Hjälp med chins!

Re: Exentrisk träning...

ingka; sa:
...är ett bra sätt att öka styrkan. Men det kräver en hel del koncentration eftersom du bara ska arbeta med muskeln i förlängningsfasen. Dvs. kliv upp på en pall och låt uppläget bli startposition. Sänk dig sedan långsamt ned. Släpp taget och kliv upp på pallen igen. Dvs häv dig aldrig upp igen.
Testa detta under några veckor och jag lovar dig att du kommer att orka fler än de du gör idag.
Var bara på det klara med att detta kan generera grymt mycket träningsvärk :D

Lycka till!
Ingela

Exentrisk träning? Är du verkligen säker på att det funkar?
Det är ju att dra upp sig som är det jobbiga!
Fast det kan ju bli jobbigt i längden om man sänker ned sig långsamt. Får nog prova.....

//Gustav\\
 
Re: Re: Exentrisk träning...

Keras2006; sa:
Exentrisk träning? Är du verkligen säker på att det funkar?
Det är ju att dra upp sig som är det jobbiga!
Fast det kan ju bli jobbigt i längden om man sänker ned sig långsamt. Får nog prova.....

//Gustav\\

detta har det ältats om i evigheter, det fungerar men effekten är klart överdriven. Man kopplar inte in fler muskelfibrer hur exentriskt och sakta man än kör, det enda sättet att aktivera fler fibrer är att öka belastningen och att köra explosivt. MEN jag gillar att köra en del exentriskt och fungerar det så varför sluta?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Dessutom är man som regel starkare när det gäller att "hålla emot".

1) Tag ett viktbälte
2) Häng på 10-15 kg (eller vad du tycker är lagom tungt, det skall vara tungt)
3) Kliv upp på en stol så att du kan börja din "chin" längst upp med böjda armar.
4) Lämna stolen och sträck (långsamt, håll emot)
5) Repetera

/Jonas
 
Många trevliga tips man fått! :)

Får väl erkänna att målet är att klara en enarms-chin! :cool:
Det lutar åt att hänga på mig en del extravikter, så man ligger runt 4-6rep.
Att variera träningen bör inte vara några större problem. Har en greppbräda liggande som jag ska skruva upp precis ovanför min chins-stång.

Verkar som man får ha tålamod om man ska klara av sitt mål, men skam den som ger sig!! :cool:

//Gustav\\
 
Hur mycket vila behöver en muskel!?

Har nu kommit igång riktigt bra med min chins-träning, nästan för bra!

Nu undrar jag hur mycket vila som är optimalt för bästa resultat??

Tycker träning allt för ofta handlar om att man måste vila hela tiden! Jag vill inte vila, jag vill träna!
Vet att det tar ca48h för en helt slut muskel att återhämta sig. Men ligger man på 3*4-6 rep. så blir ju inte muskeln helt "tömd".

Har nu tränat chins med extravikt en dag, tränat chins excentriskt andra dagen, och sen vilat dom musklerna den tredje dagen.
Är det ok att träna så??

//Gustav\\
 
Re: Hur mycket vila behöver en muskel!?

Keras2006; sa:
Har nu kommit igång riktigt bra med min chins-träning, nästan för bra!

Nu undrar jag hur mycket vila som är optimalt för bästa resultat??

Tycker träning allt för ofta handlar om att man måste vila hela tiden! Jag vill inte vila, jag vill träna!
Vet att det tar ca48h för en helt slut muskel att återhämta sig. Men ligger man på 3*4-6 rep. så blir ju inte muskeln helt "tömd".

Har nu tränat chins med extravikt en dag, tränat chins excentriskt andra dagen, och sen vilat dom musklerna den tredje dagen.
Är det ok att träna så??

//Gustav\\

Prova 6 x 2-3 reps @ 90-95% 1RM, du slipper helt träningsvärk och kan träna varje dag, i princip.

/P
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
För att kunna göra fler chins, armhävningar, o s v gäller det att göra övningen ofta - och variera utförandet.

I takt med att du bygger muskler i de partier som arbetar vid övningen kommer du bättra på resultaten, tillsammans med din fysiska prestationsförmåga. Inom en vecka/ett par veckor bör du ha ökat och nått ditt mål. Se bara till att träna allsidigt med flera olika övningar och träning för hela kroppen.

Klättverket har en bra sida med olika träningsövningar speciellt lämpliga och anpassade för klättrare. Rekommenderas!

"Fysträning för klättrare"
http://www.klatterverket.se/fys/ovningar5_1.htm

Lycka till!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.