Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

Ganska intressant läsning om Gustaf Håkansson "Stålfarfar"

Sverigeloppet ("Stålfarfar")[redigera | redigera wikitext]​

År 1951, vid nästan 66 års ålder, cyklade Håkansson utom tävlan Sverigeloppet från Haparanda till Ystad. På grund av hans höga ålder hade tävlingsledningen vägrat honom att delta (åldersgränsen var 40 år) men han ställde ändå upp och startade från Haparanda en minut efter siste tävlande. Sverigeloppet kördes i etapper 1–8 juli, och medan de tävlande sov cyklade Håkansson upp till tre dygn i sträck. Under tävlingen presenterades han som "Stålfarfar" efter en vid den här tiden populär seriefigur. Det var ett namn som följt honom sedan slutet av 1940-talet, och på den egentillverkade nummerlappen hade han skrivit en stor nolla. Håkansson fick stor uppmärksamhet i tidningarna och blev en rikskändis när hela svenska folket följde hans färd genom landet.

I Söderhamn, efter 78 mils körning, bad polisen honom att låta läkarundersöka sig och det visade att Håkansson var vid god vigör. Efter 6 dagar, 14 timmar och 20 minuter kom han till Ystad – 24 timmar före de tävlande. Där spelade brandkårens paradorkester och Håkansson blev buren i gullstol. Dagen efter fick han möta kungen. Håkansson fick därefter betalt för att ställa upp i annonser och han turnerade länge i landets folkparker och ålderdomshem med sina andliga sånger. Han satte publikrekord på Liseberg och har kallats "världens äldste grammofonartist".
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En blå blixt som ska in på grundlig genomgång snarast!
 

Bilagor

  • ckyel.jpg
    ckyel.jpg
    791.7 KB · Visningar: 115
Det var ju en sån cykel som min storebror hade på 70-talet eller tidigt 80-tal. Han hade annat styre, sadel och baklyktan satt på bakskärmen.
Blocklåset känns igen och det är helt omöjligt att bryta upp, har du nyckeln kvar?

Den är faktiskt riktigt bra att cykla på!
 
"
Blocklåset känns igen och det är helt omöjligt att bryta upp, har du nyckeln kvar?"
Med rätt våldsmetod går det mesta att öppna så även blocklås. Fick lära mig efter att en överföfriskad tagit fel på cykel och i sin iver brutit av sin nyckel inne i låset på min hoj, Obra läge så att säga.
Därefter monterades ett nytt med två nycklar till.
 
Senast ändrad:
Det var ju en sån cykel som min storebror hade på 70-talet eller tidigt 80-tal. Han hade annat styre, sadel och baklyktan satt på bakskärmen.
Blocklåset känns igen och det är helt omöjligt att bryta upp, har du nyckeln kvar?

Den är faktiskt riktigt bra att cykla på!
Nyckel saknas tyvärr! Denna cykel skänktes bort av en blocketanvändare uppe i Umeå och en av den andra anledningen till varför jag ska cykla ner är för att jag inte orkar ta den på SJ-tåget haha! Enligt uppgifter av upphämtare är den i relativt bra skick men ska in på service i veckan.
 
Tjena, tänker i sommar cykla från Stockholm till Lund över tre dagar, har aldrig cyklat långt förut men har väl relativt god fysik. Tränade på träningscykel häromdagen och då visade statistiken 49 km på 92 minuter, detta är givetvis inte applicerbart till riktiga vägar samt vägförhållanden men kanske kan ge er en liten uppfattning. Jag har försökt forska en del om rutter och har hittat Naturskyddsföreningens rutt, är det någon som testat denne eller sitter någon på en riktigt bra rutt från Stockholm till Lund (eller kanske Skåne iallafall. Har tänkt dela upp färden i max tre dagar dvs ca 16 mil om dagen och stannar och sover på airbnb/vandrarhem/hotell på nätterna, har läst lite om det och tänker packa lätt dvs max två par cykelbyxor och lite lättare ransoner till färden vid småstopp. Har folk lite fler tips som jag skulle kunna gynnas av? Rutten är väl mest viktig då jag har noll erfarenhet av att cykla bland bilar.

Mvh
Jag ser att tråden har 3 sidor med svar, och jag har INTE läst mer än det som TS har skrivit.

Jag vet alltså inte vad folk svarat, men jag har några synpunkter i alla fall.

1. 16 mil om dagen är möjligt om man är tränad för det. Eftersom TS inte skriver någonting om träning utomhus, och heller inte har cyklat bland bilar/trafik är min åsikt att det blir svårt att genomföra detta. Det saknas en del information om träning för att man ska kunna uttala sig om "16 mil om dagen".

2. En bra app/program för planering är Ride With GPS. Kostar en slant, men man kan planera rutten riktigt bra där.

Min rekommendation till TS efter dennes inledande inlägg, UTAN att ha läst de 3 sidorna med svar: Prova hemmavid först. Rom byggdes inte på en dag, dvs börja smått, se vad som funkar...sedan kommer 16 mil om dagen att funka...men jag kan inte säga när.
 
Det finns alltid en dold risk med äldre hojar, det heter rost. Har under 65 års hojande haft två rambrott pga rosten. Min fars styre tappade vänstersidan, men som van gammal racercyklist stannade han trots i brant nedförsbacke. Vi hoppas att din hoj inte har det.
Funkis dubbla lås behöver du i Lund.

go tur
 
Det finns alltid en dold risk med äldre hojar, det heter rost. Har under 65 års hojande haft två rambrott pga rosten. Min fars styre tappade vänstersidan, men som van gammal racercyklist stannade han trots i brant nedförsbacke. Vi hoppas att din hoj inte har det.
Funkis dubbla lås behöver du i Lund.

go tur
Som student i Lund lärde jag mig 30kg-regeln: har du en lättviktsräcercykel på 12 kg behöver du 18 kg lås för att hindra Kjell Kriminell men har du en 30kg gammal gjutjärnscykel kan du parkera den olåst utan större risk för stöld. Tyvärr behövs nog lås av block-kvalitet på många ställe numera, ävne om blocklås går att forcera med tid och rätt verktyg. Som pojke tappade och bröt jag sista nyckeln innan kopia hade gjorts på en av ungdomscyklarna, att tillverka reservnyckel är mycket billgare än att byta lås.

/Patrik, som då cyklade mellanviktscykel
 
Gamla stålramar går ju, vid behov, att svetsa hos den lokala beskeden. Inte optimalt, men hellre en svetsad ram, än att behöva avbryta cykelsemestern i förtid p.g.a. rambrott.
/Niklas
 
Jag ser att tråden har 3 sidor med svar, och jag har INTE läst mer än det som TS har skrivit.

Jag vet alltså inte vad folk svarat, men jag har några synpunkter i alla fall.

1. 16 mil om dagen är möjligt om man är tränad för det. Eftersom TS inte skriver någonting om träning utomhus, och heller inte har cyklat bland bilar/trafik är min åsikt att det blir svårt att genomföra detta. Det saknas en del information om träning för att man ska kunna uttala sig om "16 mil om dagen".

2. En bra app/program för planering är Ride With GPS. Kostar en slant, men man kan planera rutten riktigt bra där.

Min rekommendation till TS efter dennes inledande inlägg, UTAN att ha läst de 3 sidorna med svar: Prova hemmavid först. Rom byggdes inte på en dag, dvs börja smått, se vad som funkar...sedan kommer 16 mil om dagen att funka...men jag kan inte säga när.
Jag är beredd att hålla med angående ditt resonemang om träning. Det är onekligen rätt många som inte fixar att cykla 160 km på en dag. Att sedan göra det två dagar till på rad, utan specifik träning, är ytterligare något helt annat. Det handlar inte bara om pannben (vilket är helt nödvändigt), utan om sittställning, att vänja kropp och ben, att äta och dricka tillräckligt, samt inte minst risk för skav och värk här och där... Enkom ett skavsår på fel ställe kan definitivt sätta käpparna i hjulet (!) för ett dylikt projekt.

Om jag får komma med några tips så vill jag avråda från att cykla med ryggsäck. Det är det alldeles för långa dagar i sadeln för. Om du inte har cykeltränat särskilt mycket och samtidigt är tungt lastad, så tror jag att mellan 15-20 km/h är en rimlig snittfart med den cykeln och uppskattad form. Det innebär att du onekligen har några rätt långa dagar framför dig.

Men, därmed sagt så går det alltid att prova. Det blir säkert jättelärorikt oavsett hur det går. Kul! :)
 
Senast ändrad:
Jag är beredd att hålla med angående ditt resonemang om träning. Det är onekligen rätt många som inte fixar att cykla 160 km på en dag. Att sedan göra det två dagar till på rad, utan specifik träning, är ytterligare något helt annat. Det handlar inte bara om pannben (vilket är helt nödvändigt), utan om sittställning, att vänja kropp och ben, att äta och dricka tillräckligt, samt inte minst risk för skav och värk här och där... Enkom ett skavsår på fel ställe kan definitivt sätta käpparna i hjulet (!) för ett dylikt projekt.

Om jag får komma med några tips så vill jag avråda från att cykla med ryggsäck. Det är det alldeles för långa dagar i sadeln för. Om du inte har cykeltränat särskilt mycket och samtidigt är tungt lastad, så tror jag att mellan 15-20 km/h är en rimlig snittfart med den cykeln och uppskattad form. Det innebär att du onekligen har några rätt långa dagar framför dig.

Men, därmed sagt så går det alltid att prova. Det blir säkert jättelärorikt oavsett hur det går. Kul! :)
Jepp!
Jag är nyss hemkommen efter 625 km på 5 dagar. 5200 höjdmeter. Kunde inte gått om jag inte tränat.
IMG_5159.jpeg
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips