Hjälp mig köpa mitt första tält.

(...) Hur kan det vara så billigt, vad är haken?
Antagligen, till största delen, att det är sytt i polyuretanbelagda vävar i stället för, som Terra Novas motsvarande "dyrversioner" av i stort sett samma modell, av silikonbelagda.
PU- beläggningen är billigare men tyngre, mindre rivstark och mer kortlivad (den delaminerar förr eller senare).
Zephyros har följdriktigt bara 2 års garanti för material- och tillverkningsfel mot de bägge nedan länkade silnylonversionernas "livstid".

Slå upp Terra Novas Laser Competition på samma websida och läs resp. specifikationer bredvid varandra, så förstår du skillnaden. Det finns en ännu dyrare och lättare version, Laser Photon, som väger mindre än hälften av Zephyros. Där börjar man skava gram genom tunnare båge, markpinnar av titan och något lägre (men fortfarande helt tillräckliga) värden på vattenpelare för golv- resp. yttertälttyget.

Hur man sen värdesätter det man "får" för den avsevärda prisskillnaden är ju inte hugget i sten. Man kan t ex värdera viktskillnaden och livslängden olika. Zephyros är ett bra instegstält, som "lönar sig" mer, ju oftare du tänkt använda det, eftersom PU-beläggningen åldras även när tältet ligger oanvänt. Det är säkert fullt funktionellt i ett rimligt antal år, troligen längre än till den dagen du ändå vill skaffa ett nytt - och vet du precis vad du letar efter.

En mycket bra genomgång av vad man ska tänka på när man väljer tält finns på Staffan Sandbergs hemsida. Jag skulle personligen lägga "tältarkitekturen" till hans punkter - tycker det är betydligt bekvämare, friare och mer "utekänsla" i tält med ingång längs en långsida (just som Zephyros, Akto, norska Ringstind med flera), än klassiska "tunnlar" med ingång i ena gaveln. Skillnaden känns särskilt i små enmanstält.
 
jag hade zephyos " lite" som var i ripstop nylon och vägde 1250g så kan bara uttala mig om det egentlgien. Sen tog de bort den versionen och behöll bara denna den gamla och kallade den för "lite" istället. Lite konstigt agerande och ledde till förvirring bland ägare och potentiella kunder.

Hursom - en bra välbeprövad design och förhållandevis lätt budgettält. Jag kunde "laga mat"/koka vatten i absid, men andra skulle nog inte kunna det. Passar för budget-lättpackare.
 
En mycket bra genomgång av vad man ska tänka på när man väljer tält finns på Staffan Sandbergs hemsida. Jag skulle personligen lägga "tältarkitekturen" till hans punkter - tycker det är betydligt bekvämare, friare och mer "utekänsla" i tält med ingång längs en långsida (just som Zephyros, Akto, norska Ringstind med flera), än klassiska "tunnlar" med ingång i ena gaveln. Skillnaden känns särskilt i små enmanstält.

Jag håller helt med om detta, vilket jag också framfört i ett par trådar. Designen/layouten/arkitekturen bör vara den primära utgångspunkten vid val av tält. Sedan kommer mått, vikt, material, etc. in som parametrar - och naturligtvis inte minst priset!

(Jag har ju som många andra noterat, att frågan om tält (bl.a.) kommer upp jätteofta. I dagsläget finns det väl 2-4 parallella förfrågningar på gång. Man tröttnar ju på att svara på samma fråga gång på gång och tänker, att det vore ju himla bra om man kunde få till en stadigvarande "Utsidans medlemmars rekommendation om vad man ska tänka på när man ska välja tält", där generella frågeställningar/råd ges, som sedan kan kompletteras med mer specifika frågor/svar när frågeställaren har någotsånär ringat in sina preferenser och frågeställningar).
 
Jag håller helt med om detta, vilket jag också framfört i ett par trådar. Designen/layouten/arkitekturen bör vara den primära utgångspunkten vid val av tält. Sedan kommer mått, vikt, material, etc. in som parametrar - och naturligtvis inte minst priset!

(Jag har ju som många andra noterat, att frågan om tält (bl.a.) kommer upp jätteofta. I dagsläget finns det väl 2-4 parallella förfrågningar på gång. Man tröttnar ju på att svara på samma fråga gång på gång och tänker, att det vore ju himla bra om man kunde få till en stadigvarande "Utsidans medlemmars rekommendation om vad man ska tänka på när man ska välja tält", där generella frågeställningar/råd ges, som sedan kan kompletteras med mer specifika frågor/svar när frågeställaren har någotsånär ringat in sina preferenser och frågeställningar).

Alla tänker ju olika ang funktion,vikt o layout beroende hur/var tältet ska användas....svårt o ge samma råd åt alla.. 🤔
 
Bergans Trollhetta eller Arctic Alpine

Tidigare i tråden nämnde någon Bergans Trollhetta. Det är som sagt efterföljaren till Bergans Compact Light, mycket bra tält till vettigt pris. Brukar komma kampanjer på dem på nätet lite titt som tätt.
Har själv haft ett Compact Light 3 i 10 år snart och det har stått pall för riktigt hård vind på fjället. Bra storlek på avsides också. I minsta laget för 3 Pers, vilket är en nackdel.
Många på forumet gillar också Northstars Arctic Alpine serie. Tillverkas inte längre och säljs till reducerat pris. Verkar också hålla hög klass till bra pris.

Så Bergans Trollhetta eller Arctic Alpine är mina tips. Tvivlar inte på att Hilleberg gör fantastiska tält men tror du kan få mycket tält för betydligt mindre peng.
 
Jag köpte Bergmans compact 3 som mitt hittills första och enda tält
det har ju funkat bra hittills men takhöjden medger inte att jag som är 1,84 meter lång sitter i tältet utan att huvudet trycker upp innetältet

Det är möjligt att compact light-varianten har bättte takhöjd eller?
 
Det är möjligt att compact light-varianten har bättte takhöjd eller?

Ja, och Bergans Trollhetta som ersatte den också lite större. En stor internethandlare vars namn börjar på O har just nu Bergans Trollhetta 2 kraftigt rabatterat. Det är ett silikonbelagt tunneltält som tycks ha bra kvalitet. Jag har god erfarenhet av dessa, antagligen är de de mest prisvärda tält som finns. Ett lätt tvåmanna tunneltält är väl mest lämpligt för den som räknar med att vara 1-2 personer. Rekommenderas!

Hilleberg Nallo 2 väger hundra gram mindre, men kostar nästan tredubbelt. Själv har jag nyligen slagit till på ett Nordisk Halland LW. Det var dyrare (köpte dock även det med rabatt) men mycket lätt. Jag är dock lite tveksam till slitstyrkan. Tyvärr så charmades jag av den speciella roströda färgen ;).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
LonesomeHiker Hjälp mig med åsikter Bo och sova 11
scew Hjälp mig Unnaägare!!! Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.