Är i stort behov av hjälp med cykelval

Hej!

Är ny här på forumet och tänkte höra med er cykelfantaster om vilken cykel jag bör köpa/använda. Det är så att jag själv är helt och hållet lost när det kommer till cyklar, men jag skulle vilja lära mig mer ;). Jag går rakt på sak:

Jag funderar att nu i sommar gå med i en cykelklubb här i Uppsala och behöver därmed troligtvis en bättre cykel. Just nu kör jag med en fortfarande relativt ny Crescent mountainbike (modell okänd och orkar inte springa ner till källaren för att kolla. Köpte den dock för 1 år sedan för cirkus 7000 kr) men tror att det nog skulle passa bättre med en racer av något slag. Eller vad tycker ni?

Min budget är ca 7000 kr men det beror självfallet på hur mycket jag får min mountainbike såld för. Har ni några tips på racers eller är det överhuvudtaget ens rätt val av cykel? Jag tänkte främst åka landsvägsåkning men även eventuellt på grusvägar.

Som ni kan se kan jag inte ett dugg om cyklar (ännu) och skulle vara tacksam för lite hjälp .

Edit: Grymt forum föresten.
 
en racer klarar grusvägar utan problem om du har rätt däck (och hjul). Finns en uppsjö lopp som körs på gatsten som torde slita mer på cykeln än grus. På min pendlare/vintercykel har jag 25 mm däck och 36-ekrade hjul och har inte haft några problem med grus, förutom att det blir rätt mkt damm som är lite jobbigt att få bort ur drivlinan.

bike-discount.de är väl det som gäller om du vill ha nytt i din budget. Annars finns det säkert en del gott på begagnatmarknaden. Ett tips är att vänta tills efter vättern, då fylls marknaden med räsers i din prisklass och där omkring.
 
en racer klarar grusvägar utan problem om du har rätt däck (och hjul). Finns en uppsjö lopp som körs på gatsten som torde slita mer på cykeln än grus. På min pendlare/vintercykel har jag 25 mm däck och 36-ekrade hjul och har inte haft några problem med grus, förutom att det blir rätt mkt damm som är lite jobbigt att få bort ur drivlinan.

bike-discount.de är väl det som gäller om du vill ha nytt i din budget. Annars finns det säkert en del gott på begagnatmarknaden. Ett tips är att vänta tills efter vättern, då fylls marknaden med räsers i din prisklass och där omkring.

Tack för tipsen!

Jo, jag ska vänta ett tag med att införskaffa en ny cykel, blir troligtvis tidigast i juni/juli någon gång. Om man ska köpa begagnat, finns det några fler ställen än Blocket man kan kika på?

Bike-discount.de verkar bra, men efter att ha kikat runt här lite, har jag fått uppfattningen om att det är viktigt att man testar cykeln innan man köper den, vilket kan bli svårt då företaget ligger i Tyskland. Men det kanske går att lösa på annat sätt? Och hur blir det om vid reparationer och dylikt?

Lite mer info: Söker en cykel som går att använda på vår, sommar och höst (ev. vinter). Söker främst något för landsvägsåkning men kan bli en del åkning på grus. Det ska gå snabbare än en mountainbike, men snabbhet är mindre prioriterat än komfort och "anpassningsbarhet". En cyclocross kanske är att föredra då? Jag vet inte riktigt, många frågor :) ....
 
Det ska gå snabbare än en mountainbike, men snabbhet är mindre prioriterat än komfort....
Då kan du stryka racern från din lista direkt. Säga vad man vill men komforten har inte högsta prioritet när man väljer en sån. Givet din prioritetsordning skulle jag rekommendera dig en Skeppshult damcykel. Lätta att kliva av och på. Breda sköna sadlar. Fjädring i sadeln och fjädrande ram. Härligt upprätt körställning. Kan det bli bättre ;)

Annars kan du testa en racer och känna efter hur det känns att sträcka ut på landsvägen med en lätt, snabb kvickstyrd cykel. Det kan hända att du inser att du egentligen är en racerkille som lägger mindre vikt vid komfort :)
 
Då kan du stryka racern från din lista direkt. Säga vad man vill men komforten har inte högsta prioritet när man väljer en sån. Givet din prioritetsordning skulle jag rekommendera dig en Skeppshult damcykel. Lätta att kliva av och på. Breda sköna sadlar. Fjädring i sadeln och fjädrande ram. Härligt upprätt körställning. Kan det bli bättre ;)

Annars kan du testa en racer och känna efter hur det känns att sträcka ut på landsvägen med en lätt, snabb kvickstyrd cykel. Det kan hända att du inser att du egentligen är en racerkille som lägger mindre vikt vid komfort :)

Med komfort menar jag självfallet inte att det ska kännas som att sitta på en tvsoffa utan mera att det direkt inte ska göra ont att sitta på cykeln :). Är väldigt nyfiken på racers men med tanke på att jag vill använda den även under andra årstider än sommaren kanske det inte är det bästa valet? det är detta jag menar med anpassningsbarhet.

Har kikat runt lite och funnit dessa (nya):

Racers:

Nishiki
http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=10310

Crescent racer
Beskrivning:
Crescent racer med Carbon gaffel fram och shimann Tiagra växel. En perfekt cykel för vättern rundan eller lite längre tränings pass.
Pris: 7.995,00 kr 9.995,00 kr

(www.cykelhuset.se)
 
Gå du med i cykelklubben

så kan du få flera tips på beg racercyklar som mest samlar damm f n.
För att inte vårda mer än du cyklar rekommenderas riktiga verktyg och rengöringsgrejor. Kedjetvätt ser fjompig ut men spar både tid och blask. (Skruva och tvätta i overall så spar du tvätt!)
 
Som några andra har antytt ska du nog först bestämma vad du ska använda cykeln till.

Det styr cykelvalet mycket mer än vilka årstider du vill cykla och om du är med i klubb eller inte.

Eftersom du skriver att du ska gå med i en klubb gissar jag att du vill börja träna lite mer seriöst och kanske tävla också?
Är det då landsväg det handlar om så ska du ha en racer.
Behåll MTB:n till vintercykling, grusvägsturer, pendling. Varför inte prova att cykla i skogen tom?

Jag skulle nog försöka satsa på en cykel med lite bättre komponenter än de två du länkar till. Kanske offra kolfibergaffeln och lägga på någon tusenlapp till för att få 105-standard.
Tänk även på att många cyklar är "bakväxeltrimmade", dvs bakväxeln är bättre än övriga komponenter därför att det är där många tittar. Sikta på en jämn utrustningsnivå...

Ett hett tips är även att vänta med köpet till efter Vätterrundan... Då finns det nog goda chanser att göra bra beg.-fynd!

Edit: Kedjetvätt är kanske inte det första jag skulle investera i. Däremot är det praktiskt med kedjelås i kedjan, bara att plocka av kedjan när den ska göras rent. (tex mha diskmedel och borste)
 
Lite mer info: Söker en cykel som går att använda på vår, sommar och höst (ev. vinter). Söker främst något för landsvägsåkning men kan bli en del åkning på grus. Det ska gå snabbare än en mountainbike, men snabbhet är mindre prioriterat än komfort och "anpassningsbarhet". En cyclocross kanske är att föredra då? Jag vet inte riktigt, många frågor :) ....

Nej, en cyclocross är en cykel man använder för att tävla i cyclocross, inte för att cykla på grusvägar. Geometrin är annorlunda mot en racer och därmed sittställningen. Tyvärr är det ett vidspritt missförstånd att cyclocrossen skulle vara den heliga graalen som kan användas till all, men ändå är snabb på landsväg.

Någonstans måste man inse att det faktiskt är en bra idé med flera cyklar, för olika användningsområden.

http://www.planet-x-warehouse.co.uk/ har en del roliga grejer. Speciellt intressant för dig kan ju deras uncle john och kaffenback kanske vara. Men de kommer bara som lösa ramar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.