Hur elda säkert

Jag vill gärna stirra in i lägerelden även på sommaren. Vilken utrustning behöver jag för att slippa skogsbrand? Kan ni rekommendera någon portabel eldkorg, gasolkamin eller annan smart utrustning/teknik som löser problemet? Jag har hittat ett nät på stativ där man kan elda, men jag skulle hellre ha något som ser mer naturligt ut. Helst ska det gå att ta med grejen på vandringen så inga jättetunga grejer
 
Jag vill gärna stirra in i lägerelden även på sommaren. Vilken utrustning behöver jag för att slippa skogsbrand? Kan ni rekommendera någon portabel eldkorg, gasolkamin eller annan smart utrustning/teknik som löser problemet? Jag har hittat ett nät på stativ där man kan elda, men jag skulle hellre ha något som ser mer naturligt ut. Helst ska det gå att ta med grejen på vandringen så inga jättetunga grejer
Enkelt: gör det inte. Det är inte värt risken.
 
Kunskap och vett. Där det är blött (även i närområdet) kan du elda, oavsett årstid. Där det är torrt ska du låta bli, oavsett årstid.

Allt annat lika minskar förstås en kamin med hatt risken, men ... ja, du vill inte sätta igång en skogsbrand. Det är pinsamt värre, det vet jag av erfarenhet (jag var typ tio år, det är preskriberat).
 
Som lillspöket skriver: Kunskap, vett och noggrann passning.
Pinnar och gräs som du kan få att brinna med avsikt kan också börja brinna av våda.

Eldkorgar, nät och liknande kan göra din brasa effektivare och hjälpa dig att inte lämna spår, men de gör adrig elden säker.
 
Det är säkrare att elda i en burk (vanlig större konservburk med några väl valda hål funkar utmärkt) än utan men man måste tänka på att isolera nedåt. Vad man eldar inverkar också dvs lär dig vad som ger mycket gnistor.
Är det eldningsförbud eller om det är torrt så är det bara att strunta i det.
 
När det är torrt är det riskabelt att elda även på iordningställda eldplatser. Torrt är det i princip alltid på våren från att snön försvunnit tills nytt gräs vuxit upp. Samt efter midsommar hela juli o augusti om det är en torrsommar.

Eldplatsen skall inte ligga på en klippa eller häll. Sand eller jord är bra. Rötter under marken blir skadade så undvik sådana. Finns en grässvål så försök att tippa upp en tuva och elda i gropen. Efter eldning o släckning kan tuvan tippas tillbaka över askan.

Börja med att rensa eldplatsen från brännbart. ca 1 meters radie bör rensas. ställ upp några stenar för att begränsa elden. lägg 3 lite grövre pinnar i botten för att isolera tändmatrialet från den fuktiga marken. Bygg din eld på dessa tre pinnar.

Se till att du har med vatten för att släcka med. Häll vatten över elden. Rör om resterna och ta bort obrända pinnar. Häll över mera vatten.

Jag har flera gånger kommit till "släckta" eldar som faktiskt fortfarande pyrt och tagit sig i vinden. Oftast på vintern när folk försökt släcka med snö.

En eldburk som är bra är SoloStove. Den är konstruerad så att botten inte blir varm. Man kan alltså göra sin eld på tex ett trädgårdsbord eller en stubbe. För bärbart bruk antingen SoloStove Llite eller SoloStove Titan. Men görs även i storlekar som passar trädgården.

/John
 
På paddlingar och mindre krävande vandringar har jag haft med en gammal stekpanna helt enkelt. Ställs på några stenar och eldas med pinnar. Om det inte är eldningsförbud förstås. Ingen risk för rotbrand, inga skadade berghällar. Minimalt vattenbehov för släckning. Funkar bra för trivseleldning. Kan med viss möda användas för att grilla en korv eller två.
 
Öva då det ej är brandrisk och under leding av någon med lång erfarenhet samt börja nära en sjö eller större vattenderag.
Tag med hink 10L som ska vara fylld,brandfilt,gammal lövkratta i stål med stora spröt tex för släckning,ev gör egen av granruskor som blöts på en lång stång,spadar,skyfflar tex.
Jag har varit scout ledar osv men ändå försiktig,suttit brandvakt vid vindskydd med många sovande på relativt nära avstånd til sovsäckar osv men oftast på tidig vår och sen höst utan eldningsförbud.
Var på en ledarutbildning en gång och vi skulle röja i skogen och eldade en stor brasa nästan hela dagarna bara 10 tal meter till stora 12 m militär tält inget hände men alla hade nog minst 10 år vana vid eldning som var med och vi hade ju nyfällda slanor att lägga på som då hade kvävt brasan snabbt en massa ej torkade löv kyler bra en stund .
Detta var ju på 80-talet idag skulle de nog krävts kontakt med brandkåren kopplad vattenlang med tryck framme,bra mobiltäckning osv.
 
Bottna med minst två lager sten och fritt från rötter och grenar över, nära vatten och med hink och eldtillstånd. Liten myseld som man kan sitta nära.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gregorius Elda i tältkåta Bo och sova 18
diamondsutra Elda i Kåtan Bo och sova 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...