Hur få lättare packning på skogsturer?

En gammal favorit kring elden är att berätta en historia ut minnet, klart det förutsätter att ha lärt den men det är en del av charmen. Givetvis skall alla i sällskapet föra med sig sina historier, gärna i delar för rätt antal kvällar.
Väger inget alls.
 
Och vem säger att man inte kan fortsätta vandra efter att man ätit middag? :)

I mitt fall: den strulande senan i vänsterfoten. Måste kvotera hur mycket jag går på en dag. Spelar dock mindre roll då jag allt mer bara traskar omkring i naturen och undviker vägar och stigar omdet går == långsamt tempo.
 
bananmannen: Jag fick tag på en tom olivoljeburk igår, också av tunnplåt, som jag tänkte bygga ett kök av. Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter av kök av tunnplåt om du testar det!

Det kommer så småningom. Siktar på att provköra nästa vecka. Tills dess kan du kolla på mitt vedkök. Det BÖR gå att se utan att vara min FB-vän för jag har satt privacy "Everyone" på det albumet.

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.147639810277.139678.630390277
 
Angående tält/tarp/hängmatta snacket kommer jag införskaffa ett Hilleberg Rajd. Jag gillar verkligen tarp men nackdelen när jag testat det är myggen. Ska man ändå ha ett myggnät kan man lika gärna köpa en Rajd och då få ett golv också.

Sedan är lägerliv höjdpunkten på vandringar tycker jag. Sittta runt elden och ljuga. :) Men jag vill gärna ha det praktiska (matlagning osv) gjort så snabbt som möjligt så jag bara kan slappa vid elden sen.
 
Angående tält/tarp/hängmatta snacket kommer jag införskaffa ett Hilleberg Rajd. Jag gillar verkligen tarp men nackdelen när jag testat det är myggen. Ska man ändå ha ett myggnät kan man lika gärna köpa en Rajd och då få ett golv också.

Sedan är lägerliv höjdpunkten på vandringar tycker jag. Sittta runt elden och ljuga. :) Men jag vill gärna ha det praktiska (matlagning osv) gjort så snabbt som möjligt så jag bara kan slappa vid elden sen.

Ta gärna en titt på ett Gossamer Gear The One. Enligt min mening ett oslagbart insektssäkert skydd för skogsmark. Väger under 500 gram, ventilerar mycket bättre än Rajd och kostar klart mindre. Viktmässigt slår det de flesta kombinationer av tarp, myggnät och bivacksäck. När vädret är vackert sover man nästan som under bar himmel, med absiden upprullad. Som igår natt vid Voxnan :)

Jörgen
 
Ta gärna en titt på ett Gossamer Gear The One. Enligt min mening ett oslagbart insektssäkert skydd för skogsmark. Väger under 500 gram, ventilerar mycket bättre än Rajd och kostar klart mindre. Viktmässigt slår det de flesta kombinationer av tarp, myggnät och bivacksäck. När vädret är vackert sover man nästan som under bar himmel, med absiden upprullad. Som igår natt vid Voxnan :)

Jörgen

Så du använder GG One fortfarande? Håller det ännu?
 
Det är lite roligt att när någon frågar om hur han kan få sin utrustning lättare så får man alltid en köplista på grejer man ska köpa. Kunskap har alltid varit lätt och kommer alltid vara lätt och slits inte ut utan blir bara bättre desto mer man använder den. Använd de prylar du har men skippa all skit du inte behöver.

Med en presenning/tarp och ett liggunderlag och sovsäck så har du ett hem.

Med en gryta så kan du laga mat och med en stekpanna så kan du bli en gourmet. För mig är en kaffepanna ett måste då koka kaffe är en stor del av min upplevelse och stekpanna så jag kan får färskt bröd till frukost. God mat och tillhörande dryck sätter guldkant på utelivet och äta mat i påse är inget jag njuter av. Maten lagas över öppen eld, tar lite mer tid ibland, kräver lite mer kunskap ger mycket mer tillbaka än något gas/bensin eller annat bränsle.

En vattenflaska underlättar bärande av vatten och något sätt att rena det om man är osäker på vattnet.

Lite verktyg i form av kniv, yxa och såg kan vara bra och kan underlätta. Vill man packa extra lätt bär man med sig ett bågsågsblad och tillverka en bågsåg eller bucksaw i skogen. Bär man med sig verktyg så följer självklart ett första hjälpen kit med, anpassat efter en egna kunskaper och erfarenheter.

Mycket mer behövs inte, kanske en ficklampa om man ska vara aktiv när det är mörkt, en bok om man gillar att läsa och kamera att föreviga minnen och lite andra småsaker. Något att lägga prylarna i kan vara bra att ha, jag använder träramar där presenning/tarp får hålla ihop prylarna till min gamla slitna Vulcan.

Nu tillhör jag väl inte de som springer genom skogarna och stressar fram till nästa delmål. Saker och ting får gärna ta tid när jag är ute och jag stannar gärna på en fin plats en extra natt. För mig är det ett sätt att koppla av och uppleva naturen och det som finns i den. Så mycket jag kan så nyttjar jag naturliga material och tillverkar gärna delar av min utrustning själv då jag tycker att upplevelse blir större. Köper sällan nya grejer längre då det jag har funkar bra och har hållit till många färder och håller nog på ett par till =)
 
Ta gärna en titt på ett Gossamer Gear The One. Enligt min mening ett oslagbart insektssäkert skydd för skogsmark. Väger under 500 gram, ventilerar mycket bättre än Rajd och kostar klart mindre. Viktmässigt slår det de flesta kombinationer av tarp, myggnät och bivacksäck. När vädret är vackert sover man nästan som under bar himmel, med absiden upprullad. Som igår natt vid Voxnan :)

Jörgen

The one är jättefin. Anledningen att jag inte väljer den är att sovutrymmet är för litet. Jag går mycket oftare med en eller fler kamrater och jag vill ha ett skydd för minst två pers. The one har inte det, om jag har fel skicka mig gärna dit de har ett större "tält".
 
Ett tänkvärt och sympatiskt inlägg. Bravo!

Uffe

Det är lite roligt att när någon frågar om hur han kan få sin utrustning lättare så får man alltid en köplista på grejer man ska köpa. Kunskap har alltid varit lätt och kommer alltid vara lätt och slits inte ut utan blir bara bättre desto mer man använder den. Använd de prylar du har men skippa all skit du inte behöver.

Med en presenning/tarp och ett liggunderlag och sovsäck så har du ett hem.

Med en gryta så kan du laga mat och med en stekpanna så kan du bli en gourmet. För mig är en kaffepanna ett måste då koka kaffe är en stor del av min upplevelse och stekpanna så jag kan får färskt bröd till frukost. God mat och tillhörande dryck sätter guldkant på utelivet och äta mat i påse är inget jag njuter av. Maten lagas över öppen eld, tar lite mer tid ibland, kräver lite mer kunskap ger mycket mer tillbaka än något gas/bensin eller annat bränsle.

En vattenflaska underlättar bärande av vatten och något sätt att rena det om man är osäker på vattnet.

Lite verktyg i form av kniv, yxa och såg kan vara bra och kan underlätta. Vill man packa extra lätt bär man med sig ett bågsågsblad och tillverka en bågsåg eller bucksaw i skogen. Bär man med sig verktyg så följer självklart ett första hjälpen kit med, anpassat efter en egna kunskaper och erfarenheter.

Mycket mer behövs inte, kanske en ficklampa om man ska vara aktiv när det är mörkt, en bok om man gillar att läsa och kamera att föreviga minnen och lite andra småsaker. Något att lägga prylarna i kan vara bra att ha, jag använder träramar där presenning/tarp får hålla ihop prylarna till min gamla slitna Vulcan.

Nu tillhör jag väl inte de som springer genom skogarna och stressar fram till nästa delmål. Saker och ting får gärna ta tid när jag är ute och jag stannar gärna på en fin plats en extra natt. För mig är det ett sätt att koppla av och uppleva naturen och det som finns i den. Så mycket jag kan så nyttjar jag naturliga material och tillverkar gärna delar av min utrustning själv då jag tycker att upplevelse blir större. Köper sällan nya grejer längre då det jag har funkar bra och har hållit till många färder och håller nog på ett par till =)
 
Det här med vedkök av plåtburk respektive gaskök. Jag brukar uppleva att det lätt kan bli långtråkigt om man går på sommaren och kan laga maten på en kvart eller halvtimme. Sist jag vandrade hade vi inget kök med oss, utan hade färdig mat, men vi eldade ändå för att vi hade tråkigt. Så vad gör ni när ni vandrat klart egentligen? Jag menar, om man börjar gå vid säg åtta på morgonen, så kommer man antagligen fram till lägret vid fyra på eftermiddagen. Då är det i alla fall fyra-fem timmar tills man ska sova. Är det inte lika bra att använda den tiden för att förbättra sina eldfärdigheter?


bananmannen: Jag fick tag på en tom olivoljeburk igår, också av tunnplåt, som jag tänkte bygga ett kök av. Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter av kök av tunnplåt om du testar det!

Snubbla på en länk till en ny variant av Kelly Kettle som heter Backcountry Boiler. Lika vinglig men mer packbar och värmer nog vatten snabbare än andra typer av vedkök. Själv avskyr jag färdig pulvermat så jag packar nog ner mitt diy vedkök för sommarens långtur. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.