Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken?

Mitt tält är dett Laser Comp, som skrymmer väldigt lite och som väger 1,1 kg. Säcken har på sidan en ficka och snörning som medger närmast idiotsäker fastgörning av tältet utanpå. Det är där jag vill ha det, eftersom det är den första detaljen som ska fram på lägret, och den enda jag inte kan packa ned när jag är kvar i tältet. Om jag tar med mitt Akto har jag duken utanpå, men stången och pinnarna i säcken.


Lite lustigt att sedan läsa allt tal om saker "hängande" utanpå. Kanske min ryggsäck är relativt annorlunda med sina fickor och fästen i sidan. Jag kan även ha madrassen fastsatt på motsatt sida, men föredrar att fästa den nedtill.

Att lägga tältet under locket är också ett arrangemang jag aldrig begripit, eftersom jag ofta vill ta fram saker under etappen.

Hålla saker torra: sovsäck och nattkläder i vattentät packpåse är väl allt jag behöver tänka på. I hygienpåsen ligger toarullen förstås i en egen liten plastpåse.
 
Att lägga tältet under locket är också ett arrangemang jag aldrig begripit, eftersom jag ofta vill ta fram saker under etappen.

Det är enkelt: Tunga saker högt upp och nära kroppen. Det bästa är såklart att spänna tältet ovanpå locket, men att lägga det under locket är en rätt bra kompromiss. Visst blir det EN sak att lägga åt sidan och sätta tillbaka varje gång man ska in i ryggan, men det är ju bara att lägga saker man behöver komma åt lätt och snabbt i sidofickorna.

Har man inga sidofickor kanske det kanske vara vettigt att ha tältet på sidan som du, men alla mina ryggsäckar har sidofickor och då är det inte så vettigt att sätta tältet på sidan.
 
Känner du dig nöjd nu?

Jag testade att googla efter friluftsbutiker, gick in på de första 5 jag hittade, (friluftsvaror, addnature mfl....) och använde deras sökfunktion och sökte efter "väska".

Gissa vad man hittade på samtliga sidor? Jo ryggsäckar. Ryggsäck är en väska. En väska kan kan därmed absolut vara en ryggsäck.

Om din ryggsäck inte är en väska, vad är den annars?
 
Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken?
Det jag undrar mest över är hur ni som har tältet i ryggsäcken gör för att resten av packningen inte ska bli fuktig/blöt, när tältet är blött?
Berätta gärna hur ni gör för att hålla packningen torr!Tack!

Det varierar. Om tältet får plats så har jag det i säcken. Men inte om tältet är blött då har jag det under locket på tvären. Om ryggsäcken är totalt proppfull så har jag haft tältet på sidan av ryggsäcken någon gång men då handlar det om inledningen av en vandring i Sarek. Det känns bäst att ha allt i säcken men det är å andra sidan smidigt när tältet kan packas sist och nås först som det blir när det sitter utanpå eller under locket. Visst bök är det såklart om man vill in i säcken under dagen och tältet är i vägen men det går att leva med. Nattkläderna och eventuella kläder efter vandringen förvaras i vattentäta påsar, såklart. Min säck var från början vattentät det är den inte längre men jag försöker alltid ha så många dagar till godo att jag inte måste gå om det regnar. Om vädret är dåligt när jag vaknar så startar jag sent. Blir det dåligt under dagen så slår jag läger. Funkar inte alltid men det är ett behagligt sätt att vandra på om man kan förflytta sig så mycket som möjligt i bra väder. Ger en vackrare vandring samt bättre bilder också.
 
Skaffade en ryggsäck (Exped Expedition), vattentät och med volym tillräcklig för kunna ha det mesta i säcken. Vidare tycker jag att det är svårt att på en modern slimmad säck plocka på extern vikt utan att det inverkar menligt på dess balans.
Dock, det finns ett undantag, jag har mina Teva-sandaler på säcken.
 
Nu när jag har savotta Loue så går den lätt ner i ryggan. Skulle jag skaffa ett större tält så blir de nog utan på ryggan på topplocket.
 
Jag testade att googla efter friluftsbutiker, gick in på de första 5 jag hittade, (friluftsvaror, addnature mfl....) och använde deras sökfunktion och sökte efter "väska".

Gissa vad man hittade på samtliga sidor? Jo ryggsäckar. Ryggsäck är en väska. En väska kan kan därmed absolut vara en ryggsäck.

Om din ryggsäck inte är en väska, vad är den annars?

Friluftsbutiker gör vad som helst för att få träffar och därigenom sälja pryttlar. Om de trodde att folk skulle söka på "bärpåse" när de sökte en ryggsäck så skulle de lägga till det sökbegreppet...

Jag testade att istället bildgoogla på "väska" - inte en ryggsäck så långt ögat når... Det går också bra att googla på "väska ryggsäck" för att se att många faktiskt skiljer mellan dessa två begrepp.

Sedan säger jag inte emot dig när du påstår att en ryggsäck är en sorts väska, men jag tror inte att du skulle omnämna din hund eller katt som "djuret" eller din bil som "fordonet"...
 
I vilket fall som helst så tycker jag personligen att den som använder ordet "väska" för en vandringsryggsäck ger ett oerhört töntigt intryck ;) Men det är jag det...

Möjligen kan jag acceptera att en ryggsäck typ Kånken eller så omnämns som "Väska" :)
 
I vilket fall som helst så tycker jag personligen att den som använder ordet "väska" för en vandringsryggsäck ger ett oerhört töntigt intryck ;) Men det är jag det...

Möjligen kan jag acceptera att en ryggsäck typ Kånken eller så omnämns som "Väska" :)

Har själv funderat på detta. Tror det handlar om ett slags förskolebegrepp. Barnen har en liten skolväska som sin rygga. Sedan när barnen blivit äldre så har har man behållit detta ord. Eller är det ett regionalt betingat utryck?

För övrigt har jag mitt tält på toppen av min "väska" då det oftast är så klumpigt stort. Blött och slaskigt funkar det bäst för mig. Lätt att plocka fram o ner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strmbrg Nu har jag testat Salewa Micra-tältet! Bo och sova 0
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.