Hjälp med att banta packlistan

Tack alla för att ni delar med er av era synpunkter och erfarenheter. Att gå mindre tungt är nytt för mig så det blir säkert en del från årets vandring som kommer att omprövas till nästa gång.

Fel på gas åtgång 12 gr var för 500 ml jag kokar ofta 7.5 dl x2 ca max 35 gr dag
Men blötläggning av både vid havregryn och middag och sedan ej koka utan sjuda o och stänga av när det nästan klart och sväller klart.
Ha lock på så mkt som möjligt och rör om locket på igen.
Blir dock oftast gas kvar efter tur men vill ha lite marginal om man tex blir förkyld och vill koka extra vatten eller som senaste drullat i vattnet.

Övriga synpunkter
Sovsäck för tunn om du inte sällan fryser vid kyla.
Reselakan anv jag ej längre då heltäckande ylleställ och mössa.
Hur du får plats med allt i den lilla rygg säcken är en gåta .
Jag har 60L+packar på locket 15-20L
Dock länge än de flesta och därmed större och tyngre utrustning ev nästan vad som får plats i pack påsen.

Till i år flera utv vatten täta påsar och packar även inv i påsar med allt för tex mat sov toalett osv blir något tyngre men påsar av tunnaste vatten täta som finns.
Går området nära Atlanten så mkt häftigt regn och snö kan förekomma och har man lite kläder så får det ej bli blött
Har säck med utv meshfickor och några små inv i övrigt hel öppen säck
Expeed 60 Lightning 1200 gr ca 25 kg godkänd belastning och efter provat ca 1 månad så inget slitage av vikt som töjda sömmar eller sprickor i väven endast lite i botten av rastat med säck på mot berg.

//....... onödig fotoutrustning. Där håller jag med xoxoxo och det går inflation i fotografering nuförtiden, alla ska bli proffsfotografer och göra filmer hit och dit. Vem tittar ens på digitalfoton? Inte jag iaf. Skulle hellre ta med en analog engångskamera, men ännu hellre skissblock och penna. Det är roligare.
Kan det verkligen stämma?

För ett drygt decennium sen, när DSLR blev tillgängligt för den breda massan, hade jag hållit med dig. Nu för tiden ser man sällan någon med den typen av utrustning.
De flesta tycks numera fotografera med mobil, actionkamera eller drönare.

PS.
Det går att framkalla digitala foton också.

Kan det verkligen stämma?

För ett drygt decennium sen, när DSLR blev tillgängligt för den breda massan, hade jag hållit med dig. Nu för tiden ser man sällan någon med den typen av utrustning.
De flesta tycks numera fotografera med mobil, actionkamera eller drönare.

PS.
Det går att framkalla digitala foton också.
jo det är ju det jag säger att alla gör, men hur ofta sitter man och kollar i datorn på alla bilderna tillsammans med tjocka släkten? förr satt man i soffan och bläddrade i fotoalbumen. nu visar man mest enstaka bilder i mobilen. urtrist.

jo det är ju det jag säger att alla gör, men hur ofta sitter man och kollar i datorn på alla bilderna tillsammans med tjocka släkten? förr satt man i soffan och bläddrade i fotoalbumen. nu visar man mest enstaka bilder i mobilen. urtrist.
Jag ser ibland på mina bilder som jag har tagit. Ser ibland också på andras bilder. Ibland ser vi på dem tillsammans. En del bilder med familjen har vi fått i bokform.

Förutom alla bilder som visas till andra på internet då.

OT
Det gjorde vi betydligt oftare än på den analoga tiden. Det var roligare att samlas framför en TV- eller datorskärm än att trängas kring en fotobok. Nu bor vi dessutom på fem skilda håll inkl. Los Angeles, så pappersbilder hade varit rätt otympligt :)

OnT
"Onödigt" är bara sådant man inte använder. Jag skrev långa drapor med synpunkter i den första omgången, ser att vissa saker jag tyckte kunde utgå är kvar, och då ligger det ju ett medvetet beslut bakom det, som bara är att respektera.

Håller dock inte med om att man kan skippa vattentäta påsar bara för att man har ryggsäckskapell - det håller undan det mesta av en kort skur, men absolut inte flera timmars regn - det glipar ju kring bärsystemet.
Att hålla vitala saker som sovsäck, dunjacka och andra förstärkningsplagg torra på en tälttur är faktiskt en säkerhetsfråga. Själv har jag tredubbel redundans på sovsäcken: ryggsäckskapell, ryggsäcksliner (= en tillklippt sopsäck+påsklämma), och en drybag kring själva sovsäcken. Den dubblar som toppturssäck, när jag lämnar tältet i ett "basläger". Även dunjackan har en egen drybag, och den dubblar som örngott på natten.
Tack alla för att ni delar med er av era synpunkter och erfarenheter. Att gå mindre tungt är nytt för mig så det blir säkert en del från årets vandring som kommer att omprövas till nästa gång.
Med ditt strukturerade sätt att processa det hela vore det riktigt roligt om du återkom med en utvärdering efter din vandring.

Håller dock inte med om att man kan skippa vattentäta påsar bara för att man har ryggsäckskapell - det håller undan det mesta av en kort skur, men absolut inte flera timmars regn - det glipar ju kring bärsystemet.
Att hålla vitala saker som sovsäck, dunjacka och andra förstärkningsplagg torra på en tälttur är faktiskt en säkerhetsfråga. Själv har jag tredubbel redundans på sovsäcken: ryggsäckskapell, ryggsäcksliner (= en tillklippt sopsäck+påsklämma), och en drybag kring själva sovsäcken. Den dubblar som toppturssäck, när jag lämnar tältet i ett "basläger". Även dunjackan har en egen drybag, och den dubblar som örngott på natten.

Jag har hört samma snack om dessa påsar hela mitt liv, ledsnade en dag och har sedan dess inte använt dom. Jag har aldrig haft problem eller att någonting blivit blött. Har promenerat genom skyfall och regn som pågått i timmar och nej, här handlar det nog snarare om att du har en dålig väska och/eller värdelöst regnskydd.

Jag har hört samma snack om dessa påsar hela mitt liv, ledsnade en dag och har sedan dess inte använt dom. Jag har aldrig haft problem eller att någonting blivit blött. Har promenerat genom skyfall och regn som pågått i timmar och nej, här handlar det nog snarare om att du har en dålig väska och/eller värdelöst regnskydd.
Klart jag har en "dålig" ryggsäck :). Och det är helt medvetet.

Jag vill att mina grejer ska hålla länge, och "länge" för mig är minst ett par decennier. Det har mina två vandring/klättringsryggsäckar gjort, och de kommer troligen att hålla min livstid ut. Jag har ingen anledning att byta ut dem. De är beprövat bekväma på just min kropp, pålitliga, lite specialpimpade, lätta och uppenbart slitstarka, men inte är de 100% vattentäta, ens från början (de är ju det delvis, och utgör ett steg i mitt "redundanta" system).

Jag kunde såklart köpa en (dyrare) vattentät med jämna mellanrum, men mina ryggor, särskilt den jag använder till mer alpina turer, utsätts för mycket slitage och deras "vattentäthet" skulle fallera förr eller senare oavsett vad jag köpte från början.

Det blir helt enkelt billigare, mer flexibelt och faktiskt mer vattensäkert med en sopsäcksliner som man kan byta till ny inför varje tur. Det är också lättare att se och åtgärda ev. små skador/läckagepunkter än på en ryggsäck, och jag dubbelanvänder sopsäcken som vattensäker lagringsplats i tältet över natten.

Drybags håller jag med om är mindre hållbara och pålitliga, men dem har jag inte som enda skyddet. Jag skulle ju ändå behöva kompressionspåsar till sovsäck och dunjacka, och då kan de lika gärna vara "vattentäta". Plus att även de dubbelarbetar som toppbestignings-rygga resp. örngott.

Jag har f.ö. plurrat med dels en sopsäcksliner och dels en "vattentät" dedikerad skridskorygga, och vet vilken av dem som höll bättre :)

Men allt beror på individuella förutsättningar. Jag är känslig för nedkylning, "promenerar" i hällande drivregn inte i timmar, utan rätt ofta i veckor, och har under tiden varken en chans att torka ev. nerblött sovsäck eller att hitta alternativ övernattning.
Så min riskanalys kan se olika ut.

PS kan rekommendera Osprey:s lätta ryggsäckskapell, som tack vare det samlande spännet runt ryggsidan läcker in betydligt mindre än de konventionella. Har även funnits i small, finns ev. kvar i butikerna men tydligen inte längre i produktion.
Inte helt billiga, men fortfarande billligare än en ny rygga :)

Senast ändrad:
Valde vid nyköp av utrustning delvis med hänsyn till vikten men ska man ha bra ljusstarka objektiv så väger de upp mellan 700-1000 gr och ska troligen ha ca 3 kg i år om ej vikten packningen blir över 25 kg.
Ev fuska med adapter och ta fasta mindre objektiv från tid märket,men troligen en Sony A7R3 med 24-70 F2,8 med batteripack och powerbank en sk Smartphone en GPS lite kablar och M2 i kabinett för lagra bilder på.
Beror lite på om stegjärn och isyxa ska med samt dunjacka ev små broddar ist.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg