Hjälp med råd!!!

Hejsan!
Kan någon hjälpa mig och helst också skicka mig vidare på nätet för att visa var jag kan se det själv. Problemet är: Vad heter denna muskel som jag ska försöka beskriva!
Den löper från ryggraden, där är den bred kanske 10-15 cm, upp över axeln, alltså avsmalnad när den klättrar över där, den fäster någonstans på överarmen. Den går på sin väg dit under/bakom skulderbladet.
Obs!
Den går inte horisontellt och inte heller mot armhålan till!
Tackar er på förhand som ev. kan detta
Birgit
 
Har just varit och fått en kortisonspruta i samarbete med sjukgymn. och läkare.
Musklen heter scubapularis, eller likn. Går innan för skuldran och fäster på överarmen.
Såg att du är sjukgymn. vad tror du om återhämtningen?
Det kan vara gymmet, som jag började med i dec. som är orsaken!
Skit också!
Skånehälsningar Birgit
 
Då är det subscapularis som hjälper till med inåtrotation av axelleden. Vid akut påkommande besvär från någon av axelledens muskler/senor kan det hjälpa ganska snabbt med cortisoninjektion. Man bör ta det lugnt ett tag efteråt. Kan också vara bra att veta att cortison gör senorna skörare och det brukar under en livstid rekomenderas max 3 injektioner på samma ställe vid olika tidpunkter. Ofta är det flera muskler som kan vara påverkade (axelledens olika muskler kallas med ett samlingsnamn rotatorcuffen). Vid en akut inflammation i början kallas det ofta för tendinit (seninflammation), men har besvären varit längre tid så har ofta inflammationen lagt sig och det kallas då tendinos istället. Med tendinos menas att det blir ett slags "nya kärlinväxningar" i området och att det är detta som gör ont. Vid en tendinos har de flesta studier visat att sk excentrisk träning ger bäst resultat (detta bör då din sjukgymnast kunna visa dig). Vid tendinoser brukar man träna excentriskt upp till 12 veckor, så det är längre rehabiliteringstid. Förhoppningsvis har det inte gått så långt för dig, utan kanske kan cortisonet ge snabbare effekt. Men ta det lugnt ett tag framöver. Jag vill nog också säga att för att kunna säga säkert, så bör du fråga den läkare/sjukgymnast som undersökt dig och just dina besvär eftersom det vore fel av mig att säga något säkert utan att ha undersökt dig. Det här kanske kan vara lite intressant i alla fall... Lycka till.
 
Muskeln heter subscapularis och inåtroterar överarmen. Fick du några övningar av sjukgymnasten? Det är viktigt att hålla igång cirkulationen och bygga upp musklerna runt omkring. Övningar för cirkulations- och rörelseträning brukar man börja med.
 
Komma igen!

Hur gör jag bäst för att komma igen?
Det är nog ev. att jag börjat på gym i komb. med ved- hantering som orsakat skada. plus åldern!?
Är det bra med djupmassering eller vad nu sjukgymnasten kallade det? Eller är det kanske bättre med enbart promenader och vila i övrigt? Kanske inte gym alls?
Jag har ätit Voltaren nu i en månad och när jag slutade kommer det igen. Känns väl inte så fruktansvärt men ändå stör det vardagen och ibland nätterna.
Vad göra???
Är det månne ett livslångt elände???
Birgit
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.