Hjälp med komponentval

Hej,
Jag sitter med en ca 5 år gammal Hybrid (Crescent Logic LTC 700). Dock är den i stort behov av upprustning då jag har kört den rätt hårt (Böjd vevarm samt totalt nedslitna kuggar på drev). Dock är jag rätt ny i komponentdjungeln och är rätt osäker på vilka komponenter som passar på min cykel.

Jag har gjort följande sammanställning med vad som sitter på cykeln nu och vad jag tror skulle kunna passa. Ser det bra ut och har ni tips på mer prisvärda komponenter? Jag är först och fräkmst ute efter att det ska hålla länge och vara tåliga komponenter. Då cykeln mest ska gå till och från jobb är vikt inte av så stor betydelse.

VEVPARTI
Nu: SR Suntour 2 kugghjul 53/39T
Köp: Shimano, Tiagra (FC4500) vevparti/vevaxel, 52/39T, 175 mm (Osäker på om jag ska ha 170 eller 175mm men jag mäter nog nuvarande och tar den som är närmast.)
http://cyclecomponents.se

VEVLAGER
Nu: ?
Köp: Shimano, Tiagra (BB4500B) vevlager, engelsk gänga eller italiensk gänga?
http://cyclecomponents.se

KASETT
Nu: HG50 8 kugghjul 12/23T
Köp: Shimano, CS-HG50-8 kassett, 12-23T
http://cyclecomponents.se

KEDJA
NU: ?
Köp: Shimano, CN-HG73 (LX/105/Tiagra) kedja, 114L
http://cyclecomponents.se

BAKVÄXEL
Nu: Shimano Sora
Köp: Kan jag låta denna vara kvar? Bör jag byta bakväxelhjulet?

Då det är ett klart begränsat utbud på kassetter med 8 delar så undrar jag även om jag skulle kunna byta till en kasett med 9 kugghjul?
 
Du kan inte

byta till 9-delat om du inte byter växelreglage. Varför vill du byta vevlager?

Thure
 
Böjd vevarm låter lite underligt. Finns liksom ingen del i vevpartiet som borde gå att böja. Har det hänt något med lagret eller vad är det som är fel?

När det gäller framdreven så ska du spana in rostfria istället för aluminium för bästa slitstyrka. Trissorna i bakväxeln är troligtvis rejält slitna, men jag vet inte riktigt vad det spelar för roll att de är slitna. Niodelat har smalare distans mellan kransarna och kräver även annat nav. Är det någon speciell utväxling du saknar nu?
 
Böjd vevarm var kanske till att ta i. Jag har nog inte riktigt koll på termerna. Det jag har lyckats böja är "stången" som pedalerna sitter fastskruvade i. Själva stången mellan vevlager och pedal. Den böjdes i samband med en krasch så det beror inte på att jag är för stark. =)

Anledningen till att jag vill byta vevlager är att det verkar vara rejält med grus i det. Knakar och krispar hela tiden.

Bra tips med rostfritt. Ska kika efter det och 8-delars kasett. Jag har inget behov att ändra utväxlingen. Den trivs jag bra med.

Ska kika lite efter trissor också.

Tips på butik med bra priser? Behöver inte vara svensk.
 
Att ta reda

på var glapp respektive missljud från pedaler framdrev vevaxel kommer ifrån är inte enkelt. Skulle byta vevarmar och drev först samt ev pedaler innan jag ger mig på vevlagret. Vevlagret kan sitta som berget och det är en fördel att låta en cykelmek göra det jobbet.

Thure
 
Jag är för lat för att meka själv. Min filosofi är följande: All mekanik som belastas (kugghjul, vevparti, etc) slits kontinuerligt, och måste bytas med jämna mellanrum. Lite oftare för kassett, lite mer sällan för vevparti. Men om det knastrar i vevpartiet så brukar jag byta, det är helt enkelt nerslitet. Övriga delar, tex växelföraren, behöver i princip aldrig bytas. Funkar det så funkar det. Att byta trissor är väl det enda, jag antar att växlingen kan bli sladdrig om trissorna är helt nerslitna. Men som sagt, slitdelarna behöver bytas då och då. Jag lämnar in hojjen och förklarar hur den används, sen svider det till i plånboken. Det vore nog ekonomiskt att lära sig byta kassett och klingor själv (kedja kan jag byta!).
 
Böjd vevarm var kanske till att ta i.
Nej, det verkar vara precis vad du lyckats med! Vevarm kallar man just delen som förbinder vevaxel med pedalaxel. Men det måste ju varit en rejäl smäll och all den kraften hamnade väl även på lagret så jag gissar att det som knastrar är lagerkulor som gått sönder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.