Hur fäster ni tältet på ryggsäcken?

Akto: Tältduk i ficka och remmar på ena sidan av ryggsäcken, pinnar i lockficka, stång i huvudutrymmet. Laser: Alltihop på sidan. Tältet är jag det jag vill få fram först och det jag vill packa sist.

Ryggsäcken är en Osprey Exos 58.

Troy vinner

Läser tråden och jag måste säga att Troy Garner med 730 liters säcken har bra argument. Barskåpet, frysen och älgkroppen stuvas ner tillsammans med frugan och tältet.
Jag gillar den lösningen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Inget utanför

Tältduken i packpåsen och två spännband runt om, inuti huvudfacket, stänger, pinnar o liggunderlag i "kängrupungen" på ryggsäcken. Klart! Bora 80L, vintertur Haglöfs Topo 110L. Någon med förslag på ny 100-110L ryggsäck? Tält: Hilleberg Kaitum 2GT

När jag läser tillbaka i tråden förundras jag lite över hur många som väljer att lägga tältet under lockfickan. Jag har provat den möjligheten i hopp att min packning skulle bli lite högre och smalare,
men fann det bökigt med tanke på alla gånger jag vill ta fram något (t ex mat) under färden.
Tältet sitter förstås tryggt utanpå; jag har aldrig förstått dem som närmast fördömer en så praktisk
lösning.

Annat som förvånar mig är att det finns de som orkar ideligen koppla isär och ihop inner- och yttertält.

Samt storleken. Jag har alltså 58 liter. På min senaste fjälltur hade jag mat för alla 10 dagar; på kontinenten har jag för sju plus lite extra som är svårt att få tag i. Där är jag inställd på proviantering,
och tältar inte varje natt. Portionerna är större, kartorna är fler, därför väger packnngarna ungefär lika, c:a 15 kg. Jag skulle då inte klara av att hantera en 90-literssäck på tåg, inte bara därför att
min ena arm har mycket begränsad rörlighet och styrka.

Tältplaceringen på ryggan.

Håller på och provpacka min nya rygga. Lundhags 75 L. Är van ramryggsäckar där man kan prångla på tält och packpåsar upptill och nertill mot ramen. Nu nå´t helt annat. Har ett 4-mans Hillebergstält. Bra men himla tungt, 4.5 kg. Halkigt omslag på den. Tältet får inte plats inne i säcken så den måste hamna högst upp på säcken, troligen under locket. Ett 2-manstält vore att föredra ifall man bara är ett par st. eller helt solo. Liggunderlaget ev. lodrätt utanpå säcken. Har ett uppblåsbart. Helst vill man ha´ säcken "ren" från grejer utvändigt. På nå´ vis ska det gå.

Håller på och provpacka min nya rygga. Lundhags 75 L. Är van ramryggsäckar där man kan prångla på tält och packpåsar upptill och nertill mot ramen. Nu nå´t helt annat. Har ett 4-mans Hillebergstält. Bra men himla tungt, 4.5 kg. Halkigt omslag på den. Tältet får inte plats inne i säcken så den måste hamna högst upp på säcken, troligen under locket. Ett 2-manstält vore att föredra ifall man bara är ett par st. eller helt solo. Liggunderlaget ev. lodrätt utanpå säcken. Har ett uppblåsbart. Helst vill man ha´ säcken "ren" från grejer utvändigt. På nå´ vis ska det gå.

Dela upp tältet, exempelvis tältduk, stänger och pinnar för sig, underlättar ganska mycket när det kommer till så skrymmande tält.

58 liters ryggsäck Osprey Exos.
4 personers tält med absid Hilleberg Nallo4 GT (3,5kg). Tyget är "halkigt" så jag låter det ligga i sin påse.

tält-tyget i tältpåsen under locket på ryggsäcken. Pinnarna i sin påse på sidan av ryggsäcken.

Liten dun-sovsäck, exped UL liggunderlag och litet kök + kläder och mat för ett par dagar får plats på 58 liter :)

Känns lite som om man flyttar från villan till en etta med kokvrå med alla grejorna. Det bli omöjligt.
Har flera ryggor och mitt HB Tarra tar plats så då får jag välja rygga efter den förutsättningen, dvs 75 liter är för liten om du inte ska ha den utanför. Har jag mycket mindre tält eller bara en tarp funkar det bättre med den storleken.

I takt med att resten av packningen slimmats, har tältet flyttats in i ryggsäcken, förvarad i en drybag. Stänger och pinnar för sig.

Kan vara värt att se över resten av packningen och se om den går att slimma ner så att tältet får plats i ryggan.

Under topprem och lock

Har också en Lundhags V12 75 l säck, och efter en del experimenterande fann jag bästa platsen för tältet till att vara under såväl topplock som "topprem" (som håller tältet på plats och drar det mot ryggen). Även om man måste ta bort tältet vid lunch, så är det enkelt att få det på plats igen. Regnkläderna lägger jag i ena ytterfickan. Lundags V12 är ju en av få 75 l säckar som fortfarande har rejäla ytterfickor.

/Thor

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips