Har en som jag cyklar ute med, en på gymmet, en som jag ska cykla till Lund med, det är träningscykeln på gymmet som nog är lite icke-optimal för min stjärt.Jamen, jamen...han skrev ju träningscykel. Det tolkade jag som en annan cykel än den som det ska cyklas på.
Var det bara jag som tolkade att det är två olika cyklar?
Jag vet en som kan bringa klarhet i detta mysterium.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hjälp med att cykla Stockholm > Lund
- Trådstartare Feisal
- Start datum
Själv har jag samma sadelmodell på min träningscykel (Monark Evo) som på mina utomhuscyklar. Nämligen Specialized Oura 155.Jamen, jamen...han skrev ju träningscykel. Det tolkade jag som en annan cykel än den som det ska cyklas på.
Var det bara jag som tolkade att det är två olika cyklar?
Jag vet en som kan bringa klarhet i detta mysterium.
Att sedan Specialized råkar ranka Oura som en damsadel, är helt irrelevant, så länge den passar mig bättre än Specialized Romin 155 mm.
/Niklas
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Sedan blir det en annan sak att cykla ute än inne. Bl.a. får du en viss vaggande rörelse utomhus, som man sällan får på stadiga inomhuscyklar. (Det säljs faktiskt vissa tillbehör till inomhuscyklar och trainers, för att efterlikna denna sidorörelse).Har en som jag cyklar ute med, en på gymmet, en som jag ska cykla till Lund med, det är träningscykeln på gymmet som nog är lite icke-optimal för min stjärt.
/Niklas
Cykelbyxor bär man närmast skinnet, att kräma in bakdelen påstår en del underlättar men inget ersätter skinnförstärkning genom många timmar i sadeln utan att skava hål på huden.
Njae! Det är väl mest för att kunna cykla bekvämt i olika temperaturer.Cykeltröjor med dragkedja har man då för att minska vindmotstånd? Eller?
Är det över 20 plusgrader, så brukar jag cykla med enbart en cykeltröja. Är det 15-20 plusgrader, så brukar jag även ha ett underställ under den kortärmade cykeltröjan.
Dessutom brukar cykeltröjorna vara skurna för att passa just cyklisternas framåtlutande sittställning. (En vanlig underställströja brukar därför bli alltför lång i fram och alltför kort i bak vid cykling).
Slutligen brukar de flesta cykeltröjor (för främst landsvägscykling och gravelcykling) ha praktiska bakfickor, där man kan förvara diverse bra att ha-grejor under turen, så som mobil, energikakor, nödverktyg ärm och benvärmare...
/Niklas
Värt att notera att cykeljackor normalt inte har framfickor, då det skulel hägna ner då man krummat ner ryggen, medan löparjackor har det ibland. Så tänk på vilka fickor du vill ha och välj jacka efter det.Njae! Det är väl mest för att kunna cykla bekvämt i olika temperaturer.
Är det över 20 plusgrader, så brukar jag cykla med enbart en cykeltröja. Är det 15-20 plusgrader, så brukar jag även ha ett underställ under den kortärmade cykeltröjan.
Dessutom brukar cykeltröjorna vara skurna för att passa just cyklisternas framåtlutande sittställning. (En vanlig underställströja brukar därför bli alltför lång i fram och alltför kort i bak vid cykling).
Slutligen brukar de flesta cykeltröjor (för främst landsvägscykling och gravelcykling) ha praktiska bakfickor, där man kan förvara diverse bra att ha-grejor under turen, så som mobil, energikakor, nödverktyg ärm och benvärmare...
/Niklas
Då jag cykelpendlar vill jag ha framfickor pch väljer därför bort cyekljackor med endast ryggficka.
/Patrik
Känns det jobbigt någon gång under turen så kan du inspiereras av denna killen:
www.svt.se
/Patrik
På enhjuling från Luleå till Ronneby – här går Petter Roos i mål
Fyra veckors slit och balanskonster blev till ända när Petter Roos från Ronneby under måndagskvällen cyklade in på uppfarten till föräldrahemmet. – Skönt att det är över, säger han.

/Patrik
Har idag bytt cykelslang både fram och bak, lite meck men det gick utan någon förberedelse. Är såna "reparationskit" med patches helt meningslöst ute på vägen, känner att det är lite opraktiskt att ta ut och lyssna efter en slang som pyser. Ska man bara byta slang direkt om det blir punktering?
Undrar även, vilka slangar är å föredra? Fick nån Schwalbe från cykelhandlarn men har kikat på Continental med, gör det någon skillnad vilken jag väljer?
Undrar även, vilka slangar är å föredra? Fick nån Schwalbe från cykelhandlarn men har kikat på Continental med, gör det någon skillnad vilken jag väljer?
Senast ändrad:
Reservslangar är förvisso bekvämt, men även reparationskit kan vara väldigt värdefullt.Har idag bytt cykelslang både fram och bak, lite meck men det gick utan någon förberedelse. Är såna "reparationskit" med patches helt meningslöst ute på vägen, känner att det är lite opraktiskt att ta ut och lyssna efter en slang som pyser. Ska man bara byta slang direkt om det blir punktering?
Undrar även, vilka slangar är å föredra? Fick nån Schwalbe från cykelhandlarn men har kikat på Continental med, gör det någon skillnad vilken jag väljer?
Har en gång lyckats få punka när jag hade slut på reservslangar. För säkerhets skull när jag var ganska mitt i Tiveden. Ingen höjdare att behöva gå ett antal timmar... Då hade ett reparationskit bokstavligt talat varit guld värt.
Angående skillnader på slang, så är det väl ingen större skillnad mellan Schwalbe och Continental. Däremot har nog båda märkena modeller med olika gummitjocklekar.
Då det är däcket och fälgbandet som ska skydda slangen, så kan du gott köra med lättviktsslangar och därmed spara in lite vikt.
Butyl-slang är vanligast och finns flera olika viktklasser. Det finns även slangar i latex och TPU, som förvisso är mycket lätta och ger litet rullmotstånd, men som också brukar kosta skjortan.
/Niklas
Senast ändrad:
NejÄr såna "reparationskit" med patches helt meningslöst ute på vägen, känner att det är lite opraktiskt att ta ut och lyssna efter en slang som pyser.
JaSka man bara byta slang direkt om det blir punktering?
Du riskerar att skada däcket och kanske både dig och resten av cykeln (om du vurpar),
därför bör du stanna o byta slang så snabbt som möjligt
Men du bör samtidigt laga den punkterade slangen direkt med din medtagna reparationssats,
dels för att ha en fungerande slang vid nästa punka,
dels för att solutionen(limmet) kan behöva rätt lång tid för att uppnå max styrka.
Det finns självhäftande laglappar som skall gå att använda direkt, jag har ingen egen erfarenhet av dem men jag vet flera som har haft problem med att de har börjat läcka igen efter några timmars cykling.
Inget jag rekommenderar alltså.
Du bör välja de som passar, de viktiga måtten är däckets diameter, tjocklek och ventilens längd.Undrar även, vilka slangar är å föredra?
Lättare slangar är mindre och tar då mindre plats i din packning, men de kostar mer och kan vara ömtåligare.
NejFick nån Schwalbe från cykelhandlarn men har kikat på Continental med, gör det någon skillnad vilken jag väljer?
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg