Hur märka upp karbiner mm?

Hur märker ni upp era karbiner, kilar, selar mm (avseende ägare)? En del kör tejp och andra lackfärg/nagellack. Nagellack verkar praktiskt men kan det på något sätt påverka hållbarheten? Spelar de kemikalier som finns i nagellack någon roll på ex karbiner?

Mvh
 
Hej!

Beroende på hur mycket klätterutrustning du har, så kan det gå åt en hel tejprulle gör att märka upp alla karbiner, kammar etc. En tejprulle väger relativt mycket så undvik tejp. dessutom kladdar det och drar åt sig smuts. Nagellack är överlägset bäst sett till pris och prestanda, så köp en burk och smeta på!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Jag har sett tejp som lossnar. Jag har aldrig sett nagellacksmärkningar på klättergrejer, men jag använder nagellack på andra prylar och där sitter det kvar.

Jag märker inte mina klättergrejer. Det har aldrig varit ett problem för mig. Nu ska vi ju inte kapa tråden för mycket här, men i vilka situationer upplever ni andra att det är värt besväret?
 
Jag har sett tejp som lossnar. Jag har aldrig sett nagellacksmärkningar på klättergrejer, men jag använder nagellack på andra prylar och där sitter det kvar.

Jag märker inte mina klättergrejer. Det har aldrig varit ett problem för mig. Nu ska vi ju inte kapa tråden för mycket här, men i vilka situationer upplever ni andra att det är värt besväret?

När man har varit ute och klättrat en hel dag med där folk har lånat grejer av varandra, går så sjukt mycket snabbare att sortera om det är uppmärkt.
 
Kör rosa/gult nagellack på mitt rack. Kör man trad eller liknande där ett stort rack kan innehålla samma typer av cams/nuts så är det en fördel att kunna se vem som e vems..

har jag 4 röda och min polare 4 röda, båda t ex DMM Dragons, kan det vara grymt svårt att se skillnad
 
Kan bara instämma om nackdelar med tejp, men skulle vilja lägga till ytterligare ett skäl. Tejpade tidigare en del av mina karbiner men vi ett flertal tillfällen tittade jag ner och såg att den övre karbinen i qd'n nedanför mig (alltså den som satt i kilen/bulthängaren) fixerats/fastnat i tvärbelastningsläge, eftersom tejpen satt på karbinens rygg och hindrade slingan att löpa fritt över karbinryggen. Hänger ni med eller är jag otydlig?

Efter det, och skälen nämnda ovan, slutade jag använda tejp som märkning.
 
Ja, mitt dåliga minne och min plånbok. :)

Skämt åsido. Jag brukar inte blanda utrustning med andra så mycket och när det händer har jag koll på mina grejer. Eller ganska bra koll iaf. Har turen att få köpa grejer billigt och ibland testa nya grejer så det är ingen dunderförlust att tappa bort, om det händer. Iofs så målar jag min utrustning till reparbete, kom jag på nu, men med sprayfärg. Men nagellack eller tennsoldatsfärg låter ju ganska bra.
 
Där sa du något Robin, kanske jag ska låna ut mina karbiner till Warhammer-killarna, jag lär definitivt få personliga karbiner! ;) (Om någon nappar på detta, snälla, lägg ut en bild!)
 

Bilagor

  • m160005a_99120202016_EmpWizards1_873x627.jpg
    m160005a_99120202016_EmpWizards1_873x627.jpg
    30.6 KB · Visningar: 953
Kör rosa/gult nagellack på mitt rack. Kör man trad eller liknande där ett stort rack kan innehålla samma typer av cams/nuts så är det en fördel att kunna se vem som e vems..

har jag 4 röda och min polare 4 röda, båda t ex DMM Dragons, kan det vara grymt svårt att se skillnad

När har man nytta av 8 camar av samma storlek?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Hissa upp saker Klättring allmänt 6
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
peter1959 Upp i träden Klättring allmänt 5
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Pandan Sätta upp leder inomhus Klättring allmänt 7
per162 Hur dela upp replängder mellan klättrarna? Klättring allmänt 11
sasq Sätta upp topprep ute Klättring allmänt 62
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
rossi Helags glaciären och upp Klättring allmänt 10
gawain Se upp för bilinbrott vid Häggsta Klättring allmänt 4
jorgfri Hur fira upp fotograf i träd. Klättring allmänt 9
climbrob Bulta upp Omöjliga väggen! Klättring allmänt 74
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
Se upp!!!! Klättring allmänt 4
dmchris Alternativa karbiner till Edelrid Megajul Klättring allmänt 4
Mezzner Mikrosprickor i karbiner ingen myt! Klättring allmänt 5
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Mezzner Tillvaratagna karbiner Klättring allmänt 0
2004-06-16 Låsbara karbiner Klättring allmänt 1
Avslzyx Snart lättare karbiner med ny Al-legering!? Klättring allmänt 1
GustavOh Karbiner, slingor och expresser Klättring allmänt 12
_andreas_ Märkning av karbiner Klättring allmänt 1
klätterpojken Karbiner till friends Klättring allmänt 4
ErikGR Tappade karbiner Klättring allmänt 9
kofalla Metolius varnar för dåliga karbiner!!!!! Klättring allmänt 0
bpette Karbiner rättvända i quickdraw? Klättring allmänt 18
Carlarmfelt Karbiner: En mystisk marknad Klättring allmänt 15
bushmaster84 tejpade karbiner Klättring allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.