Hjälp, jag är nybörjare!!

Har spanat in olika racercyklar ett bra tag, men nu har jag hittat en media extreme 901 -00 för 2000 kr. Känns spontant väldigt billigt, mycket cykel för pengarna. Shimano sora växlar, däck från mavic, som iofs säger mig väldigt lite. Problemet är att storleken på ramen är 54, och däcken är 26". Jag är ca 178 cm lång, är detta ändå en cykel jag ska satsa på, eller ska jag leta efter något större?
Nu hoppas jag att jag får lite respons från folket som kan :)
 
Den här? http://www.blocket.se/vi/15721710.htm?ca=15_s

Råd ett är att aldrig köpa en cykel du inte provcyklat först, det är mycket som inte går att resonera sig fram till när det gäller vad som passar eller inte.

Ramhöjden bör kunna funka för dig. Jag kör på en 54 cm Sintesi Nyx och är 178 cm.

Är du säker på hjulstorleken? 26" är vanliga stoleken på mountainbike. På racer brukar det vara närmare 28", dimensionen skrivs t.ex. 700x23 där 23 är däckbredden. Mavic gör hjul och fälgar, ofta bra sådana. Däcken kommer nog någon annanstans ifrån.

Shimano Sora är en rätt enkel växelgrupp i instegsnivå. Om den är i gott skick så funkar den säkert bra att börja med. Mitt råd är att köra så det ryker och sen byta upp dig när du känner att du behöver. Även om jag själv är svårt förtjust i de dyrare prylarna så är det ju antalet cyklade mil som gör cyklisten, inte antalet spenderade kronor...
/RJ
 
Japp, precis den. Men då låter det rätt lovande. Säjaren lät iofs lite fundersam när hon sa att däcken var 26".
Men jag får väl testa den då :) Tack så mycket
 
Ramen

ser liten ut på bilden men kanske passar den dig bra, beror bland annat på om du har långa eller korta ben. Hjulen är sannolikt 700-hjul.

Trivs du med cykeln vid provcyklingen så kanske du skall slå till. Du kan byta styrstam och därmed modifiera åkställningen en del.