Hur få lättare packning på skogsturer?

Dom stora grejorna jag gjort för att spara vikt:

Bytte till en lättviktig sovsäck.

Bytte till lättare ryggsäck i två steg. På skogsturer är det nu en Haglöfs ShoSho 3000 som gäller. Sommartid alltså, så länge maten räcker.

Funderar på att byta ut den mot en Maxpedition Lunada. Måste bara frigöra lite mer plats först.

Bytte mitt Trangia mot MSR Pocketrocket. Värt pengarna definitivt.

Bytte MSR PR mot ett vedeldat kök jag gjort av en konsevburk.

Planerar att byta det mot en enkel kakburk i tunnplåt, men det kräver lite testkörande innan jag vågar lita på den.

Skaffade en Katadyn Hiker vattenrenngspump. Sparar in vikt på vatten som jag slipper bära på.

Sovsystem: En grön tarp, skum-liggunderlag, sovsäcken, en fleece-filt, myggnät. Planerar att gå över till hängmatta, i vilket fall jag halverar längden på liggunderlaget, vilket eliminerar vikten från hängmattan.

Om du vill vara lite mer naturlig på dina skogsturer kan du dumpa dassrullen och köra med örnbräken i stället. Finns överallt i stora mängder.

För skogsturer under den varma halvan av året behöver man förvånansvärt lite.
 
Vad är grejen med vedkök?

Asså, vad är poängen med sk. vedkök? Varför ska man bära med sig en burk att elda i istället för att bara göra en enkel eldstad?

Uffe
 
Man slipper bygga eneldstad hela tiden. Det går att göra en bra eld med mycket lite ved. Småpinnar tom. När det är dags att släcka bär man med sig till närmaste bäck och tömmer glöden i pluret. Kort sagt; man sparar en väldans massa tid.
 
Man slipper bygga eneldstad hela tiden. Det går att göra en bra eld med mycket lite ved. Småpinnar tom. När det är dags att släcka bär man med sig till närmaste bäck och tömmer glöden i pluret. Kort sagt; man sparar en väldans massa tid.

Jag vet inte hur du gör men sparar tid är väl det man absolut INTE gör med ett så kallat vedkök. Att hitta torra pinnar i en blöt skog är inte alltid det lättaste.
Snabbt och smidigt för mig:
Upp med kök.
Tänder gasbrännaren med tändare.
Värmer vatten.
Häller kokande vatten i frystorkat påse.
Väntar och rör om i några minuter, packar under tiden ner köket.
Äter direkt ur påsen.
Klar.

Ingen disk, inget tömma burk i "bäck" (om man inte är nära vatten hur gör man då?) inget tjaffs helt enkelt.

EDIT: Angående vattenreningspump och att inte ta med sig onödiga grejer tänker jag hela tiden på säkerhetsaspekten.

Vad händer om vi är två ute och jag eller min kompis stukar foten allvarligt. Eller värre råkar hugga sig i benet/skära sig vid täljning. Dvs en olyka, då är viktigt att kunna ligga stilla där man är i något dygn iaf.

Är jag ute ensam är det ännu viktigare då jag då inte kan skicka någon att hämta hjälp direkt.

Teorier om sjukvårdutrustning. Hur tänker ni?
 
Senast ändrad:
EDIT: Angående vattenreningspump och att inte ta med sig onödiga grejer tänker jag hela tiden på säkerhetsaspekten.

Vad händer om vi är två ute och jag eller min kompis stukar foten allvarligt. Eller värre råkar hugga sig i benet/skära sig vid täljning. Dvs en olyka, då är viktigt att kunna ligga stilla där man är i något dygn iaf.

Är jag ute ensam är det ännu viktigare då jag då inte kan skicka någon att hämta hjälp direkt.

Teorier om sjukvårdutrustning. Hur tänker ni?

Råkar man ut för något allvarligt så ringer man 112. Precis som man alltid skall göra om man råkar ut för något allvarligt.
Vad man väljer att ta med är upp till var och en men att säkra sig för alla situationer går inte.

Jag ser inte att sannolikheten är större, att jag skall råka ut för något allvarligt, än vid något annat tillfälle och jag springer inte alltid omkring med ett 1:a förband.

Det jag bär med mig är mot sådant som inte är allvarligt men som kan sabba en tur rejält om jag inte har det med. Som 1:a förband kan man använda en t-shirt en tröja eller liknande. Det går alldeles utmärkt.

//Peter
 
Jag vet inte hur du gör men sparar tid är väl det man absolut INTE gör med ett så kallat vedkök. Att hitta torra pinnar i en blöt skog är inte alltid det lättaste.

Nu jämförde jag inte med gas-kök utan med öppen eld. Min Pocketrocket är fortfarande avsevärt snabbare än vedköket, men det är i sin tur snabbare än öppen eld. Jag ville bort från att släpa med mig bränsle. Det käns onödigt att släpa runt på gas eller sprit när man är ute och går i en SKOG.

Det bör påpekas i sammanhanget att min pesonliga stil är den "naturnära". Allt från civilisationen jag kan ersätta med något som skogen själv ger mig försöker jag byta ut. Om man inte kör den stilen utan är helt ok med att ha alla de senaste technomojängerna rekomenderar jag fortfarande ett lättviktigt gaskök.

Och innan någon kommenterar att jag har ett högtecknologiskt vattenreningssystem; det är en kompromiss för att spara tid (jämfört med att koka) och så vill jag slippa oönskade microorganismer i tarmsystemet.
 
Man kan inte riktigt räkna med att ha täckning överallt och rätt vad det är händer något oväntat med kniv eller fall. Jag har alltid med första förband i ryggsäcken numer. Gick också ikväll en entimmes kurs/föreläsning i just första hjälpen för friluftsfolk. Klart intressant och jag kommer nog att gå en längre helgkurs.

Inte visste jag förrförra helgen när en kompis axel gick ur led i Riksgränsen att *om* blodkärl klämts åt så kan det bli amputatation om det går två timmar eller mer pga att vävnad dör. Hon som föreläste ansåg att om man räknar med mer än en timme till vård så ska man ha med kit. Fick också 10 tips eller måsten som man bör ha med i kitet.

http://www.crossinglatitudes.com/pages/kurs.htm (hon jobbar där nu)
http://www.nols.edu/ (var 12 år i USA och jobbade där)


Råkar man ut för något allvarligt så ringer man 112. Precis som man alltid skall göra om man råkar ut för något allvarligt.
Vad man väljer att ta med är upp till var och en men att säkra sig för alla situationer går inte.

Jag ser inte att sannolikheten är större, att jag skall råka ut för något allvarligt, än vid något annat tillfälle och jag springer inte alltid omkring med ett 1:a förband.

Det jag bär med mig är mot sådant som inte är allvarligt men som kan sabba en tur rejält om jag inte har det med. Som 1:a förband kan man använda en t-shirt en tröja eller liknande. Det går alldeles utmärkt.

//Peter
 
Jag vet inte hur du gör men sparar tid är väl det man absolut INTE gör med ett så kallat vedkök. Att hitta torra pinnar i en blöt skog är inte alltid det lättaste.

Med lite träning är det faktiskt oftast inte svårt alls. Finns gran och det är ok att ta döda kvistar är det oftast fixat inom några minuter. Även om det regnat hela dan. Det är bara att riva tag i lite "granknaster" längs stammen och skaffa sig två-tre nävar. Sedan kompletterar man med ca 1m lång 1cm tjock torr kvist. Mer behövs inte för en Bushbuddy för en person. Lite sparad näver från en död björk har man helst med sig innan (man ser till att fylla på förrådet medan man går.) och använder som tändved. Alternativt späntar man lite torr furu med kniven.

Men, självklart konkurrerar det inte med gasköket i effektivitet. Det är som sagt inte effektivitet man är ute efter här. Det är upplevelse och viktbesparing. Det är en hobby att njuta av. På kortare turer är dock viktbesparingen marginell.

Jämfört med att göra en vanlig eld är också fördelen att det inte blir några som helst märken och det är säkrare med vedkök.
 
Skaffa hängmatta och en lätt sovsäck, där kan du spara ordentligt med vikt.

Hur kan hängmatta bli lättare än en tarp?

Även till hängmattan behöver man ju ett liggunderlag (som isolering under sig, där sovsäcken blir ihoptryckt) och en tarp över (som regnskydd)?

Men lägger man liggunderlaget på marken och sätter tarpen över så slipper man vikten av hängmattan.
 
Nermander

Jag jämförde med att ta med tält men självklart är endast tarp lättare än både hängmatta & tarp.
 
Det här med vedkök av plåtburk respektive gaskök. Jag brukar uppleva att det lätt kan bli långtråkigt om man går på sommaren och kan laga maten på en kvart eller halvtimme. Sist jag vandrade hade vi inget kök med oss, utan hade färdig mat, men vi eldade ändå för att vi hade tråkigt. Så vad gör ni när ni vandrat klart egentligen? Jag menar, om man börjar gå vid säg åtta på morgonen, så kommer man antagligen fram till lägret vid fyra på eftermiddagen. Då är det i alla fall fyra-fem timmar tills man ska sova. Är det inte lika bra att använda den tiden för att förbättra sina eldfärdigheter?


bananmannen: Jag fick tag på en tom olivoljeburk igår, också av tunnplåt, som jag tänkte bygga ett kök av. Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter av kök av tunnplåt om du testar det!
 
Man får väl planera så man inte är framme redan vid fyra? :)

Annars får man väl välja lägerplatser där det finns lite att göra. Man kan ta en lite tripp i omgivningen, kanske bada eller i alla fall tvätta sig och lite kläder?

Och vem säger att man inte kan fortsätta vandra efter att man ätit middag? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.