Hjälp en nybörjare. Cykelköp

Hej

är inte specielt aktiv med minna inlägg här, men följer forumet och vet att de finns en hel del kunskap.
De är så att jag tänkte köpa min första landsvägshoj, har letat en tid nu och börjar känna att jag måste bestämma mig innan sesången är över.

I dagsläget har jag väll tre val som de står mellan.
De första är en Cannondale caad8 för 13000:- med shimano 105 komponenter

Som nummer två så har jag en Univega Via Modena Pro med blandade komponenter men till största delen Ultegra utröstad, märket är för mig okänt, men priset på 13000:- känns bra.

Som nummer tre så funderar jag på att bygga en själv, med uteslutande ultegrakomponenter, en ram från Principia Ellipse och fälgar från Mavic 2011 Cosmic Elite, plus diverse andra småsaker som behövs så landar prislappen på strax över 15000:- vilket är nära mitt tak

Så vad säger profsen vad är de klokaste valet eller har ni något annat tipps.
 
Ramstorlek

och hjul har stor betydelse. Tror att du måste provcykla själv för att få en uppfattning. Har du googlat på respektive modell efter omdömen?

Thure
 
Ja dom två översta alternativen har jag provcycklat, och de känns bra vet inte riktigt vad jag ska kolla efter men jag tycker att jag siter bra och växlarna funkar som dom ska. De tredje alternativet har jag av förklarliga själ inte provat.
 
På en landsvägshoj tycker jag att sittgeometrin är viktigast, mest sitter man upp om man inte hårdkör och det måste vara bekvämt i båda lägena. Avser man ha med sig mer än en sadelväska gäller det att ha plats till både fötter och väska. Det duger inte att tro, man bör veta och det blir betydligt enklare med gaffeländar med skruvhål från början. Detsamma om man anser sig behöva skärmar.
Ofta behöver man en lite längre bakgaffen än vad en standardracer har om man skall få plats med både hälar och väska med tyngdpunkten framför bakaxeln.
105 är ett utprovat och väl fungerande system, har det själv på ett par cyklar.
Men viktigast av allt är en sadel du trivs med. Ni skall tillbringa många timmar ihop.
Begränsa valen till det du kan se färdigt är ett grundtipps.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johannord Nybörjare med nybörjarcykel behöver hjälp med komponenter. Landsvägscykling 10
stirre Hjälp en nybörjare med cykelval Landsvägscykling 10
Maxon Hjälp, jag är nybörjare!! Landsvägscykling 6
Nybörjaren Nybörjare,hjälp! Landsvägscykling 4
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
Motormannen Hjälp att välja hybrid? Landsvägscykling 9
warhol Hjälp med komponentval Landsvägscykling 7
fiddeliten cykelköp hjälp Landsvägscykling 10
Nariman12345 Är i stort behov av hjälp med cykelval Landsvägscykling 7
liquidmonkey energi drickar??? hjälp :) Landsvägscykling 26
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
Persson_ Nytt cykelköp, hjälp behövs! Landsvägscykling 14
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
antonsund hjälp att identifiera pedaler och kloss Landsvägscykling 2
gro tappat ett kullager, hjälp? Landsvägscykling 9
Polderr Hjälp med Garmin Mapsource, Landsvägscykling 4
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Landsvägscykling 7
Aquascutum Bra cyclocross för nybörjare Landsvägscykling 14
per73 Nybörjare.... Landsvägscykling 5
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
yeyoya Träningscykel för nybörjare ? Landsvägscykling 2
gott cykelköp - sportcykel/hybrid Landsvägscykling 2
zenkab Nytt cykelköp! Ngn som har synpunkter på dessa? Landsvägscykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.