Hund på fjället.

Hej alla!

Snart är det dags att köpa hund! Självklart så ska den nya familjmedlemen med på semestern det vill säga fjället.

Vi kommer mestadels att röra oss i de svenska jämt och lapplandsfjällen under sommarmånaderna så som juni, juli och augusti.

Nu till min fråga. Hur stor är sannolikheten att rovdjur kommer att ge sig på hunden? Är detta ett problem när man går på de vanliga lederna?

Hoppas frågan är ställd i rätt del av forumet.

/Vilsen.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En till 2 ggr/år dödas eller skadas en hund allvarligt av kungsörn, men det är ju bara (som vanligt) lösspringande hundar som drabbas. Så den enda risken med rovdjur, är om en annan hund angriper din hund, men den risken är ju oändligt mycket större i tätorter.

Sedan får man inte ha med sig hund överallt, men det är ju en helt annan sak.

avslutad210712

Gäst
Risken att din kopplade hund skulle bli angripen av rovdjur ser jag nog som i princip obefintlig och jag har aldrig ens funderat i de banorna.

Vilken ras?

Jag är inte nervös med hunden i koppel.
Men då min lilla vita terrier springer lös är jag lite mera vaksam.

/Ulf

Mygg o knott

Trots välpälsad så blev min hund förgiftad av mygg o knottbett på vandringen i somras. Smörjde in honom med myggmedel,,men var nog för slarvig med det när vi slog läger en kväll. Syntes inte mer än att en körtel vid skuldran svullnade upp lite grann. Fick telefonkontakt med veterinär som bestämt avrådde från fortsatt vandring,,,tillståndet kunde snabbt bli akut om vi fortsatt. Det var visserligen väldigt mycket insekter ,,,men att det skulle bli så allvarligt trodde jag inte. Hunden väger ca.21kg. Så mygg o knott är nog dom farligaste djuren där ute för din hund.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips