Hur fäster ni tältet på ryggsäcken?

Akto: Tältduk i ficka och remmar på ena sidan av ryggsäcken, pinnar i lockficka, stång i huvudutrymmet. Laser: Alltihop på sidan. Tältet är jag det jag vill få fram först och det jag vill packa sist.

Ryggsäcken är en Osprey Exos 58.
 
Troy vinner

Läser tråden och jag måste säga att Troy Garner med 730 liters säcken har bra argument. Barskåpet, frysen och älgkroppen stuvas ner tillsammans med frugan och tältet.
Jag gillar den lösningen.
 
Inget utanför

Tältduken i packpåsen och två spännband runt om, inuti huvudfacket, stänger, pinnar o liggunderlag i "kängrupungen" på ryggsäcken. Klart! Bora 80L, vintertur Haglöfs Topo 110L. Någon med förslag på ny 100-110L ryggsäck? Tält: Hilleberg Kaitum 2GT
 
När jag läser tillbaka i tråden förundras jag lite över hur många som väljer att lägga tältet under lockfickan. Jag har provat den möjligheten i hopp att min packning skulle bli lite högre och smalare,
men fann det bökigt med tanke på alla gånger jag vill ta fram något (t ex mat) under färden.
Tältet sitter förstås tryggt utanpå; jag har aldrig förstått dem som närmast fördömer en så praktisk
lösning.

Annat som förvånar mig är att det finns de som orkar ideligen koppla isär och ihop inner- och yttertält.


Samt storleken. Jag har alltså 58 liter. På min senaste fjälltur hade jag mat för alla 10 dagar; på kontinenten har jag för sju plus lite extra som är svårt att få tag i. Där är jag inställd på proviantering,
och tältar inte varje natt. Portionerna är större, kartorna är fler, därför väger packnngarna ungefär lika, c:a 15 kg. Jag skulle då inte klara av att hantera en 90-literssäck på tåg, inte bara därför att
min ena arm har mycket begränsad rörlighet och styrka.
 
Tältplaceringen på ryggan.

Håller på och provpacka min nya rygga. Lundhags 75 L. Är van ramryggsäckar där man kan prångla på tält och packpåsar upptill och nertill mot ramen. Nu nå´t helt annat. Har ett 4-mans Hillebergstält. Bra men himla tungt, 4.5 kg. Halkigt omslag på den. Tältet får inte plats inne i säcken så den måste hamna högst upp på säcken, troligen under locket. Ett 2-manstält vore att föredra ifall man bara är ett par st. eller helt solo. Liggunderlaget ev. lodrätt utanpå säcken. Har ett uppblåsbart. Helst vill man ha´ säcken "ren" från grejer utvändigt. På nå´ vis ska det gå.
 
Håller på och provpacka min nya rygga. Lundhags 75 L. Är van ramryggsäckar där man kan prångla på tält och packpåsar upptill och nertill mot ramen. Nu nå´t helt annat. Har ett 4-mans Hillebergstält. Bra men himla tungt, 4.5 kg. Halkigt omslag på den. Tältet får inte plats inne i säcken så den måste hamna högst upp på säcken, troligen under locket. Ett 2-manstält vore att föredra ifall man bara är ett par st. eller helt solo. Liggunderlaget ev. lodrätt utanpå säcken. Har ett uppblåsbart. Helst vill man ha´ säcken "ren" från grejer utvändigt. På nå´ vis ska det gå.

Dela upp tältet, exempelvis tältduk, stänger och pinnar för sig, underlättar ganska mycket när det kommer till så skrymmande tält.
 
58 liters ryggsäck Osprey Exos.
4 personers tält med absid Hilleberg Nallo4 GT (3,5kg). Tyget är "halkigt" så jag låter det ligga i sin påse.

tält-tyget i tältpåsen under locket på ryggsäcken. Pinnarna i sin påse på sidan av ryggsäcken.

Liten dun-sovsäck, exped UL liggunderlag och litet kök + kläder och mat för ett par dagar får plats på 58 liter :)
 
Håller på och provpacka min nya rygga. Lundhags 75 L. Är van ramryggsäckar där man kan prångla på tält och packpåsar upptill och nertill mot ramen. Nu nå´t helt annat. Har ett 4-mans Hillebergstält. Bra men himla tungt, 4.5 kg. Halkigt omslag på den. Tältet får inte plats inne i säcken så den måste hamna högst upp på säcken, troligen under locket. Ett 2-manstält vore att föredra ifall man bara är ett par st. eller helt solo. Liggunderlaget ev. lodrätt utanpå säcken. Har ett uppblåsbart. Helst vill man ha´ säcken "ren" från grejer utvändigt. På nå´ vis ska det gå.

Känns lite som om man flyttar från villan till en etta med kokvrå med alla grejorna. Det bli omöjligt.
Har flera ryggor och mitt HB Tarra tar plats så då får jag välja rygga efter den förutsättningen, dvs 75 liter är för liten om du inte ska ha den utanför. Har jag mycket mindre tält eller bara en tarp funkar det bättre med den storleken.
 
I takt med att resten av packningen slimmats, har tältet flyttats in i ryggsäcken, förvarad i en drybag. Stänger och pinnar för sig.

Kan vara värt att se över resten av packningen och se om den går att slimma ner så att tältet får plats i ryggan.
 
Under topprem och lock

Har också en Lundhags V12 75 l säck, och efter en del experimenterande fann jag bästa platsen för tältet till att vara under såväl topplock som "topprem" (som håller tältet på plats och drar det mot ryggen). Även om man måste ta bort tältet vid lunch, så är det enkelt att få det på plats igen. Regnkläderna lägger jag i ena ytterfickan. Lundags V12 är ju en av få 75 l säckar som fortfarande har rejäla ytterfickor.

/Thor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Benny G Vatten på tältgolvet i tältet Bo och sova 18
andreasnattochdag Stort liggunderlag täckandes hela tältet? Bo och sova 7
Kimkim Blöt hund i tältet Bo och sova 7
medic Första tältet. Bo och sova 33
Giant Torka och förvara kläder i tältet.... Bo och sova 6
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
Homie vad avgör om tältet är för 3 eller 4 säsonger? Bo och sova 5
Tagetes Nya elastiska linor till tältet? Bo och sova 8
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
Snubblaren Hyr få tältet svalt? Bo och sova 21
hypnosaa Nya tältet läckte (Outwell nevada M) Bo och sova 6
Tela Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor? Bo och sova 4
Jockemeister Vad heter tältet? Bo och sova 3
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
McGallon Är tältet för stort? Bo och sova 7
estetdrägg Tyngsta tältet som nån vågat kalla lätt? Bo och sova 5
sparken Tältet Ferrino Lightent 2 Bo och sova 5
Stuvarn Lättaste tältet Bo och sova 12
mnen Vad bör tältet ha för vattenpelare? Bo och sova 1
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
fremag Lättaste 4-manna tältet?? Bo och sova 20
Stordrulen Tältet blåste sönder. Bo och sova 9
marnit Lykta i tältet? Bo och sova 4
EBx Hur torka ur tältet/hängmattan Bo och sova 6
gunillaalrot Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn! Bo och sova 27
Lystorp Extra bågar i tältet Bo och sova 1
Sph1nx Är tältet för bra för att vara sant? Bo och sova 19
bekkis Tältet hittar du här! Bo och sova 3
lilla_my Läcker tältet? Bo och sova 11
hansthomas Färg på tältet? Bo och sova 45
hansthomas Vad tror ni om det här tältet? Bo och sova 31
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Zaijdan Mögel i tältet! Bo och sova 6
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
föhl Mögel i tältet Bo och sova 1
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
Strmbrg Nu har jag testat Salewa Micra-tältet! Bo och sova 0
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
i95matra Tältet luktar illa Bo och sova 5
mmmmm Ljus i tältet ? Bo och sova 7
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.