Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp att hitta en gasbehållare som passar till min gasolbrännare. Det står på brännaren att den är kompatibel med Primus engångsbehållare nr 2202 och 2207, men det är dåligt med exakt de varianterna i butiker när jag småkollat lite (vilket kan bero på att brännaren har snart 30 år på nacken).

Har sett vissa andra trådar i detta forum där liknande saker diskuteras, exv här
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73446
nämner någon att biltema 17-613 och 17-614 fungerar, men den enda behållare jag hittar på biltema år 2016 är:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...och-stormkok/Gasolbehallare-227-g-2000035641/.

Funkar den? Har ni annars alternativ på andra? Det är tyvärr lite snålt med tid så helst kedjor med fysiska butiker lite här och var (exempelvis biltema, Clas Ohlson..) så att jag slipper beställa hem från nätet.

Har bifogat en bild på munstycket.

Tack på förhand!

EDIT:

Hittade nu även denna på biltema: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...asol--och-stormkok/Gasolbehallare-2000020058/

Undrar varför den inte dök upp tidigare.. Där finns det ju faktiskt en variant där det står "ersätter 17-613 reps. 17-614", antar att de fungerar då om det som sas i den andra tråden stämmer? :)
 

Bilagor

  • ^86CE212AE4DF48C414E70FACE8D5959844481B07C45F7ECB9F^pimgpsh_fullsize_distr.jpg
    ^86CE212AE4DF48C414E70FACE8D5959844481B07C45F7ECB9F^pimgpsh_fullsize_distr.jpg
    16.1 KB · Visningar: 1,001
Senast ändrad:
Borde vara de vanliga 100/230/450 g flaskorna som finns att köpa på Biltema, Jula, Primus mfl:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...asol--och-stormkok/Gasolbehallare-2000020058/

Min första gas brännare till Trangia är ca 30år gammal och kopplingen ser liknande ut. Jag kan inte se på bilden om o-ringen som tätar mot flaskans ventilkant ligger kvar längs ner i kopplingen (bredvid pinnen som öppnar ventilen)? Saknas o-ringen måste du skaffa en sådan (finns som reservdel från Primus) innan du testar.
 
Jag provade en gång en gammal brännare med "moderna" gaspatroner. De nya burkarna med butan/propan-blandning verkar ha ett högre tryck än de gamla med bara butan. Brännaren mest fräste och brann väldigt dåligt. Den verkade blåsa ut sig själv på något sätt. Gängan är densamma på dessa burkar.

Det slutade med att jag köpte en ny gasbrännare till mitt Trangia.

/Per
 
Grannens gamla brännare fräste och spottade efter många års vila.
Vi körde den i en ultraljudstvätt och bytte O-ring, sen dess har den gått oklanderligt varje säsong.
 
Jag har också märkt att viss gammal utrustning inte gillar propaninblandningen. Löser sig om man återfyller med ren butan, eller använder japankökflaskor med ren butan direkt med en adapter.
Sen kan ju såklart anledningen vara att de som i seobservers fall behöver en service, men i mina fall har jag dragit slutsatsen att det är blandningsförhllandet som är för känsligt. Kan ju lösa sig om man testar med andra munstycken eller så, men så långt har jag inte gått.

Sen kan man ju fundera på om man ska hålla kvar i gammal utrustning som inte gillar ett modernare och bättre bränsle, men det är ju en fråga för andra än än oss kökskramare! :)
 
Tack för alla svar!

Ska åka iväg till biltema ikväll och titta på gasbehållare.

Köket har inte bara legat och skräpat i 30 år utan det har använts för i alla fall 5-6 år sedan (dock inte av mig), så förhoppningsvis fungerar det hyfsat med dagens gasblandningar. Ska testa!

Angående o-ringen så har jag undersökt detta och den saknas. Jag har dock ingen aning om huruvida en vanlig generisk o-ring a la biltema fungerar eller om jag måste köpa en originalreservdel från Primus?

Ni menar att o-ringen ska ligga "inne" i själva munstycket, inte på metallen runtomkring (ursäkta mitt språk)?
 
Angående o-ringen så har jag undersökt detta och den saknas. Jag har dock ingen aning om huruvida en vanlig generisk o-ring a la biltema fungerar eller om jag måste köpa en originalreservdel från Primus?

Ni menar att o-ringen ska ligga "inne" i själva munstycket, inte på metallen runtomkring (ursäkta mitt språk)?

Titta på länkade bruksanvisning på en liknande koppling, figur 1 (pil 1) så ser du hur o-ringen skall vara placerad för att sluta tätt mot gasflaskans koppling.
http://www.primus.se/media/pdf-printouts/Manual/3284_Express Spider_52634.pdf
Jag skulle inte chansa på en "generisk" med risk för bl a fel dimension utan köpa från Primus. Kontakta Primus med ev bild på kopplingen kan de säkert säga vilken o-ring som passar.
 
Ett stilla tips om du bor i Stockholm är att kolla med Fogas i Älvsjö. Dom är kungar på gasol och service. Där har jag fått mycket hjälp och tips.
 
Titta på länkade bruksanvisning på en liknande koppling, figur 1 (pil 1) så ser du hur o-ringen skall vara placerad för att sluta tätt mot gasflaskans koppling.
http://www.primus.se/media/pdf-printouts/Manual/3284_Express Spider_52634.pdf
Jag skulle inte chansa på en "generisk" med risk för bl a fel dimension utan köpa från Primus. Kontakta Primus med ev bild på kopplingen kan de säkert säga vilken o-ring som passar.

Ok, då förstår jag. Tack!

Ett stilla tips om du bor i Stockholm är att kolla med Fogas i Älvsjö. Dom är kungar på gasol och service. Där har jag fått mycket hjälp och tips.


Jag bor tyvärr inte i Stockholmsområdet men ska kika i deras webbshop. Tack för tipset :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
camoscio Hitta grejer utomlands Kök och brännare 6
PaulieWalnuts Gasbehållare - nybörjarfråga Kök och brännare 16
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
Vandrarn02 Förvara gasbehållare i lägenhetshus? Kök och brännare 22
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
totte Finns/behövs skydd till gasbehållare? Kök och brännare 18
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
C_Johansson Vad gör ni av era gamla gasbehållare? Kök och brännare 4
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ljaw Primus benstöd till gasbehållare. Kök och brännare 4
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
soderkisen Fråga angående gasbehållare! Kök och brännare 6
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
1145 Påfyllningsbara gasbehållare - finns domo? Kök och brännare 12
hfm76 Gasbehållare på flyg Kök och brännare 50
rolekl Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!? Kök och brännare 21
tango var göra av tom engångs-gasbehållare? Kök och brännare 24
Sjöberg Slänga/Återvinna/Punktera gasbehållare Kök och brännare 7
pher_ Gasbehållare? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.