Jag har slutat paddla för detta år då det har börjat komma is nära stränderna. Planerar en resa till Svalbard och har köpt flygbiljetter redan. Förhållandena på Svalbard, i Juli, verkar vara rätt kylslagna och jag vill gärna vara förberedd så... Har jag lagt kajaken i vintervila för tidigt eller bör jag fortsätta paddla? Vilka förhållanden krävs för att ni slutar paddla?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur länge paddlar ni?
- Trådstartare Fraktal
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Man paddlar tills psyket/kroppen säger ifrån. Var den gränsen går är nog fruktansvärt individuell. Min pappa drömmer pratar fortfarande om juldagsturen förra året med fem mm is på fördäcket vid slutet av turen. Och farsan är en vek vackert-väder-snubbe i vanliga fall.
Men i år har jag blivit förvekligad, vattnet känns kallare redan nu än vad det var i februari.
Kan man härda sig i att tåla kallt vatten? I såna fall är det väl bara att bita ihop tills man vänjer sig. Eller är det onödigt investerat lidande?
Min sambo säger med hån i rösten att jag inte "vill" tillräckligt mycket. Är det kanske motivationen som mjuknat?
Men i år har jag blivit förvekligad, vattnet känns kallare redan nu än vad det var i februari.
Kan man härda sig i att tåla kallt vatten? I såna fall är det väl bara att bita ihop tills man vänjer sig. Eller är det onödigt investerat lidande?
Min sambo säger med hån i rösten att jag inte "vill" tillräckligt mycket. Är det kanske motivationen som mjuknat?
Hm, är du säker på att hon avsåg paddling med den kommentaren?
...f´låt, men lägger du upp en boll framför mål så måste ju någon sparka...
När det börjar göra ont i skallen " med huva på " när man rollar. Då tycker i varje fall jag att en del av det roliga har försvunnit.
För egen del tycker jag att det är bra med en paus några månader om året så att man får en chans att förnya suget efter paddling.
Jag överlever vintern med lite bassängpaddling,tidningar och dagdrömmar. =-) Och båt/vildmarks mässorna förstås.
Peter.
För egen del tycker jag att det är bra med en paus några månader om året så att man får en chans att förnya suget efter paddling.
Jag överlever vintern med lite bassängpaddling,tidningar och dagdrömmar. =-) Och båt/vildmarks mässorna förstås.
Peter.
Hela året
Paddlar hela året. Varför inte?
Paddlar hela året. Varför inte?
Jag paddlar när jag har tid och lust...
Oavsett årstid och kyla men visst, ligger det 4-5 cm is så föredrar i vart fall jag skridskor.
Dock - turen dan före julafton är ett absolut måste.
Alltid - tur efter förmåga och anpassning till väder.
Och är det kallt undviker i vart fall jag långa överfarter över öppna fjärdar.
Paddla lugnt
Vänligen/Dag
Oavsett årstid och kyla men visst, ligger det 4-5 cm is så föredrar i vart fall jag skridskor.
Dock - turen dan före julafton är ett absolut måste.
Alltid - tur efter förmåga och anpassning till väder.
Och är det kallt undviker i vart fall jag långa överfarter över öppna fjärdar.
Paddla lugnt
Vänligen/Dag
Hm, är du säker på att hon avsåg paddling med den kommentaren?
...f´låt, men lägger du upp en boll framför mål så måste ju någon sparka...
![]()
Muhahahahaha!
Bra fråga ja, varför inte? Sen jag blev med kajak finns det inga bättre eller sämre årstider och inte heller bättre eller sämre väder. Torrdräkten är ju uppfunnen och då existerar ju inte begreppen "kallare eller varmare vatten" längre utan dom har bytts ut till "tjockare eller tunnare underställ".Paddlar hela året. Varför inte?
Hela året.. torrdräkt höst, vinter och vår.
Liknande trådar
- Svar
- 20
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg