Högersvängande lasbilar/bussar som dödar cyklister

Enligt Försäkringsbolaget IF:s statistik så är "Den överlägset vanligaste olycksplatsen är korsningar. Paradoxalt nog sker dubbelt så många olyckor i korsningar med cykelbanor som i dem utan"


http://blogg.sydsvenskan.se/patvahjul/2011/09/28/cykeln-sakrast-i-stan/

Skulle vilja ha grunddata här. Nån som har en referens till materialet?

Tar man hänsyn till antalet cyklister och bilar i statistiken? Statistiken borde vara per cyklistpassage i respektive korsningstyp. Tills vidare säger mig inte uppgiften något.

Thure
 
Något som jag uppfattar som irriterande är att så snart som cykling och trafiksäkerhet diskuteras så kommer någon och spyr ur sig sitt "Cyklister kör som galningar, tror dom är med i tour de france i neontajtsyadayada."

Jag har varit med om en olycka och lite väl många tillbud och i inget av fallen berodde det på att jag skulle cyklat vårdslöst.

Visst finns det cyklister som lämnat hjärnan hemma, men det är inte bara dom som drabbas.

Tror mer det har med hastigheten att göra, bilister förväntar sig oftast inte att man som cyklist kommer i över 30 km/h. De gånger jag har blivit påkörd (ja, flera..) så har föraren sett mig men totalt missbedömt min hastighet. Svårt att parera en bilist som kör om och börjar svänga höger när man fortfarande ligger jämsides på höger sida.

Har numer slutat cykla till jobb då det hände för mycket ett tag där..
 
Tror mer det har med hastigheten att göra, bilister förväntar sig oftast inte att man som cyklist kommer i över 30 km/h. De gånger jag har blivit påkörd (ja, flera..) så har bilisten sett mig men totalt missbedömt min hastighet. Svårt att parera en bilist som kör om och börjar svänga höger när man fortfarande ligger jämsides på höger sida...

Påkörd flera gånger? Kanske inte bara bilisterna som missbedömer?
 
Jag tror man får skilja på landsväg mot stadscyklister. Jag tror att de fler cyklister som cyklar i större samhällen slarvar med trafikregler än de som cyklar på landsvägar.
Jag har kört en hel del bil i centrala Stockholm och det är väldigt ofta cyklister kör mot rött genar över trottoarer för att slippa stanna och kör mot trafiken där det är enkelriktat.
Senast nu i veckan körde jag på Södermalm och det var mörkt och regnigt när jag körde på en enkelriktad gata. Plötsligt möter jag i en uppförsbacke (för mig) tre cyklister. Först ett barn runt 6 år utan hjälm, därefter mamma med barn i stol och efter det ett äldre barn runt 10 år utan hjälm körandes mot mig på en trång gata tvärtemot trafikriktningen utan belysning eller reflexer.
Detta är en vägsträcka om 250 meter (Mariatorget-Götgatan) där det dessvärre är mer regel än undantag att man möter cyklister. Det första barnet var väldigt nära att köra in i min bil men jag hann stanna. Mamman vart skitförbannad på mig och slog med handen på min fönsterruta och skrek åt mig att dra åt h-vete....
 
Påkörd flera gånger? Kanske inte bara bilisterna som missbedömer?

Som jag skrev... hur kan jag parera en bilist som kör om precis innan en korsning och svänger höger när jag fortfarande ligger på höger sida och ska rakt fram!

Eller han som svängde över cykelstigen in mot en parkering utan att blinka... 2 meter framför mig. Cyklade in i bilen i 30-35 km/h och landade en bra bit bort på andra sidan. Den bilisten åkte dock dit, tämligen mkt sprit i kroppen. Han erkände att han inte sett mig öht.

Ytterligare händelser: blivit påkörd bakifrån när jag stått still vid ett rödljus. Prejad av överhänget på en högersvängande buss varpå jag föll ut i trafiken som gick rakt fram (också det när jag stod still, stod i en cykelfil).
 
Senast ändrad:
Som jag skrev... hur kan jag parera en bilist som kör om precis innan en korsning och svänger höger när jag fortfarande ligger på höger sida och ska rakt fram!

Genom att läsa trafiken och anpassa farten. Du närmar dig en korsning med eventuell svängande trafik.

Eller han som svängde över cykelstigen in mot en parkering utan att blinka... 2 meter framför mig. Cyklade in i bilen i 30-35 km/h och landade en bra bit bort på andra sidan. Den bilisten åkte dock dit, tämligen mkt sprit i kroppen. Han erkände att han inte sett mig öht.

Samma här. Men fruktansvärt att som bilist ge sig ut i berusat tillstånd på vägarna. Bra att han åkte dit och mindre bra att du blev påkörd.


Ytterligare händelser: blivit påkörd bakifrån när jag stått still vid ett rödljus. Prejad av överhänget på en högersvängande buss varpå jag föll ut i trafiken som gick rakt fram (också det när jag stod still, stod i en cykelfil).
Här verkar det ju vara helt klart bilisternas fel som inte kan anpassa sig i trafiken.

Naturligtvis är det upp till både cyklist och bilist att anpassa sig i trafiken och inte ta något för givet. Jag upplever det som att bilister är dåliga på att blinka och hålla rätt hastighet. Cyklister struntar i rödlysen och skyltar med bestämmelser.
 
Ni närmar er i god fart ett trafikljus, på en cykelbana som passerar korsningen till höger om körbanan.
Längst fram vid trafikljuset står en bil som tydligt blinkar höger.
Trafikljuset har precis slagit om till grönt, och bilen har börjat rulla.
Lägg gärna till skymning, och obefintligt framåtriktat cykellyse (även om det finns reflexer i multum).
Saktar ni in för att bilen ska hinna svänga, eller satsar ni på att hinna före, alternativt den SKA stanna/lämna företräde?

(Ledande fråga? You bet...)
 
Som jag skrev... hur kan jag parera en bilist som kör om precis innan en korsning och svänger höger när jag fortfarande ligger på höger sida och ska rakt fram!

Eller han som svängde över cykelstigen in mot en parkering utan att blinka... 2 meter framför mig. Cyklade in i bilen i 30-35 km/h och landade en bra bit bort på andra sidan. Den bilisten åkte dock dit, tämligen mkt sprit i kroppen. Han erkände att han inte sett mig öht.

Samma erfarenhet här. Dom gånger jag krockat så har det handlat om bilister som får en plötslig ingivelse och svänger mer eller mindre på två hjul in på en tvärgata eller en mack. Dom personerna ser inte föremål mindre än en personbil.

När det gäller större korsningar o liknande i innerstan så har jag helt slutat att försöka snika mig fram innanför lastbilar/bussar. Det får helt enkelt ta några sekunder extra. Det har gett mig en harmoni som jag tror fler cyklister skulle må bra av! :)
 
Självbevarelsedriften och förmågan att avläsa situationen bör göra att man drar ned farten, och håller koll på "bildrullen".
Man får ju helt klart också här inse att även om man i det läget (med grönt cykeltrafikljus i alla fall) har företräde, så är det naturligtvis direkt svårt för bilisten att se så långt bakåt som han troligen behöver för att kunna passera övergångsstället på ett säkert sätt. Även om han vrider huvudet ordentligt, och särskilt om han gör det i god tid, så kan det hända att han faktiskt inte kan se cyklisten. Nu beror det ju lite på hastigheter och avstånd osv.
Det står dock säkert nånstans att man inte ens som cyklist ska närma sig och passera ett övergångsställe i full fart även om man har grönt ljus (ej att förväxla med Grön gubbe...).

Som bilist är det dock förstås så att när man passerar en sån här korsning och kan se att det både är grön gubbe och grön cykel, så bör man passera nästan som om det vore stopplikt.
 
Jag höll förresten på att köra på en cyklist i går, när jag körde ut från parkeringen på jobbet!

Det är kombinerad cykelbana och trottoar, och nu är det sällsynt trafikerat på "vår gata" p g a en trafikomläggning.
Jag kikade ordentligt åt båda hållen, och släppte bromsen, när det dök upp en cyklist mitt framför näsan. När jag tittade åt vänster befann han sig precis bakom en skylt som är av ganska exakt cykliststorlek, han hade synats tidigare och senare, men inte den sekund som han var bakom skylten. Han kom i god fart, men det hade bara varit mitt fel om jag kört på honom.
I hans ställe skulle jag nog varit lite beredd på en stollig bilist, och det kanske han var också - men det är inte säkert att han kunde inse att han var skymd en kort stund. Vanligt är dock att bilister slarvar med att tänka på denna rätt anonyma cykelbana (smal omålad trottoar, ingen cykelbaneskylt i sikte från vår utfart. Har en cyklande kamrat som krockat med en bilist på samma cykelbana/trottoar.

I övrigt är det en småstad, och "alla" bilister stannar när man per cykel närmar sig ett övergångsställe. Jag kan tycka att det nästan är irriterande, och i längden gör det ju att jag alltmer förutsätter detta. (Jag bor på annat håll, men brukar cykla ned på stan på luncherna.)
 
Eller han som svängde över cykelstigen in mot en parkering utan att blinka... 2 meter framför mig. Cyklade in i bilen i 30-35 km/h och landade en bra bit bort på andra sidan. Den bilisten åkte dock dit, tämligen mkt sprit i kroppen. Han erkände att han inte sett mig öht.

Samma här. Men fruktansvärt att som bilist ge sig ut i berusat tillstånd på vägarna. Bra att han åkte dit och mindre bra att du blev påkörd.

Hur ska jag kunna vara förberedd på att en bilist som utan att minska farten och utan att ge tecken plötsligt svänger in framför mig på en cykelstig.. det var alltså INTE i samband med en normal korsning. Han skulle köra över cykelstigen för att komma in på en sluten parkeringsplats.

Angående första exemplet.. du menar då alltså att jag ska stanna vid korsningen och släppa fram alla bakomvarande bilar innan jag fortsätter rakt fram eller? För tro inte att bilisterna ger tecken när de svänger höger trots att jag ligger jämsides till höger om dem (och redan är på väg rakt fram..)
 
Självbevarelsedrift och hänsyn, förståelse och trafikögon i all ära...

Problemet är väl att man i många situationer i trafiken kan agera olika, och därför har det kommit en lång rad regler för att man ska slippa förhandla om hur man passerar en korsning vid varje tillfälle.

Reglerna funkar ju bra, just eftersom de allra flesta följer dem, och de som är ute i trafiken kan systemet.
Problemet är ju dock att det finns de som då och då bryter mot diverse regler, varvid andra kan bli lite överraskade.

Lösningen generellt tycker jag därför inte alls är att alla som är den fysiskt svagare parten aktar sig för de som är tyngre och hårdare. Tyvärr är det väl så att man ofta ser cyklister som tar sig stora friheter, kanske utifrån att de ändå inte är "farliga" med sin cykel för andra trafikanter, men även att en och annan buss- eller lastbilschaufför lärt sig att "störst går först" och att andra oftast aktar sig om de kör lite offensivt.
Körde själv mjölkbil under en sommar när jag pluggade, och kunde ju snabbt konstatera att folk aktar sig rätt mycket när man kommer med sin bil. Där man svängde (vänster) in till mejeriet, så hade man ofta många mötande trafikanter. Man stannade för dessa - som dock också stannade och till sist hoppade av cykeln och vinkade fram min lastbil.. Detta var mycket vanligt, och kostade förstås mycket mer tid än om de bara hade passerat direkt.
Det i sin tur ledde till att man insåg att man kunde varva upp motorn en aning när man närmade sig svängen, varvid cyklisterna kvickt stannade och satt ned en fot så man kunde rulla förbi.

Typiskt dåligt trafikbeteende från min sida, men man hade en tid att passa, och när det blev struligare att stanna och göra rätt - eftersom folk ville vara "försiktigare än nödvändigt" så var det frestande att skapa sitt eget beteende i viss mån mot reglerna.
Regler är bäst när alla följer dem. Eller åtminstone när de allra flesta följer dem.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.