Högersvängande lasbilar/bussar som dödar cyklister

Ett typiskt scenario skulle kunna vara såhär:

Korsningen är av modern typ med "cykelbox" framför bilarna. Trafikljuset visar rött och en lastbil står längst fram.
Som cyklist vill du då gärna ta dig fram till säkerheten i cykelboxen innan det slår om. Tyvärr hinner du bara nästan fram innan trafikljuset slår om och lastbilschauffören drar iväg och rattar höger...


Som andra påpekat: det är egentligen en grundlig felkonstruktion att ett (i tät stadstrafik) långsammare högersvängande fordon placeras till vänster om ett fordon som skall rakt fram.
 
är intressanta.

Frågan är om cykelbanor till och med är farliga i det här sammanhanget. En cyklist i bilkörbanan kan välja att lösa problematiken med att lägga sig till vänster om en bil eller lastbil som verkar vilja svänga höger medan den möjligheten inte finns om man cyklar på en cykelbana.

Thure

Det är förstås rätt vanligt att den högra filen är ren svängfil (vilket inte behöver förutsätta trafikljus med pil). Cyklister i körbanan skulle då vara tvungna att, precis som andra trafikanter lägga sig i vänsterfil om de ska rakt fram. I min hemstad tycks man inte lita på att cyklister klarar av detta, därav cykelbana på trottoaren till höger om körbanan. En komplikation är att cyklister ofta betraktar cykelbanor som dubbelriktade (trots att trafikljusen är enkelriktade) så att man vid sådana här korsningar kan distraheras av mötande cykeltrafik. Cyklister till vänster om gatan tycks dessutom ofta tro att cykelbanan är cykelbanans högra hälft, ur deras synvinkel, och gångbanan dess vänstra, speciellt om de kommer i bredd.

I Stockholm kör man däremot ofta med en cykelfil i gatan
(med rödbrun. beläggning) till höger om högerfilen. På sådana ställen där högersväng leder över i en motortrafikled (t ex på Hornsgatan från V nära Slussen eller Vasagatan från N vid Centralen) leds då cykelfilen över till vänster om svängfilen. Det verkar fungera.
 
I Köpenhamn har de löst det genom att cykelbanan upphör strax före korsningen och blir gemensam med filen för högersvängande. Det gör att cyklisterna inte dyker upp från ingenstans utan blir en del av trafiken, lämpligen försöker man få alla cyklister före sig innan man svänger höger. Det är dessutom lag på att cyklister i Danmark skall göra "stora svängen" alltså vid vänstersväng köra rakt över korsningen och sedan svänga vänster.

Då är alltså aldrig högerfilen svängfil?

En sådan där lag var på gång i Sverige på 70-talet, men stoppades faktiskt. Förslaget kom naturligtvis inte ur någon omsorg om cyklisternas säkerhet utan ur en önskan att krångla till det för dem. På den tiden vågar jag påstå att cyklister i allmänhet behärskade vänstersväng med filkörning och tecken.

Idag är det ju svårt när man håller en telefon i handen. I min hemstad har cyklister i irriterande utsträckning börjat utnyttja trottoarer och gågator för att på olika sätt minimera vänstersvängandet. Linköping skulle behöva cykelpoliser efter göteborgskt mönster.
 
Och att bilföraren ska inse att cyklisten ha körde om för fem sekunder sedan inte har gått upp i rök är förstås för mycket begärt.


Jag både cyklar och kör lastbil. Ofta kör jag lastbil i stan i uppsala där cyklisterna kör fortare än mig. I många lastbilar har man en stor "död vinkel" på sin högersida. Det är helt omöjligt att se de här cyklisterna.

Nån som känner sig engagerad kan ju lobba för att lastbilsåkerierna ska fixa bättre backspeglar (eller tillomed en extra liten vidvinkelspegel) på sina bilar.

Något man själv kan göra är ju att alltid ha en framlampa på, även på dagen, och kläder som man syns bra i. Bäst vore förstås att ha en hög pinne med en vimpel på ;)
 
En vanlig stadsbuss är cirka 12m lång och axelavståndet är cirka 6m 3m sticker alltså ut i fören och aktern. För att kunna göra en vanlig högersväng måste bussföraren ligga så långt åt vänster han/hon bara kan.

När sedan föraren har axeln ungefär i höjd med den fil som föraren tänkt sig att hamna i lägger föraren om ratten i princip så mycket som det behövs. Fören och aktern sveper ut och bussens mittdel rör sig mot höger. Bussen behöver i princip hela filen för att kunna göra en högersväng

Föraren har ganska bra uppsyn över bussens högersida. Ofta har man två speglar en som ser längre bort och en som man kollar utrymmet runt dörren med.

Det stora problemet är trafikmiljön. Att köra buss i storstadstrafik är som att paddla fors man måste vara konstant på man kan inte slappna av det minsta. Tittar man i vänsterspegeln kan någon cyklist hinna lägga sig till höger om bussen.

För att inte tala om vad passagerarna kan hitta på

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/misshandlades-med-flaska-pa-buss_2200379.svd

Att inte blanda cyklister och bussar/tung trafik tror jag är enda sättet att få till en hyffsat säker trafikmiljö

Hans Friedel

Stolt Råstagaraget veteran
 
Något som jag uppfattar som irriterande är att många, för att inte säga de flesta, cyklister tror att de kan göra hur som helst i trafiken bara för att de cyklar. Om man cyklar skall man, precis som när man kör bil, visa hänsyn till andra trafikanter och underlätta för båda parter.
Cyklister tycks tro att det är helt OK att slappna av helt och bara trampa på.
Förutom att detta är vidrigt trafikbeteende så spär det på osäkerheten för de som kör bil eller lastbil. Denna osäkerhet gör att flytet i trafiken kommer av sig. Man kan aldrig lita på en cyklist, det är mer eller mindre vedertaget. Detta gäller även på gång- och cykelvägar.

Sen har vi det här med att hävda sina rättigheter. Måste man verkligen göra det? Kanske är det självklart för mig med lastbilserfarenhet, men det skulle aldrig falla mig in att lägga mig nära en lastbil som jag misstänker skall korsa min fil - även om det är min rättighet. Jag vet hur svårt det är att se någon där, och jag vet hur jobbigt det är som chaufför att behöva oroa sig för att någon är där. Vänta fem sekunder och bespara både dig själv och chauffören orosmomentet.

Det krävs hänsyn och samspel, inget annat.
 
När det kommer till Stockholms innerstad tror jag att bästa lösningen vore att helt förbjuda motortrafik. Vore bra för miljön också. Vägarna är inte byggda för både cyklister och motortrafik. :)
 
Mina funderingar...

Kanske yrkestrafiken så som Bussar och Lastbil chaufförer, de i stora fordon etc. sitta på höger sida av fordonet, allså ett högerstyrt fordon, sen kan dom även sitta lågt... etc. får dom ju bättre uppsikt... bara funderingar...

Mvh troswe
 
Kanske yrkestrafiken så som Bussar och Lastbil chaufförer, de i stora fordon etc. sitta på höger sida av fordonet, allså ett högerstyrt fordon, sen kan dom även sitta lågt... etc. får dom ju bättre uppsikt... bara funderingar...

Mvh troswe

skapar inte detta mer problem än de fixar? hela trafiken är ju vänsterstyrd
 
Kanske yrkestrafiken så som Bussar och Lastbil chaufförer, de i stora fordon etc. sitta på höger sida av fordonet, allså ett högerstyrt fordon, sen kan dom även sitta lågt... etc. får dom ju bättre uppsikt... bara funderingar...

Mvh troswe

Blir nog knepigt med påstigninen för bussar då =)

Enklaste lösningen för den tunga trafik som uteslutande kör i städer och bland mycket cyklister och gångtrafikanter är nog en extra spegel.

Fast jag vidhåller fortfarande att ansvaret är delat. En människa är ingen supervarelse. Hur mycket man än ser sig för så kan en snabb cyklist i fel färger och utan lysen snabbt cykla in i en vrå och gömma sig medan chauffören tittar åt andra hållet.
Hänsyn och samspel som sagt. Något som trafiken överlag mår bra av.
Just det där att slå ett getöga åt andra hållet vid sväng är för övrigt något som lastbilsförare måste göra, och gör på ren reflex. Det kallas att titta i "felspegeln". Man tittar i vänster spegel när man svänger höger, just för att kontrollera att överhänget inte tar i något.
 
är intressanta.

Frågan är om cykelbanor till och med är farliga i det här sammanhanget. En cyklist i bilkörbanan kan välja att lösa problematiken med att lägga sig till vänster om en bil eller lastbil som verkar vilja svänga höger medan den möjligheten inte finns om man cyklar på en cykelbana.

Thure

Enligt Försäkringsbolaget IF:s statistik så är "Den överlägset vanligaste olycksplatsen är korsningar. Paradoxalt nog sker dubbelt så många olyckor i korsningar med cykelbanor som i dem utan"


http://blogg.sydsvenskan.se/patvahjul/2011/09/28/cykeln-sakrast-i-stan/
 
En bussförare sitter framför framaxeln på bussen. Att sänka ner bussföraren blir en veritabel dödsfälla. Detta har provats på turistbussar men efter några hemska olyckor har man gått ifrån denna konstruktion. Att ha föraren högt placerad gör också att föraren har betydligt bättre översyn av trafiken.

Hans Friedel
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.