Hjälp med att banta packlistan

Klart jag har en "dålig" ryggsäck :). Och det är helt medvetet.

Jag vill att mina grejer ska hålla länge, och "länge" för mig är minst ett par decennier. Det har mina två vandring/klättringsryggsäckar gjort, och de kommer troligen att hålla min livstid ut. Jag har ingen anledning att byta ut dem. De är beprövat bekväma på just min kropp, pålitliga, lite specialpimpade, lätta och uppenbart slitstarka, men inte är de 100% vattentäta, ens från början (de är ju det delvis, och utgör ett steg i mitt "redundanta" system).

Jag kunde såklart köpa en (dyrare) vattentät med jämna mellanrum, men mina ryggor, särskilt den jag använder till mer alpina turer, utsätts för mycket slitage och deras "vattentäthet" skulle fallera förr eller senare oavsett vad jag köpte från början.

Det blir helt enkelt billigare, mer flexibelt och faktiskt mer vattensäkert med en sopsäcksliner som man kan byta till ny inför varje tur. Det är också lättare att se och åtgärda ev. små skador/läckagepunkter än på en ryggsäck, och jag dubbelanvänder sopsäcken som vattensäker lagringsplats i tältet över natten.

Drybags håller jag med om är mindre hållbara och pålitliga, men dem har jag inte som enda skyddet. Jag skulle ju ändå behöva kompressionspåsar till sovsäck och dunjacka, och då kan de lika gärna vara "vattentäta". Plus att även de dubbelarbetar som toppbestignings-rygga resp. örngott.

Jag har f.ö. plurrat med dels en sopsäcksliner och dels en "vattentät" dedikerad skridskorygga, och vet vilken av dem som höll bättre :)

Men allt beror på individuella förutsättningar. Jag är känslig för nedkylning, "promenerar" i hällande drivregn inte i timmar, utan rätt ofta i veckor, och har under tiden varken en chans att torka ev. nerblött sovsäck eller att hitta alternativ övernattning.
Så min riskanalys kan se olika ut.

PS kan rekommendera Osprey:s lätta ryggsäckskapell, som tack vare det samlande spännet runt ryggsidan läcker in betydligt mindre än de konventionella. Har även funnits i small, finns ev. kvar i butikerna men tydligen inte längre i produktion.
Inte helt billiga, men fortfarande billligare än en ny rygga :)

Absolut hedersvärt att inte köpa en massa skit och köra det man har, jag respekterar dina val. I en tråd om att banta utrustning och att köra så lätt som möjligt blir det däremot löjligt att komma dragandes med prylar från Adam och Evas tid, här handlar det självklart om att optimera. Så du är rätt off topic här kan jag tycka.

Absolut hedersvärt att inte köpa en massa skit och köra det man har, jag respekterar dina val. I en tråd om att banta utrustning och att köra så lätt som möjligt blir det däremot löjligt att komma dragandes med prylar från Adam och Evas tid, här handlar det självklart om att optimera. Så du är rätt off topic här kan jag tycka.
Det är lätt att falla offer för föreställningen att allt gammalt varit tyngre :)

Min Black Diamond Scrambler ULT väger 400 g (plus några gram till för de extra lin/stegjärns/hjälmfästen jag lagt till).
Den mer fick-rika, ramförsedda och ryggventilerade rygga som jag hellre väljer för längre fjällturer - kring 900.
Ingen av dem går att köpa längre. De nya med motsvarande bärkomfort, utrustning, volym och lastkapacitet, t ex Osprey Exos Pro 55, väger kring kilot.*
En motsvarande ryggsäck som samtidigt vore "vattentät" har jag inte hittat.*

Jag optimerar ju bättre genom att mina "regnförsäkringar" inte är några extragrejer, utan även har andra funktioner.

* Jag bortser här från ryggsäckar i DFC, som jag väljer bort p g a deras begränsade livslängd och (särskilt med tanke på detta) höga priser.

Senast ändrad:
Det är lätt att falla offer för föreställningen att allt gammalt varit tyngre :)

Min Black Diamond Scrambler ULT väger 400 g (plus några gram till för de extra lin/stegjärns/hjälmfästen jag lagt till).
Den mer fick-rika, ramförsedda och ryggventilerade rygga som jag hellre väljer för längre fjällturer - kring 900.
Ingen av dem går att köpa längre. De nya med motsvarande bärkomfort, utrustning, volym och lastkapacitet, t ex Osprey Exos Pro 55, väger kring kilot.*
En motsvarande ryggsäck som samtidigt vore "vattentät" har jag inte hittat.*

Jag optimerar ju bättre genom att mina "regnförsäkringar" inte är några extragrejer, utan även har andra funktioner.

* Jag bortser här från ryggsäckar i DFC, som jag väljer bort p g a deras begränsade livslängd och (särskilt med tanke på detta) höga priser.

Nej då, allt är såklart inte tyngre, men i regel jo. Diskussionen handlar också om att optimera, då optimerar man självklart från allt, både gammalt som nytt. Åldern i sig själv spelar självklart inga roll om grammen är det man jagar.

Nej då, allt är såklart inte tyngre, men i regel jo. Diskussionen handlar också om att optimera, då optimerar man självklart från allt, både gammalt som nytt. Åldern i sig själv spelar självklart inga roll om grammen är det man jagar.
Det mesta med optimeringspotential som jag själv "fiskat" i TS ursprungliga lista har varit onödiga dubbleringar, saker med alltför oflexibla/snäva funktioner, och sådant som helt lugnt kunde lämnas hemma.

Det stämmer med min egen erfarenhet - min egen "basvikt" ligger kring 4 kg för ensam, ledlös tresäsongs tälttur. Detta helt utan några extrema UL-prylar, och långt innan UL blev ett modebegrepp.
Och som du märker utan någon gramjakt - vet jag med mig att jag är mer känslig för nedkylning än andra och inte kommer att passera några stugor, så bär jag gärna på både regnkapell (112g) och soppåse (45 g).
Jag bär faktiskt rentav på en nödbivacksäck (100 g) - för toppbestigningar med tältet kvar i "basläger", och för de (förhoppningsvis aldrig inträffade) tillfällen då jag av någon anledning (egen skada, tälthaveri, alltför teknisk terräng...) inte kan få upp tältet.

Med den basvikten blir det ju oundvikligen matens kalorihalt och tillagningstid, som man har mest att "vinna" på om man tänker igenom. Jag har nog drivit detta längre än de flesta, väger kring 55 kg och är "billig i drift", men ändå väger min matpåse för två veckor initialt kring 6 kg, dvs 60% av totalvikten.

Då känns det ju marginellt att försöka skava bort en soppåse.

Nu kommer jag med en helt annan grej: Till i sommar, får se när det blir, kommer jag att ha gått ned 20 kg i vikt räknat från den 1 jan 2024.
Det kommer att göra att jag kan bära mer utan att det väger mer.
Sug på den karamellen!

Nu kommer jag med en helt annan grej: Till i sommar, får se när det blir, kommer jag att ha gått ned 20 kg i vikt räknat från den 1 jan 2024.
Sug på den karamellen!

Ja du kan bära upp till 20 kilo mer packning utan att totalvikten ökar om man tänker så, korrekt matematik.

Billigare, nyttigare och mer klimatsmart att få bort 5kg fläsk kring magen än lägga en drös tusenlappar på "lättpackning" för att minska 5kg i ryggsäcken om vi nu ska spinna vidare på det spåret.

Senast ändrad:
Sug på den karamellen!
Grattis! det är skönt och livet känns lättare.
Gjorde en sån resa själv för 11 år sen och blev 20 kg lättare på några månader. Hållit mej kvar där nere också, men ibland får man korrigera lite om man börjar slarva igen. Kör 5-2 diet och ibland kombinerat med Lchf om det behövs.

Valde vid nyköp av utrustning delvis med hänsyn till vikten men ska man ha bra ljusstarka objektiv så väger de upp mellan 700-1000 gr och ska troligen ha ca 3 kg i år om ej vikten packningen blir över 25 kg.
Ev fuska med adapter och ta fasta mindre objektiv från tid märket,men troligen en Sony A7R3 med 24-70 F2,8 med batteripack och powerbank en sk Smartphone en GPS lite kablar och M2 i kabinett för lagra bilder på.
Beror lite på om stegjärn och isyxa ska med samt dunjacka ev små broddar ist.
M2 i kabinett säger du, ser intressant ut. Kan du överföra bilder direkt från kameran (med USB-kabel?) till M2-disken utan extern strömkälla? Alltså att det är kameran som driver lagringsdisken under överföring.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg