Hjälp med val av multifuelkök

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Finlir vs högsta effekt

Har läst fler inlägg där Primus Omnifuel sägs bara fungera som typ extrem vattenkokare / snösmältare och inget för den matlagningsintresserade såskokaren eller riskokaren.

Vi som köpt Bernies ljuddämpare kan nu berätta att med den så tystnar inte bara ljudet utan brännaren uppvisar de egenskaper i form av en mycket reglerbar värme som många efterlyser.
Så var det sagt.

Trangia multifuel X2 Max effekt: 2850 W.
Polaris 4200 W.
Detta är vad tillverkarna uppger, inget jag kontrollerat alltså.
/John

Med X2 tar det förfärligt lång tid att smälta snö till en dagsranson + lite i reserv, åtminstone 2 timmar. Så det vore ju intressant med något kraftigare.

I en download från Trangias hemsida anges effekten med X2 till 1 500 W med bensin.

I en download från Trangias hemsida anges effekten med X2 till 1 500 W med bensin.
Då finns det alltså ytterligare ett äss i Polarisens rockärm: Enligt manualen så ger Polaris
med Campinggasolmix 3300 W och
med Bensin 4200 W.

Min personliga känsla från mina två Polarisexemplar är att de bränner ännu bättre med hög-
kvalitativ fotogen än vad de gör med alkylatbensin, men jag kör permanent mina med en PolarDawg2
tystbrännarhatt monterad - så det kan kanske påverka en aning på även annat än oljudet
från koppbrännaren...

Måste ju säga att vindskyddet på trangiat blir bra varmt med polarisen på fullt blås...
Kanske en x2 är rimligare effekt.
Mitt KAP Arctic kördes med sin 3000+ Watt Optimusbrännare under flera årtiondens bruk
utan några som helst värmeproblem - det gäller att vända lufthålen mot vinden bara...

Höglanspolera insidan av vindskyddet , hjälper att skicka bort värmestrålningen och den hamnar på kastrullen som har sämre reflektion efter åtgärden.

Och ännnu högre effektivitet

Trangias egen X2 bruksanvisning säger 1,6kW för campinggasol
- så bensin/fotogen borde ge lite mer. Sådär en 2-2,5kW (men väl under 3kW) skulle jag gissa...

Trangias egen X2 bruksanvisning säger 1,6kW för campinggasol
- så bensin/fotogen borde ge lite mer. Sådär en 2-2,5kW (men väl under 3kW) skulle jag gissa...

Så här står det i manualen.

1.3 Gasförbrukning: 116 g/h / 5 800 Btu/h / ca. 1,6 kW vid 1 bars
tryck. (Gas Canada 8000 Btu/h)

Jag vet inte vad "Gas Canada" är för något men det verkar bli varmt!

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips