Är tältet för bra för att vara sant?

Ta en titt på det här tältet och säg att det inte kan vara sant... :-D

Väger jättelite, har två absider och varierbara dörrar(mesh/tät dörr).Dessutom är det mycket billigare än Hillebergs Jannu/Staika tält som jag funderat på innan, och enligt MOuntain Hardwear själva skall tältet vara testat/garanterat vattentätt från fabrik och klara mycket hård vind.

http://www.mountainhardwear.com/Product.aspx?top=3&prod=296&cat=26&viewAll=False

Feedback skulle vara mycket uppskattat.
 
Min invändning mot Mountain Hardweartältet är att det tycks ha löst yttertält. Har själv upplevt det i lågland och måttligt stark vind -- inget jag skulle vilja ha med i fjällen om det blåser ordentligt. Knappast heller något för vinterfjäll eftersom ventilationen tycks vara glipan längs marken. Annars ser det ju grymt bra ut... hemsk färg förvisso...
 
alven; sa:
Min invändning mot Mountain Hardweartältet är att det tycks ha löst yttertält. Har själv upplevt det i lågland och måttligt stark vind -- inget jag skulle vilja ha med i fjällen om det blåser ordentligt. Knappast heller något för vinterfjäll eftersom ventilationen tycks vara glipan längs marken. Annars ser det ju grymt bra ut... hemsk färg förvisso...

Kan inte annat än instämma, skulle aldrig lita på ett tält med sk "fly". Yttertältet ska vara den bärande konstruktionen och innertältet som ett komplement som hänger med. Jag har varit med om att få pipa ut och sätta fast säkerhetsnålar i yttertältet för att skapa "kanaler" för att stängerna inte skulle glida undan.
(ja, jag hade redan bstämt mig för att det tältet inte var att betrakta som en friluftsprul uatn snarare ett festivaltält)

Det som ofta händer med sådana tält är (förutom den bökigare uppsättningen) att inner och yttertält kommer i kontakt med varandra, vilket inte brukar vara så lyckat.
Det har också att gör med att yttertältsväven generl är stadigare än innertältsväven, därav blir det mycket korkat att använda den som bärande element.

Du får dock en fördel: när det dåliga vädret gara förbi kan du lätt dra av yttertältet och torka skiten snabbt (för jag förutsätter att du blivit blöt).

Det finns dock många prisvärda alternativ till HB. Men dessa skulle jag rensa bort om jag vore du, dessa är ritade av folk som inte tänker som vädret har lärt oss att tänka här.
 
Löst yttertält....

...fungerar aldeles utmärkt. The North face har den konstruktionen på de flesta av sina tält och dom fungerar jättebra. Många "expeditioner" använder tält från TNF eller Mountain Hardwear. Visst är det enklare med tält som sitter ihop, speciellt att resa tältet i dåligt väder, men ett löst sheet fungerar också bra (jag har provat bägge varianterna, både sommar och vinter). Vore det jättedåligt skulle nog Himalayaklättrare m.fl. ha slutat för länge sen.
 
Har för många gånger sett folk kämpa med sina North Face och Mountain Hardwear tält där yttertältet är löst för att jag ska kunna övertygas om att det är en bra pryl. Att det överhuvudtaget används kan ju bero på smart marknadsföring och produktplacering av bolagen. Enligt min erfarenhet är det nästan bara guidade grupper som använder sådana tält. Grupper där ovan nämnda bolag ser köpstarka människor och därför förser guiderna med tälten till "hyfsade" priser.

För övrigt ser det väldigt festligt ut när ett orange/grått MH tält kommer farandes tio meter upp i lyften. Mindre festligt är det att ägaren inte har någon sovplats...
 
Glipa runt yttertältet minskar kondensproblemen rejält. Massvis med amerikanare älskar meshtält och jag tror inte att de har helt fel. Men jag kunde inte vänja mig vid det stora luftombytet....
Lös yttertältduk är svår att hålla i när det blåser rejalt. (Har sett ett par flyga bort, för andra. Regnstormen efteråt gjorde skillnaden på meshtält utan rainfly och tält med yttertält extra stor.)
 
Att ha innertält som är mest i nät är det inget fel på, det är en smaksak hur mycket vind man vill ha i tältet, och glipa mot marken är heller inget fel så länge det är ett alternativ, inte ett måste! Mitt muddus har den typen av ventilation som grundtanke och det är fint (dock inte tillräckligt för mig varför jag satt högtplacerad ventilation på det som modifiering). Men det måste gå att få ner tältet helt mot marken för att jag ska lita på det.

Att dyra märken använder saker är inte en motivation för att det ska vara bra, inte häller att sådana syns mycket, det är precis som någon där uppe sa effekten av bra marknadsföring framför allt.

Om någon kan komma med bra argument till varför det skulle vara bättre med innertält som bärande konstruktion så lyssnar jag dock.
 
estetdrägg; sa:
Om någon kan komma med bra argument till varför det skulle vara bättre med innertält som bärande konstruktion så lyssnar jag dock.

Om klimatet är torrt så att förstahandsalternativet är att bara sätta upp innertält måste den konstruktionen vara smidig.

I svensk fjällterräng med mycket regn och mycket vind däremot...

Misstänker starkt att alla tältkonstruktörer utgår från sin "hemmamiljö".
 
GustavOh; sa:
estetdrägg; sa:
Om någon kan komma med bra argument till varför det skulle vara bättre med innertält som bärande konstruktion så lyssnar jag dock.

Om klimatet är torrt så att förstahandsalternativet är att bara sätta upp innertält måste den konstruktionen vara smidig.

I svensk fjällterräng med mycket regn och mycket vind däremot...

Misstänker starkt att alla tältkonstruktörer utgår från sin "hemmamiljö".

Jag har ett TNF-tält med liknande konstruktion som det trådskaparen länkar till och jag tycker att den här funktionen är oslagbar. Själv använder jag nästan uteslutande mitt tält vid kajakpaddling i skärgården sommartid. Att kunna slå upp endast mesh-innertältet en klar och varm sommarnatt och ligga myggskyddad och titta på stjärnorna är en härlig känsla.

Det här kanske inte har något direkt egenvärde i den svenska fjällvärlden, men trådskaparen skriver väl ingenstans att han tänker sig att använda tältet i fjällen heller?

Som vanligt beror det väl på hur och var man tänkt sig att använda prylarna.

mvh
Lars

edit: grammatik
[Ändrat av larsakarlsson 2007-02-26 kl 14:54]
 
Jag har sedan 2002 använt ett Marmot Fortress med löst yttertält en hel del. Visst är det lite mer jobb att sätta upp men jag har aldrig haft några problem med det ens när jag ensam gjort det i ganska så hård vind och är man två är det verkligen inga problem. Väl uppe är det mer vindstabilt än de flesta andra tält (ffa tunnelmodeller) jag testat och är tystare (ingen tältduk som fladdrar i vinden) och mindre vindriktningskänsligt. Dessutom har just Marmot-modellen väldigt bra ventilation. Eftersom yttertältet sitter med clips i innertältet låter jag de två bakersta sitta i och sen reser jag tältet i vindriktningen så att säga. Tar kanske en minut att resa och yttertältet ligger över och skyddar innertältet redan från början.

Varje tältmodell har sina för- och nackdelar men av vissa forumdiskussioner får man nästan för sig att vissa tält är nästan omöjliga att använda, eller iaf förknippade med så många "felaktigheter" att det ställer till stora problem. Eftersom jag har andra erfarenheter så undrar jag då om det beror på att man kanske inte testat så mycket och är ovan, att man framhåller "sitt" val eller att man läst om det på något forum och tar in kunskapen som en "sanning".

Jag vill dock poängtera att tunneltält ofta är väldigt smidiga och vikteffektiva och är alls inga dåliga alternativ. Ofta till och med bättre, men min erfarenhet är samtidigt att tält med löst yttertält mycket väl fungerar även under svenska förhållanden.
 
Blött golv?

Jag vet inte om jag skulle köpa ett sånt tält med golv som inte är av "badkarsmodell" och alltså saknar uppdragna kanter.
Det är ett tält som har hängslen och livrem i övrigt, och att då inte kunna tälta på hård mark i spöregn känns dumt.
Särskilt när det gäller ett tält vars yttertält lämnar en glipa mot marken.

Jag har åtminstone tre tillfällen varit väldigt, väldigt glad över mitt tälts golvsarg (problemet kan naturligtvis förebyggas med bättre val av tältplats än vid de tillfällena :) ).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Homie vad avgör om tältet är för 3 eller 4 säsonger? Bo och sova 5
McGallon Är tältet för stort? Bo och sova 7
vandrafjäll Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen? Bo och sova 19
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Sisay Är Fjellheimen Superlight 3 samma som Fjellheimen Superlight 3 Camp? Bo och sova 2
Bearik Fjällräven Skule är inget att ha Bo och sova 12
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Jones Tält för mig som är 190 cm Bo och sova 40
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
dmchris Storlek sovsäck - hur viktigt är det? Bo och sova 5
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
fredl Hur är vår utrustning för sommartur i Söder? Bo och sova 27
Hookahey Tältkamin. Är det bra det? Bo och sova 4
Kal-P-Dal Vad är "Oxford Nylon"? PVC? Bo och sova 3
Koga Signature Är i behov av en ny sovsäck, snabbt ! Bo och sova 13
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Askel hur mycket dunläckage är normalt? Bo och sova 0
behedwin Vad är thermofilt? Bo och sova 3
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
mc_piloten Är det verkligen vanligt att tält ej klarar vind? Bo och sova 9
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
majjen Övernattning i jakt- och fiskekojor - är det OK? Bo och sova 21
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
GoobyFGT Är detta tält ok? Bo och sova 5
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
kanser 3p tält 4season - Hur viktigt är vikten? Bo och sova 12
mrhannerz Efterlysning: Vad är detta för tält? Bo och sova 12
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Hur bra är tarptält Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
såg Är det bara kåtor som funkar för stora karlar Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Vad är detta för hängmatta? Bo och sova 7
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.