Hjälp med råd!!!

Hejsan!
Kan någon hjälpa mig och helst också skicka mig vidare på nätet för att visa var jag kan se det själv. Problemet är: Vad heter denna muskel som jag ska försöka beskriva!
Den löper från ryggraden, där är den bred kanske 10-15 cm, upp över axeln, alltså avsmalnad när den klättrar över där, den fäster någonstans på överarmen. Den går på sin väg dit under/bakom skulderbladet.
Obs!
Den går inte horisontellt och inte heller mot armhålan till!
Tackar er på förhand som ev. kan detta
Birgit

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har just varit och fått en kortisonspruta i samarbete med sjukgymn. och läkare.
Musklen heter scubapularis, eller likn. Går innan för skuldran och fäster på överarmen.
Såg att du är sjukgymn. vad tror du om återhämtningen?
Det kan vara gymmet, som jag började med i dec. som är orsaken!
Skit också!
Skånehälsningar Birgit

Då är det subscapularis som hjälper till med inåtrotation av axelleden. Vid akut påkommande besvär från någon av axelledens muskler/senor kan det hjälpa ganska snabbt med cortisoninjektion. Man bör ta det lugnt ett tag efteråt. Kan också vara bra att veta att cortison gör senorna skörare och det brukar under en livstid rekomenderas max 3 injektioner på samma ställe vid olika tidpunkter. Ofta är det flera muskler som kan vara påverkade (axelledens olika muskler kallas med ett samlingsnamn rotatorcuffen). Vid en akut inflammation i början kallas det ofta för tendinit (seninflammation), men har besvären varit längre tid så har ofta inflammationen lagt sig och det kallas då tendinos istället. Med tendinos menas att det blir ett slags "nya kärlinväxningar" i området och att det är detta som gör ont. Vid en tendinos har de flesta studier visat att sk excentrisk träning ger bäst resultat (detta bör då din sjukgymnast kunna visa dig). Vid tendinoser brukar man träna excentriskt upp till 12 veckor, så det är längre rehabiliteringstid. Förhoppningsvis har det inte gått så långt för dig, utan kanske kan cortisonet ge snabbare effekt. Men ta det lugnt ett tag framöver. Jag vill nog också säga att för att kunna säga säkert, så bör du fråga den läkare/sjukgymnast som undersökt dig och just dina besvär eftersom det vore fel av mig att säga något säkert utan att ha undersökt dig. Det här kanske kan vara lite intressant i alla fall... Lycka till.

Muskeln heter subscapularis och inåtroterar överarmen. Fick du några övningar av sjukgymnasten? Det är viktigt att hålla igång cirkulationen och bygga upp musklerna runt omkring. Övningar för cirkulations- och rörelseträning brukar man börja med.

Komma igen!

Hur gör jag bäst för att komma igen?
Det är nog ev. att jag börjat på gym i komb. med ved- hantering som orsakat skada. plus åldern!?
Är det bra med djupmassering eller vad nu sjukgymnasten kallade det? Eller är det kanske bättre med enbart promenader och vila i övrigt? Kanske inte gym alls?
Jag har ätit Voltaren nu i en månad och när jag slutade kommer det igen. Känns väl inte så fruktansvärt men ändå stör det vardagen och ibland nätterna.
Vad göra???
Är det månne ett livslångt elände???
Birgit

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips