Hur fäster ni tältet på ryggsäcken?

Hej,

är i slutskedet gällandes planering av sommarens fjällvandring längs med Kungsleden och funderar kan inte riktigt komma underfund med vilket som är det bästa sättet att fästa tältet på ryggsäcken.

Ryggsäcken är en 65 liters no-name ryggsäck. Där finns ögler på topplocket där jag skulle kunna köra in packremmar och sedan dra om tältets packpåse, men hur undviker jag att tälet glider sidledes och ramlar av?


Hur gör ni?
 
Hej,

är i slutskedet gällandes planering av sommarens fjällvandring längs med Kungsleden och funderar kan inte riktigt komma underfund med vilket som är det bästa sättet att fästa tältet på ryggsäcken.

Ryggsäcken är en 65 liters no-name ryggsäck. Där finns ögler på topplocket där jag skulle kunna köra in packremmar och sedan dra om tältets packpåse, men hur undviker jag att tälet glider sidledes och ramlar av?


Hur gör ni?
Det är bara att dra åt remmarna så mycket det bara går. Finns det någon kompressionsremmar på packpåsen du kan tråckla nån packrem igenom? Så behöver du inte oroa dig för att du tappar tältet.

På min Berghaus Crusader finns en packrem under locket. Här fäster jag hela tältet i sin packpåse eller vattentät packpåse med bara ytterduken i, om det är blött och lägger innertältet separat i ryggsäcken så att det inte också blir blött.
 
Har en Ferrino Overland där fäster jag tältet på ovansidan med packremmar, tlätstängerna får plats inne i säcken och på undersidan av säcken spänner jag liggunderlaget
GN.jpg
 
Hej,

är i slutskedet gällandes planering av sommarens fjällvandring längs med Kungsleden och funderar kan inte riktigt komma underfund med vilket som är det bästa sättet att fästa tältet på ryggsäcken.

Ryggsäcken är en 65 liters no-name ryggsäck. Där finns ögler på topplocket där jag skulle kunna köra in packremmar och sedan dra om tältets packpåse, men hur undviker jag att tälet glider sidledes och ramlar av?


Hur gör ni?

Jag brukar fästa tältet under topplocket (lundhags V8).

Dock är ryggsäckens konstruktion ganska avgörande för hur tältet kan placeras. Jag har en rem under topplocket som jag kan fästa tältet i annars. En kompis ryggsäck (lundhags Kampai) var konstruerad så att om han hade tältet under topplocket så kanade det ner på framsidan av ryggsäcken...
 
Tältet är ju en av de tyngre enskilda grejerna man har i sin packning, vore det inte rätt vettigt att placera det relativt lågtNu kan det väl iofs vara svårt att placera det i mitten av ryggsäcken så nära ryggen som möjligt.

Funderar på om det vore bättre att sätta liggunderlaget under locket och hänga tältet i remmarna under, ur ett rent fysiskt kraftperspektiv? Då utgår jag från att man har ett rejält bärbälte och kan få fast tältet så det sitter still.

Fast om jag inte funderar så har jag nog mitt under locket också.
 
Tältet är ju en av de tyngre enskilda grejerna man har i sin packning, vore det inte rätt vettigt att placera det relativt lågtNu kan det väl iofs vara svårt att placera det i mitten av ryggsäcken så nära ryggen som möjligt.

Funderar på om det vore bättre att sätta liggunderlaget under locket och hänga tältet i remmarna under, ur ett rent fysiskt kraftperspektiv? Då utgår jag från att man har ett rejält bärbälte och kan få fast tältet så det sitter still.

Fast om jag inte funderar så har jag nog mitt under locket också.

Man brukar väl säga att det tyngre ska placeras så högt som möjligt sommartid om jag inte minns fel, även om det naturligtvis är upp till var och en vad som känns bäst.

Själv har jag mitt under topplocket vid torrt väder, då fastspännt av både locket och remmen under. Vid regn har jag det fastspännt på undersidan utanpå regnskyddet med spännremmar. Har gjort hål i skyddet för remmarna då. Funkar bra.

Men om jag kunde få på regnskyddet med tältet under topplocket skulle jag definitivt köra på det hela tiden, tycker det är stor skillnad på att ha det där uppe jämfört med nere.
 
Delar på tältet

Innertältet packar jag inne i säcken, yttertältet med stänger sätter jag i sidoficka, spänner på sidan eller under topplocket. Jag vill kunna använda yttertältet vid lunch/rast när det är sämre väder. Jag upplever också att jag kan hålla innertältet torrare även under flera dygn av ihållande regn.
 
Tältet är ju en fördel att ha överst, i synnerhet ytterduk och pinnar/stänger, så att man slipper rota ur hela ryggsäcken i spöregnet och blåsten på kallfjället. Innertältet transporteras med fördel i säcken vid blöta förhållanden.
 
Man brukar väl säga att det tyngre ska placeras så högt som möjligt sommartid om jag inte minns fel, även om det naturligtvis är upp till var och en vad som känns bäst.

Själv har jag mitt under topplocket vid torrt väder, då fastspännt av både locket och remmen under. Vid regn har jag det fastspännt på undersidan utanpå regnskyddet med spännremmar. Har gjort hål i skyddet för remmarna då. Funkar bra.

Men om jag kunde få på regnskyddet med tältet under topplocket skulle jag definitivt köra på det hela tiden, tycker det är stor skillnad på att ha det där uppe jämfört med nere.

Ok jag kanske tänker helt fel. Min tanke är att det blir jobbigare att bära tunga saker högt upp. Om det inte är helt lodrät kraft, dvs om det minsta av tältet sticker ut från centrumlinjen borde ju vridmomentet bli högre ju längre bort från fästpunkterna vikten finns. Iofs kanske det blir längre bort om det hänger under.
 
Om det är det lite större tälter: Tältbågarna stående inne i ryggsäcken, resten av tältet under topplocket men utanför snölåset om det är blött. I så fall delar jag också ibland på ytter- och innertält så att innertältet får ligga innanför snölåset och yttertältet utanför.

Det lilla tältet är så litet så det är i regel bara att stuva in varsomhelst, men av gammal vana brukar det också hamna under topplocket.
 
På äldre ramryggsäckar tar jag gärna tältet under topplocket. Smidigt att ha allt på ett ställe, lättåtkomligt högst upp ovanpå packningen.

Numera bär jag oftare i en stor "softpack", vars topplock inte passar över tältet. Då tycker jag det känns bättre att sticka ner tältbågarna längs ryggen och ta tältduken högst upp inuti ryggsäcken, bara nedknölad "på enklaste sätt".

Jag har aldrig delat på inner- och yttertält, och har aldrig märkt att det blir något problem med fukt. Regnet hamnar ju på utsidan av tältet, och innertältet är ju på insidan.

Smogz sa:
Min tanke är att det blir jobbigare att bära tunga saker högt upp. Om det inte är helt lodrät kraft, dvs om det minsta av tältet sticker ut från centrumlinjen borde ju vridmomentet bli högre ju längre bort från fästpunkterna vikten finns. Iofs kanske det blir längre bort om det hänger under.

Om man packar högt upp är det ganska enkelt att få tyngdpunkten inom några centimeter från en lodrät linje genom "höftleden", och små justeringar i vinkeln i leden ger stort utslag. Om man packar långt ner (under, eller allra värst bakom, ryggsäcken) får man ca 20-30 cm hävarm, som inte går att reducera nämnvärt.

Sen får man naturligtvis problem om man packar högt och låter tyngdpunkten komma långt bort från vår tänkta lodräta linje, t.ex. genom att snubbla.

För egen del trivs jag bäst när det känns som om hela packningens tyngdpunkt sitter i närheten av mina skulderblad. YMMV.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Benny G Vatten på tältgolvet i tältet Bo och sova 18
andreasnattochdag Stort liggunderlag täckandes hela tältet? Bo och sova 7
Kimkim Blöt hund i tältet Bo och sova 7
medic Första tältet. Bo och sova 33
Giant Torka och förvara kläder i tältet.... Bo och sova 6
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
Homie vad avgör om tältet är för 3 eller 4 säsonger? Bo och sova 5
Tagetes Nya elastiska linor till tältet? Bo och sova 8
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
Snubblaren Hyr få tältet svalt? Bo och sova 21
hypnosaa Nya tältet läckte (Outwell nevada M) Bo och sova 6
Tela Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor? Bo och sova 4
Jockemeister Vad heter tältet? Bo och sova 3
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
McGallon Är tältet för stort? Bo och sova 7
estetdrägg Tyngsta tältet som nån vågat kalla lätt? Bo och sova 5
sparken Tältet Ferrino Lightent 2 Bo och sova 5
Stuvarn Lättaste tältet Bo och sova 12
mnen Vad bör tältet ha för vattenpelare? Bo och sova 1
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
fremag Lättaste 4-manna tältet?? Bo och sova 20
Stordrulen Tältet blåste sönder. Bo och sova 9
marnit Lykta i tältet? Bo och sova 4
EBx Hur torka ur tältet/hängmattan Bo och sova 6
gunillaalrot Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn! Bo och sova 27
Lystorp Extra bågar i tältet Bo och sova 1
Sph1nx Är tältet för bra för att vara sant? Bo och sova 19
bekkis Tältet hittar du här! Bo och sova 3
lilla_my Läcker tältet? Bo och sova 11
hansthomas Färg på tältet? Bo och sova 45
hansthomas Vad tror ni om det här tältet? Bo och sova 31
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Zaijdan Mögel i tältet! Bo och sova 6
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
föhl Mögel i tältet Bo och sova 1
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
Strmbrg Nu har jag testat Salewa Micra-tältet! Bo och sova 0
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
i95matra Tältet luktar illa Bo och sova 5
mmmmm Ljus i tältet ? Bo och sova 7
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.