Hjälp till cykelköp!

Hej!

Jag har planer på att köpa en ny cykel nu under sommaren, men har inte precis någon stenkoll på cykelvärlden och vet inte riktigt heller vad jag vill ha!

Jag är ute efter en cykel som funkar varje dag året runt, är snabb, som jag kan köra på landsväg med, inne i stan (mesta delen av tiden), på grusvägar och ute i skogen.

Jag har tittat lite på Nishikis hybridcyklar, men har hört lite blandat om hybrider. Är det bästa att satsa på en renodlad mbt eller är hybrider en bra allt-i-allo cykel?

Jag har inte någon mbt sedan tidigare, så jag kan inte så mycket om dom. Jag har varit ute på en del turer när jag varit ute och rest, så jag gillar känslan ute på skogsvägarna, men kan inget om hur cykeln bör vara.

Den cykeln som jag kollat mest på är Nishikis hybrid XC5, för att måtten verkar vara rätt för mig (är 1.61) men jag är öppen för alla förslag.
Jag vill gärna inte lägga hur mycket pengar som helst eftersom att jag är en fattig student, så max 10 000 kr, men gärna billigare!

En Ht mtb eller en cyclocross står det väll mellan om du även vill cykla i skogen. Vilket beroende på vilken typ av stigar som är aktuella.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag gillar cyklocross, men det är svårt att hitta en vettig under 10000 enligt min erfarenhet. Kombinationen "snabb", "landsväg" och "skogen" är ju rätt knepig; tänk bara på däcken: snabb på landsväg = smala däck, cykla i skogen = inte smala däck samt gärna dämpning. Jag tycker hybrid låter bra, är inget Nishiki-fan själv, men för en bit under 10000 kanske det inte är så dumt.

Vad är förresten "Ht mtb" inte "HBT" väl...:)

Det är svårt det där med att köpa cykel.

Att kombinera allt du säger är nog omöjligt, som andra påpekat. Själv försökte jag kombinera vardagscykel med racercykeln, och tänkte kanske komplettera med en mtb nån gång i framtiden (nu kör jag på gammal sliten mtb som är lite för stor, funkar men är inte riktigt bra).

Jag köpte Nishiki pro sld. Nån mer stadig cykel vill jag inte ha för då tror jag att jag kommer tappa fart på landsväg och annan asfaltskörning, beror ju mkt på däcken också, men om man ska ha smala snabba däck kan man ju lika gärna ha andra delar på cykeln som matchar det. En ren racer tyckte jag var för avancerat och smalt.

Tänk på att det ofta är lite olika sorters utväxlingar mellan mtb och landsvägshojar. Du får mer låga växlar på en mtb och färre höga.

Stå på dig så du får en tillräckligt liten cykel, jag tyckte det var ganska svårt stundvis.

Tack för tipsen!

Jag var i väg på lunchen och pratade med en kille på Cykelcity i Lund och fick veta lite mer.
Så planen är nu att jag inte alls ska köpa en hybrid utan istället en hardtrail mbt.

Sen exakt vad det blir för cykel är lite svårt att säga, eftersom att jag är ganska liten så verkar inte utbudet vara så stort... men i vilket fall som så måste jag ändå vänta tills den 25:e innan jag kan köpa något och tills dess borde jag hinna hitta något!

Vill du ha en snabb cykel för landsväg och skogsväg som även funkar på stig? Eller hur prioriterar du?

Om det är som jag skrev ovan skulle en hybrid vara bland de bästa kompromisserna med en cyclocross som god kandidat. Dock svårare att hitta en vettig CX (Cyclo-X) till lägre pris. Kanske denna för 13'? http://www.lindbergscykel.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=1419

En framdämpad MTB är den bästa kompromissen om ditt fokus ligger på stig och grusväg men att det även ska fungera hjälpligt på asfalt.

Jag tycker personligen det är svårt att hitta en bra kompromiss som funkar för den stigcykling jag vill köra (har löst det med flera cyklar). ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips