Hur märka upp karbiner mm?

Jag tejpar, men en nackdel med det sättet är att tejpen glider längs vajern och hamnar precis där man inte vill ha den. Och när tejpen börjar lossna får man en liten vimpel som gör det svårt att se placeringen..
 

Bilagor

  • kil med vimpel.jpg
    kil med vimpel.jpg
    57.6 KB · Visningar: 955
faBbYVF.jpg

(direktlänk till bilden ifall någon vill zooma och ha sig: http://i.imgur.com/faBbYVF.jpg)

Jag rekommenderar att man märker upp sina pryttlar, det kan komma till användning även om man inte tror det från början. T.ex. om man hastigt firar av vid ösregn och fyra personer skickar in sina grejer i en stor skithög i bilen. Eller i ett torkrum på ett vandrarhem/hotell, där det hänger hundratals (eller kanske snarare tusentals) saker på tork.

På bilden ovan visar jag hur jag själv brukar märka upp mina pryttlar.

Märkpenna:
Enkelt att skriva dit sina initialer, spelar ingen roll ifall du använder samma färg som alla andra. Fungerar dock bäst på plast och liknande material, dvs egentligen mest för hjälm, skor, isyxor och liknande. Bör definitivt INTE användas på slingor, annat än på den lilla extra lapp med företagsnamn/UIAA/kN som brukar sitt vid sömmen. Jag själv brukar dock alltid klippa bort den eftersom den faktiskt väger några mikrogram per slinga...

Nagellack:
Helt klart min favoritmetod när det gäller märkning av metallpryttlar. På karbiner sätter man med fördel märkningen i olika skåror så det inte nöts direkt mot klippan. Det hela håller mycket bättre än man tror. Jag märker inte upp själva kammarna utan bara karbinerna som kammarna är rackade på. En nackdel med nagellack (jämfört med tejp) är att det kan ta lite längre tid att hitta själva märkningen (man kan få vända och vrida på saker) men det går å andra sidan väldigt fort att märka upp sakerna. Om du har ett rack som är helt omärkt kommer det ta en bra stund att tejpa upp 50 karbiner, men att sätta en liten klick nagellack tar typ 2 sekunder per grej. Som tydligt framgår av bilden bör en alpinist inte använda vilket jävla nagellack som helst, enbart det schweiziska märket Mavala duger :)

Tejp:
En inte särskilt bra metod i mitt tycke. Ser bra ut i början, efter ett tag slits dock tejpen, det fransar sig och står ut, slingor kan börja haka upp sig osv. Om man mestadels ägnar sig åt inomhusklättring och sällan använder sitt rack kan kanske tejpning vara en acceptabel metod. Jag har sedan många år helt slutat att tejpa mina saker (kilen på bilden är en hitte-kil, och Trikolor-tejpningen till trots är den hittad i Nissedal). Den enda egentliga fördelen med tejpning som jag ser det är att man väldigt snabbt kan se märkningen, vilket inte alltid är fallet med nagellack. Står man och sorterar sina pryttlar med enbart ljus från pannlampa kan ibland nagellack kännas mindre bra, men det är inte ett särskilt vanligt scenario.

Vad gäller färgval finns det ofta inte så många färger att välja på till tejp varför många tar dubbla färger brevid varandra (eller trippla som på bilden ovan). Oavsett om du väljer tejp eller nagellack kan jag dock råda dig till två saker: 1) kolla vilka färger dina kamrater använder, så du inte tar samma 2) undvik rött eftersom detta tycks vara i särklass vanligaste färgen.

Det är nog många som undrar över bilden på isyxan, så jag kan avslöja det innan någon frågar: Ja, det är jag på bilden. Jag ser dock inte lika bra ut osminkad :)
 
Jag fick titta både en, två och tre gånger innan jag såg en bild på isyxan, jag var väl för upptagen av att titta på alla klätterprylarna ;)


Det första jag så på bilden var bilden av ett ansikte även om jag inte förstod var det var för något (isyxan), förrän jag började läsa (jag har aldrig klättrat).


Per
 
Jonas, eftersom du inte räknar en isyxa som en klätterpryl, så antar jag att du aldrig isklättrat och kanske inte ens reflekterat över att det är möjligt. Själv anser jag att en isyxa är en i högsta grad relevant klätterpryl.
 
Jonas, eftersom du inte räknar en isyxa som en klätterpryl, så antar jag att du aldrig isklättrat och kanske inte ens reflekterat över att det är möjligt. Själv anser jag att en isyxa är en i högsta grad relevant klätterpryl.

Hej

Jao jag har flera isyxor men jag klättrar knappt någon is för det. Isyxa för mig är inte isklättring, utan snarare fjällklättring. Alla vet ju att isklättring är sportklättring!

Jag såg heller knappt bilden på isyxan, utan fastnade vid reverson! Jag antar att vi alla har olika, sellektiva, sätt att se på saker. Och bra är väl det!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Alla vet ju att isklättring är sportklättring!
Det finns dock en liten skillnad mellan sport och isklättring: I sportklättring brukar man kunna ta ett fall utan att behöva oroa sig, men i isklättring är det något man aldrig vill göra. I det avseendet är isklättring ganska lik hård aidklättring. Jag har själv aldrig tagit ett förstamansfall i isklättring, och jag känner knappt någon som har gjort det.

När har man nytta av 8 camar av samma storlek?
Indian Creek :)
 
Åh andra sidan är hängarna på en isskruv väldigt likt hängarna på en sportbult. Jag har i princip aldrig tagit ett sportklätterfall, däremot tog jag ett jättelångt isklätterfall när min säkringsman hade somnat/bestämt sig för att drömma om vackra flickor i bikini och glömt ta hem (på topprep).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Hissa upp saker Klättring allmänt 6
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
peter1959 Upp i träden Klättring allmänt 5
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Pandan Sätta upp leder inomhus Klättring allmänt 7
per162 Hur dela upp replängder mellan klättrarna? Klättring allmänt 11
sasq Sätta upp topprep ute Klättring allmänt 62
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
rossi Helags glaciären och upp Klättring allmänt 10
gawain Se upp för bilinbrott vid Häggsta Klättring allmänt 4
jorgfri Hur fira upp fotograf i träd. Klättring allmänt 9
climbrob Bulta upp Omöjliga väggen! Klättring allmänt 74
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
Se upp!!!! Klättring allmänt 4
dmchris Alternativa karbiner till Edelrid Megajul Klättring allmänt 4
Mezzner Mikrosprickor i karbiner ingen myt! Klättring allmänt 5
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Mezzner Tillvaratagna karbiner Klättring allmänt 0
2004-06-16 Låsbara karbiner Klättring allmänt 1
Avslzyx Snart lättare karbiner med ny Al-legering!? Klättring allmänt 1
GustavOh Karbiner, slingor och expresser Klättring allmänt 12
_andreas_ Märkning av karbiner Klättring allmänt 1
klätterpojken Karbiner till friends Klättring allmänt 4
ErikGR Tappade karbiner Klättring allmänt 9
kofalla Metolius varnar för dåliga karbiner!!!!! Klättring allmänt 0
bpette Karbiner rättvända i quickdraw? Klättring allmänt 18
Carlarmfelt Karbiner: En mystisk marknad Klättring allmänt 15
bushmaster84 tejpade karbiner Klättring allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.