Högersvängande lasbilar/bussar som dödar cyklister

Ett stort problem för cyklisten, om han kommer på en cykelbana på trottoar bredvid körbanan, är att cykelbanan ofta svänger alldeles före överfarten så att cyklisten måste vrida rejält på huvet för att se eventuella svängande fordon. Men den som framför det tunga fordonet har väl rimligen uppmärksamhet snett framåt inför en högersväng -det kan väl inte vara så svårt.


Nå, jag vet av erfarenhet att högersvängande fordon är farliga, t o m om cykelöverfarten är ljusbevakad. Det finns ett ställe i min hemstad där man som cyklist kan missa en hel grön period därför att bilister ger blanka fan i väjningsplikten. Till saken hör då att svängande bilar tidvis har grön pil (och cyklisterna således rött) som slår om till grön skiva eller bara slocknar när cyklisterna får grönt.


Eventuella lösnngar tar nog fasta på själv konstruktionen av överfarterna.
 
Jag skulle tro att det är få som med berott mod rammar ett tungt fordon för att de har rätten på sin sida.
Det är dock tänkbart att det är svårt att komma undan som cyklist när ett långt plötsligt fordon svänger, och man kanske redan befinner sig nånstans längs fordonets långsida.

När det gäller korsningar så är det tyvärr väldigt vanligt att cyklister verkar vara av uppfattningen att de har företräde på samma sätt som gående.
Att detta kan leda till olyckor är sannolikt, även om jag inser att det är mycket vanligt att bilister lämnar cyklister företräde just vid övergångsställen.

Det har ju diskuterats en lagändring, så att cyklisterna istället får företräde beroende på att det ofta är så det fungerar idag, samt kanske p g a bilar är hårda och cyklister mjuka.

Jag tror det vore olyckligt med tanke på vilken hastighet en cykel kan ha när den närmar sig en korsning. "Riskområdet" blir därmed stort, och det är svårt att i ett så stort område avgöra vilken väg en cyklist kommer att ta vid korsningen. Cyklisten kan då också komma från ganska olika håll, och ibland vara skymd till kort innan övergången, vilket innebär att det för bilister är väldigt svårt att ha full kontroll över alla positioner där det kan finnas en annalkande cyklist.

"Cykelkulturen" skiljer sig väldigt mycket mellan olika städer tyvärr, så det som fungerar bra idag i vissa städer, fungerar väldigt mycket sämre i andra.

Nu har jag inte läst artikeln som tråden gäller, utan bara hört detta som radionyhet, så kanske är det ett mer typiskt förarproblem än jag tänker mig.
 
Kommer ihåg att min körskolelärare ofta påpekade för mig att jag skulle ställa mig så långt till höger som möjligt i en korsning, så att ingen cyklist kunde köra förbi eller ställa sig bredvid mig.
Detta var för sjutton år sedan.
 
Jag kör genom hela innerstan i Stockholm varje dag och man blir lite mörkrädd hur illa en del cyklister beter sig - med egna livet som insats. Jag kör därför jäkligt försiktigt men får ändå cyklister som lägger sig alldeles bredvid bilen, spelar ingen roll åt vilket håll kurvan är - de verkar räkna kallt med att de syns. Vissa tror jag inte har koll för att de saknar körkort och har aldrig gjort någon riskkurs och andra är tuffa bud eller wannabe-bud som skiter i allt. Jag tog körkort för andra gången, tung MC, 2002 och det var skitbra uppfräschning och speciella riskmoment att tänka på som motorcyklist.

Jag började motionscykla i år och har bättre förståelse för att man är liten och oskyddad. Därför är det lite ofattbart varför man ska utmana ödet genom att t.ex. ligga 20 cm från bilen på höger sida i en kurva. En liten undanmanöver med min 2200 kg:s kärra så kan det vara kört.
 
Jag brukar göra det på några ställen där det är för trångt. Dels för att undvika att någon blir skadad alternativt repar min bil. Bättre att de kör om på vänster sida vilket ska vara OK eller nästan OK i alla fall om man är på rätt sida linjen, kör själv så med hojen (MC).

Kommer ihåg att min körskolelärare ofta påpekade för mig att jag skulle ställa mig så långt till höger som möjligt i en korsning, så att ingen cyklist kunde köra förbi eller ställa sig bredvid mig.
Detta var för sjutton år sedan.
 
Vill återigen slå ett slag för samspel. Som lastbilschaufför antar jag att de blinkar då de ska svänga (det brukar de oftast göra). Som cyklist kan man ju då låta bli att ligga i döda vinkeln.

Om man utgår ifrån att det behövs både livrem och hängslen så fungerar det lite bättre

Hur vet du när lastbilschauffören inte kan se dig..?

//J
 
Kommer ihåg att min körskolelärare ofta påpekade för mig att jag skulle ställa mig så långt till höger som möjligt i en korsning, så att ingen cyklist kunde köra förbi eller ställa sig bredvid mig.
Detta var för sjutton år sedan.

Det är alldeles rätt, problemet som jag ser det är när jag som cyklist blir omkörd...förmodligen för att föraren av ngn anledning inte sett mig.

//J
 
Som fd yrkescyklist (över 4 år som cykelbud) och yrkeschaufför (6 år i stockholmstrafiken) så begriper jag inte att cyklister inte är räddare om livet än de är..
Det är tragiskt att någon ska behöva dö innan det diskuteras så att kunskapen sprids om att det finns en stor död vinkel.

Det allra läskigaste är vägar där cykelbanan är indragen några meter från vägbanan. Om jag då tex har stannat för att släppa över en fotgängare så har jag ur transportbilen ingen möjlighet att se om det kommer någon cyklist med fart på cykelbanan. Vidvinkellinsen på backspegeln ger helt enkelt inte så brett synfält.
Problemet är att cyklisten ser ett stillastående fordon och antar (med viss rätt) att föraren sett cyklisten och kommer stå kvar för att släppa fram honom/henne.
 
Typolyckor

är intressanta.

Frågan är om cykelbanor till och med är farliga i det här sammanhanget. En cyklist i bilkörbanan kan välja att lösa problematiken med att lägga sig till vänster om en bil eller lastbil som verkar vilja svänga höger medan den möjligheten inte finns om man cyklar på en cykelbana.

Thure
 
är intressanta.

Frågan är om cykelbanor till och med är farliga i det här sammanhanget. En cyklist i bilkörbanan kan välja att lösa problematiken med att lägga sig till vänster om en bil eller lastbil som verkar vilja svänga höger medan den möjligheten inte finns om man cyklar på en cykelbana.

Thure

+1 är för kort för att skriva i det här forat så jag får väl skriva:
Instämmer
 
är intressanta.

Frågan är om cykelbanor till och med är farliga i det här sammanhanget. En cyklist i bilkörbanan kan välja att lösa problematiken med att lägga sig till vänster om en bil eller lastbil som verkar vilja svänga höger medan den möjligheten inte finns om man cyklar på en cykelbana.

Thure

I Köpenhamn har de löst det genom att cykelbanan upphör strax före korsningen och blir gemensam med filen för högersvängande. Det gör att cyklisterna inte dyker upp från ingenstans utan blir en del av trafiken, lämpligen försöker man få alla cyklister före sig innan man svänger höger. Det är dessutom lag på att cyklister i Danmark skall göra "stora svängen" alltså vid vänstersväng köra rakt över korsningen och sedan svänga vänster.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.