Nytt cykelköp, hjälp behövs!

tjena , ny här!

Går in tankarna att köpa en racer, men har även tittat på racehybrider. Har testat en hybrid och funderar på att köpa den, det är den här ; http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=109 .

Det jag har tänkt använda cykeln till är pendling till och från jobbet men jag ville även kunna träna på den. Har redan en mtb som jag använder till jobbet, men det jag undrar över är hur mycket en vanlig racer klarar av? Måste man ha perfekt asfalt, klarar den smågrus på vägen?

Racern jag har kollat på är ; http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=105 .

Så i stort sett, vad är det som skiljer sig åt mellan dom här två cyklarna?

Tack på fröhand
 
Huvudsakliga skillnaden

är förstås bockstyre respektive rakt styre och därmed olika växelreglage. Vidare skiljer bromsar och vikt samt framgaffeln.

Hur åkställningen passar dig kan bara du svara på efter provcyklingar.

Personligen skulle jag välja racern. Den tål en hel del. Möjligen blir däckskostnaden lite högre i längden på en racer om du cyklar mer än 400 mil om året men väljer du slitstarka däck så blir det inte någon större skillnad.

Thure
 
Det är ett par saker du skall se upp med här.

Det sitter Sora utrustning på denna racer. Det jag sett av shimanos billigaste utrustning är inget för någon som skall cykla mer än 200 mil varje år.
Tycker du hellre skall lägga på ett par tusenlappar så du får, åtminstone, shimano 105.
Köpte själv en Columbus för två veckor sedan med Shimano ultegra på
se http://www.citygbg.se/cykel/columbus_vola.php
Denna cykel kan du även få med shimano 105. Menar den heter Pinto då. För ca 10.000 kronor.
En sådan cykel duger för det du skall använda den för.
 
Om du skall ha

bockstyre så finns det som sagt bättre och dyrare växelreglage än SORA. Men SORA växlar bra och håller för många mil, nackdelen är att de blir lite jobbiga om man cyklar mer än 30 mil på ett dygn vet jag av egen erfarenhet. Jag har använt mina SORA-reglage i 1800 mil utan mankemang.

Thure
 
okej, då vet jag lite mer iaf :). Har tyvärr inte möjligthet att pröva nån colombus tror jag, bor i umeå så har inte ett allt för stort utbud. Det som finns mest av är ävl nishiki. Vad tror ni om nishiki finisiher då? http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=104 .

Jag vill inte lägga allt för mycket på cyklen eftersom det kommer bli min första racer isåfall, men om jag köper den racern jag länkade till ibörjan, dvs nishiki criterium, tror ni då att jag kommer få byta mycket grejer pga det går sönder. Så kan den duga som en första racer, elller ska man helt enkelt hoppa upp en prisklass direkt? (vilket jag helst inte vill göra :p)
 
Ett alternativ som kan vara värt att överväga är helt klart en cyclocross. Den klarar lite grövre däck än racern och även dubbdäck på vinter om du ska pendla till jobbet då med. Med racerdäck är den nästan lika snabb som racern. Klart roligare än en hybrid om man gillar bockstyre.
 
Ett alternativ som kan vara värt att överväga är helt klart en cyclocross.

Men det kan vara lite sådär med fästen och plats för skärmar på en CX, och skärmar (och stänklapp fram) är riktigt trevligt att ha på en pendlarhoj för åretruntbruk.
 
Skall du cykla hela året

tycker jag du skall överväga skivbromsar och navväxel på en tyngre vintercykel och en lätt racer för sommarbruk.

Thure
 
okej, då vet jag lite mer iaf :). Har tyvärr inte möjligthet att pröva nån colombus tror jag, bor i umeå så har inte ett allt för stort utbud. Det som finns mest av är ävl nishiki. Vad tror ni om nishiki finisiher då? http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=104 .

Jag vill inte lägga allt för mycket på cyklen eftersom det kommer bli min första racer isåfall, men om jag köper den racern jag länkade till ibörjan, dvs nishiki criterium, tror ni då att jag kommer få byta mycket grejer pga det går sönder. Så kan den duga som en första racer, elller ska man helt enkelt hoppa upp en prisklass direkt? (vilket jag helst inte vill göra :p)
Jag har provat Tiagra och är inte helt nöjd med denna heller. Det var gött att ha 34 kuggar fram när det var riktigt brant uppför men tyckte växellådan krånglade efter ca 1000 mil.
Det som är bra med denna är ju att du har ett 105 baknav(var det va?) och 105 växlar bak. Jag skulle nog ändå försöka få tag på en ren 105:a om det är denna prisklassen du letar efter.
Lägg märke till, om det är Tiagra baknav så kommer den att rasa efter 1000-2000 mil. Det är en dyrbar reparation.
Om du är ovan cyklist skulle du kunna be om en lite "fegare" utväxling bak, som jag gjorde. Gör att du håller mycket längre i uppförsbackarna.
 
Hmm, jag som tycker tiagra 4500 är riktigt bra och hållbara grejer. När det gäller shimanos nav är det alltid viktigt att ställa in lagertrycket ordentligt. Ofta är konan alldeles för hårt åtdragen på nya cyklar/nav att de självdestruerar på nolltid. Det är väldigt enkelt att med en konnyckel och en skiftnyckel lossa litet på konan så att det blir ett glapp i axeln som sedan försvinner när man drar åt snabbkopplingen.

Mange
 
Jag har provat Tiagra och är inte helt nöjd med denna heller.
Det var gött att ha 34 kuggar fram när det var riktigt brant uppför men tyckte växellådan krånglade efter ca 1000 mil.
Tiagra kom i nytt utförande förra året, Tiagra 4550, är det verkligen den utgåvan av Tiagra du har cyklat >1000mil med?
Och vilken Tiagra-del är det du kallar växellådan?

Det som är bra med denna är ju att du har ett 105 baknav(var det va?) och 105 växlar bak. Jag skulle nog ändå försöka få tag på en ren 105:a om det är denna prisklassen du letar efter.
Det håller jag med om, men enbart pga att Tiagra är 9-delat och 105(5600-varianten) 10-delat.

Lägg märke till, om det är Tiagra baknav så kommer den att rasa efter 1000-2000 mil. Det är en dyrbar reparation.
Vad baserar du den kunskapen på?
Bara för att dina nav har 'rasat'(?) så behöver inte alla andra med samma namn göra det.
Billiga nav kan hålla länge, längre än dyrare tom.

Men då kräver de (oftast) mer underhåll/skötsel än de dyrare naven.

Alla Shimanos nav som säljs lösa är tex för hårt dragna och har för lite fett i sig, vet man bara om det så fettar man in och justerar naven direkt hjulen är färdigbyggda.
På så sätt får man många bekymmersfria mil med sina billiga nav.
 
Att låta sin cykel rasa

Är något som ägaren tillåter eller förebygger. Lagerspel, smörjning och justering är normalt om du vill att din cykel skall hålla. Först måste du lära dig hur det skall vara. Sen måste du göra det. Kräver lite verktyg och sunt förnuft, det senare går inte att köpa men väl att inhämta för den intresserade.
Att säga att det rasar efter X-mil tyder på att man accepterar missljud, bristande smörjning och felaktig justering. Det säger mer än om apparaten....
Ligger man före med underhåll och förstår hur det fungerar och vet att det går lätt samt rätt ger detta i sig en egen tillfredställelse, en nivå vid sidan om träningseffekten....men deffinitivt en förhöjare.
Men valet är envars....Lycka till!
//J
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.