Hörlurar till cykling

Re: WOOHOOOO!!!

Kung Stalle; sa:
Utsidan gör en aldrig besviken. Det bara dammar in träliga kommentarer om hur farligt det är!

Själv tycker jag att det är träligt med alla de stollar som inte märker omkringvarande trafik, som man tvingas brottas med varje gång ger sig ut i trafiken.
Och eftersom jag inte vill möta cyklister som inte hör tänker jag inte själv vara en sån.

Men det är klart: om man orkar montera backspeglar på hojen kan man ju lösa problemet hyfsat. Så tråden kanske först ska ta upp vilka backspeglar som är bäst :D

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Backspeglar...

Kung Stalle; sa:
Jag behöver inga backspeglar... jag kör nämligen bara om!

:-D

Stalle

Coolt, då spelar det inte heller någon roll om du hör så det är bara att brassa på med musiken oxå ;-)

Själv så är kondis något som mer är ett stället där man säljer wienerbröd, än nåt jag har, så jag för nog skaffa speglar istället.....

/putte

Jag kör med den gamla typen av in-ear-hörlur som sitter i ytterörat. Dock tar den inte bort så mycket vindbrus. Jag funderar på en mer sluten variant som sitter längre in i örat.

Musik med bra takt är bra när jag vill hålla uppe tempot.

Backspeglar är jättebra på cykeln. Särskilt på landsväg tycker jag. I stan måste man ändå titta åt alla håll hela tiden så där gör det varken till eller ifrån.

Angående hörlurar så kan en bra grejj att komma ihåg vara att sådana som man stoppar in i innerörat och som sluter tätt (typ Koss) kan vara farliga om man använder dem ofta. Har en kompis med nån slags kronisk inflammation i hörselgången pga sådana lurar. Men lyssnar man inte med såna lurar hela dagarna går det säkert bra.

Om man har lite simultankapacitet kan man väl cykla med musik. Viktigt att man inte har för hög volym förstås. Själv skulle jag kunna tänka mig att lyssna på musik på landsväg, men inte i stan.

Sennheiser Hörlurar CX300 - Svart

Sjysta lurar, sitter bra, bra ljud, finns mer än bas, läs koss plugg.
420:- på webbhallen.se.

Använd hörlurar i stan endats om du har rutin på att hojja där.

(Ni som behöver backspeglar kanska ska användad en saftblandare på huvud så vi kan hålla åt sidan när vi kör förbi)
[Ändrat av peter2m 2007-04-21 kl 11:51]

Re: Sennheiser Hörlurar CX300 - Svart

peter2m; sa:
(Ni som behöver backspeglar kanska ska användad en saftblandare på huvud så vi kan hålla åt sidan när vi kör förbi)

Eh, jag tror du missar poängen. Man ser långt i förväg när bilarna och framför allt långtradarna kommer, så man är beredd. Jag hör inte bilarna så långt i förväg, då är backspegel en bra trygghet. På landsväg pratar vi då.

I stan tycker jag att backspegel saknar poäng.

Varför är det förkastligt att använda backspegel på cykel? Mopeder har ju det? Är det töntigt med backspegel eller vadå? Jag förstår inte riktigt resonemanget här. Tycker du uttrycker dig lite krasst... Folk får väl använda den säkerhetsutrustning de själva vill? Själv kör jag alltid med hjälm oavsett var jag cyklar och på landsväg har jag alltid gul väst.

In-ear!

Har cyklat till jobbet tre säsonger (april-oktober) med musik i öronen. Mitt i Stockholm. Med både in-ear-pluggar och sådana som sitter "löst" i örat. Jag föredrar in-ear, eftersom vindbruset blir mindre, men använder antingen bara ena luren eller båda med låg volym. Tycker inte att det stör cyklandet, jag blir snarare mer fokuserad än tvärt om. Och jag använder hjälm men inga backspeglar...

Funderar lite på den otroliga ångest som dyker upp efter en tur med lurar..
Ev. att lösningen kan vara högtalare.
Någon som kör med en av dessa kanske?
iHome2GO iH85 eller Cy-Fi

Eller kanske något annat tips?

Hörlurar är bra

Själv så cyklar jag alltid med lurar i öronen, vanlig radio o böcker. Funkar utmärkt men jag har inte så hög volym på, minskar allt ljud utifrån (samt att det kan vara skönt att inte frysa om öronen på vintern, men ändå få svalka på huvudet), vilket är skönt att kunna koncentrera sig på själva cyklingen.

Man hör alla bilar som kommer, så jag kan inte förstå denna uppfattning att det skulle bli farligt... med ca 145mil i benen i år...

go strong helper

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips