kopp kaffe.

MVH Mattias
 
Goda råd

Hej du,

Nu är jag en av de lyckligt lottade som har en flickvän som älskar att vara på fjället lika mycket som jag så det är svårt att komma med riktigt goda råd då jag inte har behövt köra med övertalning eller dylika knep för att hon skall följa med.

Ett råd som jag ser att ingen har gett är dock att det är nog mycker viktigt att du informerar henne om hur det kan vara. Dvs. att det kan regna, att det kan blåsa och på så sätt varar ganska jobbigt. Det är ju så att man vet inte hur vädret är eller kan bli på fjället!

För att motverka detta så kanske ett knep vore att börja vandra vid ett område där det finns möjlighet att gå in i värmen, tex sylarna. Börjar det bli kanon dåligt väder eller om hon känner sig frusen eller däven så kan du ju alltid uppmuntra henne med en mysig kväll på sylarnas fjällstation med bastu och annat gott som de erbjuder.

Dvs. Kontentan är att var ärlig vid henne så att hon vet vad som kan hända. Vet hon inget om detta och det blir dåligt väder tror jag det är dåliga odds på att få med henne igen

Lycka Till

Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
rJohansson PANKI! Hur viker jag plasma 15? Bo och sova 11
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
mBengtson Vart finner jag en ny sovsäckspåse? Bo och sova 4
naturälskaren Köpt sovsäck-hur vet jag tempen? Bo och sova 41
Mediana Vad ersätter jag en WM AlpinLite med? Bo och sova 10
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
zne klarar jag mig inatt? Bo och sova 20
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Stordrulen Fy f_n, jag valde fel. Bo och sova 58
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
gunillaalrot Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn! Bo och sova 27
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Staffan Andersson Hade jag inte... Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.