Hur fästa snöskor på ryggsäcken

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för svar. Har en Salomon Peak 30 ryggsäck.
Hur fästa för minsta ergonomiska belastning t ex att tung packning i ryggsäcken ger mindre belastning placerad uppöver axelpartiet än placerad neråt ländrygg.
Hur påverkas vindfånget av snöskornas-(ovanpå ej aktuellt), sidorna, bakpå placering?

// Andre’

Snöskor är ju ganska lätta som sagt, men med den sådan ryggsäcken ser jag inte så många alternativ. Surra dem på ryggsäckens baksida med taggarna utåt. Sämsta tänkbara ur ergonomihänseende antar jag, men märks det verkligen? Testa!

Tunga saker vill man väl generellt ha nära ryggen men snöskor är ju stora, bökiga, kantiga/vassa och därmed dumma/Såvra att ha inuti säcken, men håller med om att de nog inte är så tunga och tycker de kan hänga utanpå ryggan mitt bak, Se till att de inte hänger löst och dinglar utan sitter stilla och inte ivägen för armarna eller slår dig i nacken så jag röstar nog på mitt bak påå ryggan med några spännremmar - kanske skornas egna remmar funkar att fästa med så slipper du extra vikt för lösa remmar.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips