Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur märka upp karbiner mm?
- Trådstartare trod
- Start datum

(direktlänk till bilden ifall någon vill zooma och ha sig: http://i.imgur.com/faBbYVF.jpg)
Jag rekommenderar att man märker upp sina pryttlar, det kan komma till användning även om man inte tror det från början. T.ex. om man hastigt firar av vid ösregn och fyra personer skickar in sina grejer i en stor skithög i bilen. Eller i ett torkrum på ett vandrarhem/hotell, där det hänger hundratals (eller kanske snarare tusentals) saker på tork.
På bilden ovan visar jag hur jag själv brukar märka upp mina pryttlar.
Märkpenna:
Enkelt att skriva dit sina initialer, spelar ingen roll ifall du använder samma färg som alla andra. Fungerar dock bäst på plast och liknande material, dvs egentligen mest för hjälm, skor, isyxor och liknande. Bör definitivt INTE användas på slingor, annat än på den lilla extra lapp med företagsnamn/UIAA/kN som brukar sitt vid sömmen. Jag själv brukar dock alltid klippa bort den eftersom den faktiskt väger några mikrogram per slinga...
Nagellack:
Helt klart min favoritmetod när det gäller märkning av metallpryttlar. På karbiner sätter man med fördel märkningen i olika skåror så det inte nöts direkt mot klippan. Det hela håller mycket bättre än man tror. Jag märker inte upp själva kammarna utan bara karbinerna som kammarna är rackade på. En nackdel med nagellack (jämfört med tejp) är att det kan ta lite längre tid att hitta själva märkningen (man kan få vända och vrida på saker) men det går å andra sidan väldigt fort att märka upp sakerna. Om du har ett rack som är helt omärkt kommer det ta en bra stund att tejpa upp 50 karbiner, men att sätta en liten klick nagellack tar typ 2 sekunder per grej. Som tydligt framgår av bilden bör en alpinist inte använda vilket jävla nagellack som helst, enbart det schweiziska märket Mavala duger
Tejp:
En inte särskilt bra metod i mitt tycke. Ser bra ut i början, efter ett tag slits dock tejpen, det fransar sig och står ut, slingor kan börja haka upp sig osv. Om man mestadels ägnar sig åt inomhusklättring och sällan använder sitt rack kan kanske tejpning vara en acceptabel metod. Jag har sedan många år helt slutat att tejpa mina saker (kilen på bilden är en hitte-kil, och Trikolor-tejpningen till trots är den hittad i Nissedal). Den enda egentliga fördelen med tejpning som jag ser det är att man väldigt snabbt kan se märkningen, vilket inte alltid är fallet med nagellack. Står man och sorterar sina pryttlar med enbart ljus från pannlampa kan ibland nagellack kännas mindre bra, men det är inte ett särskilt vanligt scenario.
Vad gäller färgval finns det ofta inte så många färger att välja på till tejp varför många tar dubbla färger brevid varandra (eller trippla som på bilden ovan). Oavsett om du väljer tejp eller nagellack kan jag dock råda dig till två saker: 1) kolla vilka färger dina kamrater använder, så du inte tar samma 2) undvik rött eftersom detta tycks vara i särklass vanligaste färgen.
Det är nog många som undrar över bilden på isyxan, så jag kan avslöja det innan någon frågar: Ja, det är jag på bilden. Jag ser dock inte lika bra ut osminkad
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag fick titta både en, två och tre gånger innan jag såg en bild på isyxan, jag var väl för upptagen av att titta på alla klätterprylarnaDet är nog många som undrar över bilden på isyxan, så jag kan avslöja det innan någon frågar: Ja, det är jag på bilden. Jag ser dock inte lika bra ut osminkad![]()
Jag fick titta både en, två och tre gånger innan jag såg en bild på isyxan, jag var väl för upptagen av att titta på alla klätterprylarna![]()
Det första jag så på bilden var bilden av ett ansikte även om jag inte förstod var det var för något (isyxan), förrän jag började läsa (jag har aldrig klättrat).
Per
Jonas, eftersom du inte räknar en isyxa som en klätterpryl, så antar jag att du aldrig isklättrat och kanske inte ens reflekterat över att det är möjligt. Själv anser jag att en isyxa är en i högsta grad relevant klätterpryl.
Jonas, eftersom du inte räknar en isyxa som en klätterpryl, så antar jag att du aldrig isklättrat och kanske inte ens reflekterat över att det är möjligt. Själv anser jag att en isyxa är en i högsta grad relevant klätterpryl.
Hej
Jao jag har flera isyxor men jag klättrar knappt någon is för det. Isyxa för mig är inte isklättring, utan snarare fjällklättring. Alla vet ju att isklättring är sportklättring!
Jag såg heller knappt bilden på isyxan, utan fastnade vid reverson! Jag antar att vi alla har olika, sellektiva, sätt att se på saker. Och bra är väl det!
Med vänliga hälsningar
Kaj
Det finns dock en liten skillnad mellan sport och isklättring: I sportklättring brukar man kunna ta ett fall utan att behöva oroa sig, men i isklättring är det något man aldrig vill göra. I det avseendet är isklättring ganska lik hård aidklättring. Jag har själv aldrig tagit ett förstamansfall i isklättring, och jag känner knappt någon som har gjort det.Alla vet ju att isklättring är sportklättring!
Indian CreekNär har man nytta av 8 camar av samma storlek?
Åh andra sidan är hängarna på en isskruv väldigt likt hängarna på en sportbult. Jag har i princip aldrig tagit ett sportklätterfall, däremot tog jag ett jättelångt isklätterfall när min säkringsman hade somnat/bestämt sig för att drömma om vackra flickor i bikini och glömt ta hem (på topprep).
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg