Hjälp med val av multifuelkök

Lättare 2,5 och 4,5 l kastruller än Trangias låter jag dig gärna leta efter.

go tur

Redan hittat. Gammal 3 liters mjölkspann, 335 gram.

Får dock vara hemma nu då öppningen är för liten när man ska smälta snö. Blir däremot med på sommarvandring då den har samma diameter som småkastrullerna och därmed står perfekt på nerfällda grytstöd, till skillnad från trangias varianter som hamnar långt från lågan.

Mjölkspannens form gör den dessutom perfekt att koka spagetti i.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Den multibrännaren går bort i min värld.

Saknar reglering vid brännaren.

/John

Ps

Jag har den, men jag har rätt många kök.

Ds

Du får gärna utveckla varför detta är dåligt. Det enda mf-kök jag har erfarenhet av är trangia x2 så kan inte jämföra men upplever inga problem. Men det kanske ändå finns nackdelar som jag inte kan se. (Eller snarare fördelar med reglering vid brännaren)

Jag har ocså mjölkkanna men den mindre bottenarean gör att den är dålig att smälta snö i. Jag har provat på vintertur. Trangias 4,5 liters som du ympar med en halv liter vatten är bäst i min värld.

go tur

Jag har ocså mjölkkanna men den mindre bottenarean gör att den är dålig att smälta snö i. Jag har provat på vintertur. Trangias 4,5 liters som du ympar med en halv liter vatten är bäst i min värld.

go tur

Har du någon erfarenhet av att köra trangias 2,5 liters kittel på ett 25-kök? Den går ju ställa på mem kanske blir lite väl tätt? Är 4,5 bättre? (jag har införskaffat båda kittlarna).

Du får gärna utveckla varför detta är dåligt. Det enda mf-kök jag har erfarenhet av är trangia x2 så kan inte jämföra men upplever inga problem. Men det kanske ändå finns nackdelar som jag inte kan se. (Eller snarare fördelar med reglering vid brännaren)

Det är inte så att X2 är dåligt, det är tex lättare att montera den i trangian pga att den saknar reglering vid brännaren.
Reglering vid brännaren är kanske inte viktigt om man vill köra fullblås.
Men det är en lyx jag vill ha.
Att tex kunna köra gaspatron upponer från start, förvärma med sprit.
Kunna reglera ner lågan till sjudning/stekning, utan att lågan riskerar att slockna.

/John

Eller för att formulera det på ett annat sätt.
När du kör X2 på sommaren med gas är det lättreglerat.
Det är inte riktigt lika lättreglerat med flytande bränsle.
Polaris är mycket lättreglerat oavsett bränsle.

/John

Eller för att formulera det på ett annat sätt.

När du kör X2 på sommaren med gas är det lättreglerat.

Det är inte riktigt lika lättreglerat med flytande bränsle.

Polaris är mycket lättreglerat oavsett bränsle.

/John

Aha ok.
Kör tyvärr x2an uteslutande med bensin på vintern. Har andra kök för gas.

Fäll upp kärlstöden, gräv en trång köksnisch med reflexfolie över markplattan.
Elda hett och snön kommer att bli vatten, bara du ympar lite.

go tur

Om du skippar flerbränslekök och skaffar ett rent bensin eller fotogenkök typ optimus hiker (de äldre tillverkade i Sverige) så kommer du att få ett betydligt pålitligare kök.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips