Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

Jag använder konventionell cykeldator för registrering av färdsträcka vilket är bra att ha koll på bland annat för byten av däck och drivlina. Jag cyklar året runt och en sån cykeldator håller max ett par tre år för kontinuerlig användning vilket motsvarar ett par batteribyten. Om jag vill registrera färdspår vilket jag ofta gör vid alla aktiviteter som vandring, skidåkning, skridskoåkning paddling och cykling annat än pendling så använder jag numera en Garmin GPS-klocka (Fenix 3). Den kopplar jag till mobilen med blåtand efter aktiviteten och färdspåren förs över till Strava.

För navigering använder jag mobilen och offlinekartor eller onlinekartor. Helst tryckta kartor parallellt förvarade i benficka eller bröstficka.

Att ha displayen tänd kontinuerligt på mobilen har jag inget behov av.

Garmin har fått åtskilliga tusen kronor från mig under de senaste 30 åren. Kvalitetsintrycket har varit generellt dåligt men Fenixklockan verkar bättre så här långt.

Thure
 
Min första smartphone höll däremot för 8 års daglig användning.

Hur länge har era Garmin cykeldatorer fungerat?
Ingen här är väl ute efter att "tvinga" dig att köpa en cykelGPS.
Men om du letar efter ursäkter för att "slippa" köpa en cykelGPS så kan det vara svårt att få dem från oss som sedan många år är nöjda användare av just cykelGPSer.


Beror väl på vad man eftersöker för typ av data också antar jag.
Den självklara fördelen, åtminstone för mig, är mer vid navigering
även om dataloggningen även är intressant, förstås.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kadens är (inom cykling) antalet pedalvarv per minut.

Grejen med att ha skärmen konstant påslagen under cykelturen är att du ("on the fly") ska kunna kasta ett getöga på din enhet, för att snabbt kunna få den information du söker.

För om du måste kludda med skärmlås och dyligt "on the fly" (för att över huvud taget kunna se infon på skärmen), så är risken stor att du (eller någon medtrafikant) snabbt står på näsan.
/Niklas
 
Senast ändrad:
ALdrig fattat vitsen med en "cykeldator", känns som en lite gammaldags pryl som fanns innan moderna GPS:er och Smartphones.
Olika användare har olika behov. Det finns en hel del mätare/sensorer som kan kopplas till cykeldatorns skärm som tex effekt, puls, kadens, radar, elektroniska växlar, mobiltelefon mm.
Jag använder mest cykeldatorn för träning där jag vill ha koll på fart, tid, puls, sträcka mm.

Mobiltelefonen följer alltid med, men den är i första hand plånbok, kamera och telefon.
 
Tja, vad utsätter du din telefon i din "dagliga användning"?
Ligger i ett fodral i en ficka på jackan eller skjortan eller byxorna utomhus och i en benficka i jobbkläderna. Hemma ligger den på en bänk eller ett bord. Garmin GPSerna har oftast legat i en nätficka på ryggsäcken när jag använt dem.

Thure
 
Å för att förtydliga Garmin Edge-serien:

Edge 1xx och 5xx är mest för träning, där nya 5xx-modeller stödjer detaljerade kartor. Ingen autorouting.

Edge Explore/Explore 2 är mest för touringcyklisten. Har detaljerade kartor + autorouting.

Edge 8xx och Edge 10xx är
gjord för både touring och träning, varför de blir dyrast. Har både detaljerade kartor + autorouting.

Andra märken, som Wahoo och Hammerhead, har en liknande uppdelning, även om de kanske inte når upp till Garmins toppmodeller i funktionalitet (enligt DC-Rainmaker).
/Niklas
 
Senast ändrad:
Jag cyklar året runt och en sån cykeldator håller max ett par tre år för kontinuerlig användning vilket motsvarar ett par batteribyten.
Tömmer du batteriet varje dag året runt? Är det pga garantin du lämnar in dem för batteribyte?
Bytte batteri på min 705:a för mindre än 150 kronor.

Det är samma typ av batteri som i moderna mobiltelefoner och datorer. De skall klara ca 1000 laddcykler eller ca 10 år.
 
De cykeldatorer jag använt är såna där jag själv byter batteri och där batterierna inte är uppladdningsbara. Trots detta räcker batterierna minst ett år.


Thure
 
Edge 1xx och 5xx är mest för träning, där nya 5xx-modeller stödjer detaljerade kartor. Ingen autorouting.
Vad menar du med "autorouting"?
Om de menar "navigera till en plats" direkt i cykelGPSen finns det i åtminstone Edge 530 Kolla själv här

Edge 8xx och Edge 10xx är
gjord för både touring och träning, varför de blir dyrast. Har både detaljerade kartor + autorouting.
Pga skillnaden i displaystrl är den upplevda skillnaden i navigering mellan Edge 8xx och Edge 10xx stor. Kan man leva med den kortare batteritiden och långsammare processorn (enkelt med mindre GPX-filer) så föredrar åtminstone jag Edge Explore framför Edge 8xx

Men oavsett modell av cykelGPS är det viktigt att man använder en så omfattande och nyligen uppdaterad karta som möjligt.
 
De cykeldatorer jag använt är såna där jag själv byter batteri och där batterierna inte är uppladdningsbara. Trots detta räcker batterierna minst ett år.


Thure
Ok, då har de alltså  inte någon inbyggd satellitmottagning.

Dessutom blir det ju i praktiken en cykeldator per cykel (för att få rätt hastighet + färdsträcka), något som kan bli ganska dyrt i längden.

Med en modern GPS-utrustad cykeldator, så kan du ju lätt flytta runt datorn mellan olika cyklar, då hastighet + färdsträcka tas från satelliterna.

Dock bör du lämpligtvis ha ett datorfäste och ev. en kadenssensor (eller kraftmätare) på varje cykel.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Vad menar du med "autorouting"?
Om de menar "navigera till en plats" direkt i cykelGPSen finns det i åtminstone Edge 530 Kolla själv här


Pga skillnaden i displaystrl är den upplevda skillnaden i navigering mellan Edge 8xx och Edge 10xx stor. Kan man leva med den kortare batteritiden och långsammare processorn (enkelt med mindre GPX-filer) så föredrar åtminstone jag Edge Explore framför Edge 8xx

Men oavsett modell av cykelGPS är det viktigt att man använder en så omfattande och nyligen uppdaterad karta som möjligt.

Jag hade missat att Edge 530 (och då förmodligen även Edge 540) har fått autorouting.

Dock så saknar dessa enheter möjligheten att skapa rutter till specifika gatuadresser och intressepunkter (POI), vilket 8xx och 10xx har. De senare blir ju då i praktiken en cykelanpassad bil-GPS.

Förövrigt finns ju nu Edge Explore 2, som ska vara en klart vassare modell än den gamla Edge Explore.
/Niklas
 
Dock så saknar dessa enheter möjligheten att skapa rutter till specifika gatuadresser och intressepunkter (POI), vilket 8xx och 10xx har.
För mig personligen är det ffa den minimala displayen som diskvalificerar alla Edge 5XX-modeller för att använda till navigering.

Förövrigt finns ju nu Edge Explore 2, som ska vara en klart vassare modell än den gamla Edge Explore.
Som jag har skrivit tidigare: för mig är skärmen viktig vid navigering och Garmin Edge Explore och Explore har likadana skärma både vad gäller strl och upplösning. Den stora skillnaden är processorns och ~4 timmar längre batteritid hos Explore 2.
Men prisskillnaden är hel 1.395 SEK (enl Prisjakt), vilket Explore 2 inte är värd enl mig
(Det finns förstås även andra skillnader, den intresserade får jmf själv)

Jmf hos Garmin:
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips