Hjälp att konfigurera Faran 2.0

Jag har i ett antal år nu cyklat på en gammal 80-tals racer som har tjänat mig väl och har i stort sett varit en mycket bra cykel. Cykeln har dock haft ett antal problem, den är värdelös på löst underlag, den är absolut inte byggd för terräng, dessa två problem har jag kunnat leva med men när jag för två år sedan började köra med packning så dök det upp ett nytt allvarligare problem: hjulaxeln gick av, två gånger på mindre än ett år. Nu var visserligen båda hjulaxlarna som knäcktes över 30 år gamla och de nya som jag fick tag på verkar hålla bra, men jag är ständigt orolig för att hjulaxeln (eller något annat) ska brista, vilket har tagit bort en del av njutningen med att cykla.

Ovan listade anledningar samt att cykeln i allmänt börjar bli sliten och ofta behöver plockas isär för att åtgärda något problem har fått mig att inse att det är dags att skaffa en ny cykel som är bättre lämpad för det jag gör med den. Efter en del efterforskning har jag hittat den här: https://fairlightcycles.com/product/faran-2-deposit/?v=79cba1185463 som jag tror kommer passa det jag gör.

Nu vill jag dock ha lite hjälp att konfigurera drivlinan på cykeln på bästa sätt (jag tänker köpa en färdig cykel).
Jag vill ha en cykel som lämpar sig väl till att trampa på mil efter mil på landsväg såväl som små skogsstigar och dåliga grusvägar. Jag vill även ha en cykel som är driftssäker, men om den går sönder vill jag även kunna laga den själv.

Jag har nu följande frågor:

1. Vad är skillnaden på Shimano GRX 600, Shimano GRX 800 och Shimano 105 och vilket alternativ skulle ni rekommendera och varför?

2. 700C eller 650B, vilket alternativ skulle ni rekommendera och varför?

3. Utav de däck som cykeltillverkaren erbjuder, vilka skulle ni rekommendera och varför?

Jag är tacksam för råd inom ett ämne jag inte är särskilt intresserad av, jag vill ju bara ha en bra cykel, inte grotta ner mig i olika växeltyper m.m.

p.s. Det ska väl tilläggas att jag prioriterar en lättrullad cykel över terrängförmåga.
 
Rohloff 14-växlat nav skulle jag föreslå dig överväga om du planerar att cykla ofta och långt. Marginella skillnader med olika kedjeväxlar från Shimano i dessa prisklasser. Däck beror på underlag. 700 dvs fälgmått 622 är överlägset vanligare och lättare att hitta nya. Slicks rullar betydligt bättre.

Thure
 
Jag är inte intresserad utav navväxlar av två anledningar, dels så går det inte att få cykeln levererad med dessa och jag har inte tid, ork och lust att göra i ordning något sådant själv, dels så är min erfarenhet av navväxlar att dessa krånglar en massa, de fungerar bra så länge man inte rör dem men är ett helvete när det börjar krångla (vilket det med säkerhet kommer göra förr eller senare).

Slicks är något jag inte heller vill ha eftersom jag behöver något som fungerar bra även där det inte är asfalt (Jag bor på grusväg) men det bör inte vara monsterdäck som inte är lämpade för långa sträckor på asfalt.
 
Rohloff har fungerat för mig under 10 års flitigt vintercyklande i Stockholms förorter. Det hade inget annat växelsystem klarat. Det är det bästa som finns till dags dato. Däremot är det dyrt. https://www.utsidan.se/friluftsguiden/cykel/cyklar/patria-terra-dromvintercykeln_3325

Grusvägar är väldigt olika. Du torde veta bäst vad som passar dig. Och däck är alltid kompromisser. Ett sånt däck som Schwalbe Marathon är inte riktigt slätt men bra nära och har mkt bra omdömen från långfärdscyklister. Själv använder jag den dubbade varianten på vintercykeln och är mkt nöjd.

Thure
 
Det må så vara, min erfarenhet av navväxlar innefattar mest gamla utslitna cyklar som nog inte var av högsta kvalitet från början. Jag vill dock som sagt ha något som man kan få på cykeln från fabrik eftersom jag inte har tid med annat.

Schwalbe Marathon hade jag tidigare på min gamla cykel och de hade jag aldrig problem med men återigen så vill jag ha något som man kan få från fabrik och det kan man tyvärr inte med Schwalbe Marathon
 
Jag har nu följande frågor:

1. Vad är skillnaden på Shimano GRX 600, Shimano GRX 800 och Shimano 105 och vilket alternativ skulle ni rekommendera och varför?

2. 700C eller 650B, vilket alternativ skulle ni rekommendera och varför?

3. Utav de däck som cykeltillverkaren erbjuder, vilka skulle ni rekommendera och varför?

1. GRX är för gruscyklar och har mindre drev (lättare utväxling) än Shimano 105. GRX har även dreven 2,5 mm längre ut för att göra plats för bredare däck. GRX 600 är tyngre än GRX 800. Har för mig att 105 är lättast.

2. 650B är mindre hjul som ger plats för fetare däck. Fetare däck ger möjlighet till bättre dämpning på naturstigar. Beror förstås på ramtillverkaren hur feta däck som kan användas, men 2.1" brukar de flesta få plats med.

3. Ingen åsikt, men generellt ger grövre mönster högre rullmotstånd. Om du inte skall rulla i lera eller djupt grus duger släta eller lätt mönstrade. Bra förstås om däcken har punkteringsskydd även på sidorna och inte bara i mitten av slitbanan.
 
1. GRX är för gruscyklar och har mindre drev (lättare utväxling) än Shimano 105. GRX har även dreven 2,5 mm längre ut för att göra plats för bredare däck. GRX 600 är tyngre än GRX 800. Har för mig att 105 är lättast.
Låga växlar skulle ju vara positivt men jag behöver nog de högre växlarna mer. Har du (eller någon annan) några siffror på högsta respektive lägsta utväxlingen för de olika varianterna?
 
Låga växlar skulle ju vara positivt men jag behöver nog de högre växlarna mer. Har du (eller någon annan) några siffror på högsta respektive lägsta utväxlingen för de olika varianterna?

GRX600 har 46/30 och GRX800 48/30. Finns även med singelklinga för de som inte vill cykla snabbt på asfalt.
105:an finns som 50/34 ->53/39.

Du kan också skaffa en kasset med lite större spridning, men de brukar bli lite tråkiga på asfalt pga stora steg.

Testa lite konfigurationer i http://www.gear-calculator.com/
 
…fast det verkar ju som att om Järnoxen vill ha en cykel nu i Augusti blir det 1x GRX600. De andra växlarna fanns i November eller Januari 2022…
 
…fast det verkar ju som att om Järnoxen vill ha en cykel nu i Augusti blir det 1x GRX600. De andra växlarna fanns i November eller Januari 2022…
Eftersom den ramstorlek jag ska ha inte finns tillgänglig förrän april 2022 så tror jag inte att det ska vara något problem. Det är inte särskilt bråttom för mig att få en cykel, min gamla fungerar ju än!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...