Jag har hört samma snack om dessa påsar hela mitt liv, ledsnade en dag och har sedan dess inte använt dom. Jag har aldrig haft problem eller att någonting blivit blött. Har promenerat genom skyfall och regn som pågått i timmar och nej, här handlar det nog snarare om att du har en dålig väska och/eller värdelöst regnskydd.
Klart jag har en "dålig" ryggsäck

. Och det är helt medvetet.
Jag vill att mina grejer ska hålla länge, och "länge" för mig är minst ett par decennier. Det har mina två vandring/klättringsryggsäckar gjort, och de kommer troligen att hålla min livstid ut. Jag har ingen anledning att byta ut dem. De är beprövat bekväma på just min kropp, pålitliga, lite specialpimpade, lätta och uppenbart slitstarka, men inte är de 100% vattentäta, ens från början (de är ju det delvis, och utgör
ett steg i mitt "redundanta" system).
Jag kunde såklart köpa en (dyrare) vattentät med jämna mellanrum, men mina ryggor, särskilt den jag använder till mer alpina turer, utsätts för mycket slitage och deras "vattentäthet" skulle fallera förr eller senare oavsett vad jag köpte från början.
Det blir helt enkelt billigare, mer flexibelt och faktiskt mer vattensäkert med en sopsäcksliner som man kan byta till ny inför varje tur. Det är också lättare att se och åtgärda ev. små skador/läckagepunkter än på en ryggsäck, och jag dubbelanvänder sopsäcken som vattensäker lagringsplats i tältet över natten.
Drybags håller jag med om är mindre hållbara och pålitliga, men dem har jag inte som enda skyddet. Jag skulle ju ändå behöva kompressionspåsar till sovsäck och dunjacka, och då kan de lika gärna vara "vattentäta". Plus att även de dubbelarbetar som toppbestignings-rygga resp. örngott.
Jag har f.ö. plurrat med dels en sopsäcksliner och dels en "vattentät" dedikerad skridskorygga, och vet vilken av dem som höll bättre
Men allt beror på individuella förutsättningar. Jag är känslig för nedkylning, "promenerar" i hällande drivregn inte i timmar, utan rätt ofta i veckor, och har under tiden varken en chans att torka ev. nerblött sovsäck eller att hitta alternativ övernattning.
Så min riskanalys kan se olika ut.
PS kan rekommendera
Osprey:s lätta ryggsäckskapell, som tack vare det samlande spännet runt ryggsidan läcker in betydligt mindre än de konventionella. Har även funnits i small, finns ev. kvar i butikerna men tydligen inte längre i produktion.
Inte helt billiga, men fortfarande billligare än en ny rygga