Hjälp, jag är nybörjare!!

Har spanat in olika racercyklar ett bra tag, men nu har jag hittat en media extreme 901 -00 för 2000 kr. Känns spontant väldigt billigt, mycket cykel för pengarna. Shimano sora växlar, däck från mavic, som iofs säger mig väldigt lite. Problemet är att storleken på ramen är 54, och däcken är 26". Jag är ca 178 cm lång, är detta ändå en cykel jag ska satsa på, eller ska jag leta efter något större?
Nu hoppas jag att jag får lite respons från folket som kan :)
 
Den här? http://www.blocket.se/vi/15721710.htm?ca=15_s

Råd ett är att aldrig köpa en cykel du inte provcyklat först, det är mycket som inte går att resonera sig fram till när det gäller vad som passar eller inte.

Ramhöjden bör kunna funka för dig. Jag kör på en 54 cm Sintesi Nyx och är 178 cm.

Är du säker på hjulstorleken? 26" är vanliga stoleken på mountainbike. På racer brukar det vara närmare 28", dimensionen skrivs t.ex. 700x23 där 23 är däckbredden. Mavic gör hjul och fälgar, ofta bra sådana. Däcken kommer nog någon annanstans ifrån.

Shimano Sora är en rätt enkel växelgrupp i instegsnivå. Om den är i gott skick så funkar den säkert bra att börja med. Mitt råd är att köra så det ryker och sen byta upp dig när du känner att du behöver. Även om jag själv är svårt förtjust i de dyrare prylarna så är det ju antalet cyklade mil som gör cyklisten, inte antalet spenderade kronor...
/RJ
 
Japp, precis den. Men då låter det rätt lovande. Säjaren lät iofs lite fundersam när hon sa att däcken var 26".
Men jag får väl testa den då :) Tack så mycket
 
Ramen

ser liten ut på bilden men kanske passar den dig bra, beror bland annat på om du har långa eller korta ben. Hjulen är sannolikt 700-hjul.

Trivs du med cykeln vid provcyklingen så kanske du skall slå till. Du kan byta styrstam och därmed modifiera åkställningen en del.

Hur långt tänker du cykla? Jag har Sorareglage på en touringcykel och upplever att tumreglagen för att byta till mindre kuggar bak blir lite tröttande vid turer > 20 mil på en dag.

Thure
 
Nope, det blev inget av....den var alldeles för liten...kändes lika stor som min 24" mountainbike jag hade för ett par år sen. Både ramen och hjulen var för små.
Men synd, den var i perfekt skick och till ett billigt pris. Och dessutom, jag kände redan efter några hundra meter att det började kännas i ryggen, vänjer man sig vid den obekväma ställningen, eller är en hybrid något att satsa på istället, men rakt styre?

700-hjul?
 
Avgörande är storleken... På en racer i rätt storlek skulle det nog kännas annorlunda. Om du har känningar i ryggen efter några hundra meter, så var det rätt att inte köpa cykeln. Det känns inte bättre efter 20 mil...

Hjul-/däckstorlekar är lustigt...
700-hjul = 28 tum = ETRTO (eller nåt) 622
 
Avgörande är storleken... På en racer i rätt storlek skulle det nog kännas annorlunda. Om du har känningar i ryggen efter några hundra meter, så var det rätt att inte köpa cykeln. Det känns inte bättre efter 20 mil...

Hjul-/däckstorlekar är lustigt...
700-hjul = 28 tum = ETRTO (eller nåt) 622

Ännu lustigare blir det om man är i utlandet. Då behöver inte 700-hjul och 28-tum vara samma storlek som i Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
johannord Nybörjare med nybörjarcykel behöver hjälp med komponenter. Landsvägscykling 10
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
Motormannen Hjälp att välja hybrid? Landsvägscykling 9
stirre Hjälp en nybörjare med cykelval Landsvägscykling 10
Magi Hjälp en nybörjare. Cykelköp Landsvägscykling 3
warhol Hjälp med komponentval Landsvägscykling 7
fiddeliten cykelköp hjälp Landsvägscykling 10
Nariman12345 Är i stort behov av hjälp med cykelval Landsvägscykling 7
liquidmonkey energi drickar??? hjälp :) Landsvägscykling 26
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
Persson_ Nytt cykelköp, hjälp behövs! Landsvägscykling 14
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
antonsund hjälp att identifiera pedaler och kloss Landsvägscykling 2
gro tappat ett kullager, hjälp? Landsvägscykling 9
Polderr Hjälp med Garmin Mapsource, Landsvägscykling 4
Nybörjaren Nybörjare,hjälp! Landsvägscykling 4
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Landsvägscykling 7
Skrymt Hur skall jag tänka med däck? Landsvägscykling 15
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
amanda_lampray.se Vilken cycloscross ska jag köpa? Landsvägscykling 4
Steven82 Är det en Comp jag ska ha? Landsvägscykling 6
Rejsermannen Får jag mycket för pengarna? Rea(fynd?) Landsvägscykling 12
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
Florén Kan jag använda kedjan? Landsvägscykling 5
Siven Vilka kläder behöver jag skaffa Landsvägscykling 9
kristina1986 vart hittar jag konnyckel? Landsvägscykling 9
HenrikRosen Vilken trainer skall jag välja Landsvägscykling 10
Aquascutum Bra cyclocross för nybörjare Landsvägscykling 14
per73 Nybörjare.... Landsvägscykling 5
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
yeyoya Träningscykel för nybörjare ? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...