Hjälp att hitta en bra ryggsäck

Hejsan

Jag letar efter en ny ryggsäck på runt 100l (70-130l). Jag har tittat runt lite i dom affärer jag har runt mig men utbudet är inte så stort där så e så svårt att pröva många olika väskor.
Jag har lite problem med mina nack och hals muskler så jag måste ha ganska brett imellan axelbanden.

Jag pröva tex lundhags V8 och den stog jag inte ut med ens 5min på ryggen för axelremmarna tröck mot halsen.
Jag hade Bergans Trollhetta och den satt väldigt bra över axlarna men hade ganska mycket problem att jag fick efterspänna remmarna ofta medans jag gick så den har gått bort med.
Jag har tittat lite på mjölner 2.0 (På webben) som ser riktigt trevlig ut men känns lite för dyr

Så jag vill ha tips om bra ryggsäckar med ganska brett mellan axelremmarna.
 
Fjällräven Kajka!! Ett suveränt bärsystem där Du dessutom kan justera bredden mellan bärremmarna i övre infästningen i tre olika lägen. Säcken har en relativt hög egenvikt, men det kompenseras lätt av ryggsäckens egenskaper.

// Lelle
 
Nej, inte i den storleken tycker jag. Hade Kajka 100 liter och den var paj efter två säsonger, var inte nöjd med den under tiden heller. De två aluminiumprofilerna som ska styva upp säcken, nu bytta mot träprofiler, hade gjort långa revor i tyget bakom höftbältet. Höll ej inställningen så den grova remmen(...) som funkar som justering blev S-formad under last.

Håller just nu på att packa min Norröna Recon för ripjakt och det är andra doningar. Tyvärr drar det iväg prismässigt, ca 4600 nu ser jag. Jag och lenpau är inte helt överens men jag anser att Kajka inte pallar med vikter runt 30 kg. Jag hamnar ofta på 32 pannor till jakten. Min Kajka var skön att bära vid 22 kg men 25 och uppåt klart svajigt, jämfört med min ramsäck. En så här stor säck köper jag för att den ska hålla livet ut.

Här har du softvarienten för 3700: http://www.blocket.se/jamtland/Ryggsack____Norrona_ParaRanger____REA_39132989.htm?ca=11&w=3
 
Nej, vi är ju inte helt överens!;-) Men var och en blir salig på sin tro baserat på sina upplevelser. Ska jag någon gång köpa en ramrygga, kan det ju knappast bli en Kajka. F ö så står den nu fullpackad för en 9-dagars vandring.

// Lelle
 
Du kan hitta begagnade Mjölner både här på Utsidan, samt på Blocket. Granit 100 är kanske också värd att titta på, även om det finns vissa synpunkter på det löstagbara locket och vattentäthet.
 
Jag använder nu en Bergans Viking 2 110L - riktigt bra bärsystem Qss.
Man kan gå långt med det och justerbart.
Viking 2 och Alpinist är samma ryggsäckar men den senare för längre personer - för dom flesta är den försnämnda att rekomndera.
Säckarna finns både med rulltopp och topplock som är en liten 12L dagstursäck.
Ena sidofickan är en midjeväska.

Behöver man inte allt utrymme kan man ju slänga in sidofickorna i det tvådelade huvudutrymmet.
Då kan man ju stripa åt säcken och ha en 80Liters - passerar man en Ica och handlar en påse käk kan man expandera upp den och montera på sidofickorna så vips 110L

Jag har tillsatsen Escape 2 som är en 35L internramsäck...haha och monteras som topplock
med 4 spännen så - då börjar den rymma mycket och med frontfickor 165L.
Den är användbar främst vintetid när man måste ha med sig isoleroveroller för stillastående aktiviteter och behöver volymen.

Escape 2 packen är inte avsedd ig. för denna säck men går aldeles utmärkt och sätta fast
i befintliga medföljande fästen ovanför lilltopplocket på 12L

Säcken väger 4,5 och med Escape 2 tillsatsen 5,5Kg men som sagt bärsystemet är en dräpare av klass i bekvämlighet.
Utan sidofickor 3,9Kg.

Lite kul fullt uppbyggd att man har 10L midjeväska och 35L dagstursäck tillgäglig för expeditioner.

Jag har inte skrivit nån recenssion än då den inte rullat 100mil men snart - tror inte det hinner komma fram nått negativt känns det som
 
Behöver du verkligen så stor/tung ryggsäck? Jag skulle säga att en lättare ryggsäck gör större skillnad än avståndet mellan remmarna för nacke och axlar. Nu har jag ju inte dina axlar men för min del gör lättpackning att jag kan gå mkt långa dagsettaper utan huvudvärk och axelont som tidigare blev utfallet trots kortare sträcka och kortare tid med ryggsäcken på.

Bara en tanke!
 
Tackar för alla förslag.

Jo jag behöver en ganska stor ryggsäck för jag vill kunna få ner kåtan i det när vi är ute. Det är inte riktigt att jag har problem att bära tungt fast jag är väldigt lång och smal utan har bara väldigt känsliga halsmuskler. Lundhagens V8 kan jag inte ens bära tom pga av att den ligger rakt på musklerna. Men får jag bara ut tyngden en bit på axlarna så slipper jag huvudverken.

Kajkan har jag titta på men har blivit avrådd för många gånger på den för att våga beställa den så den går tyvär bort just nu. Men annars e den ju bra då man kan justera dom i sidled.

Underlig hök: Tack för tipset hade inte sett att det fanns köp och sälj här hehe Dock var Mjöln:arna lite för dyra för att va begagnade tyckte jag men får kika vidare. Deras axelband verkar ligga helt rätt.

Jag hittar inget om viking modellen utan bara om alpinist när jag kollar efter den i sverige men ska försöka hålla lite utkik och om man kan pröva den nånstans.

Hur är det med berghaus crusader? ligger dom remmarna lite längre ut eller ligger den på precis i halsen?

Fortsätt gärna med att komma med fler tips. Mjölner 100l ligger just nu högst upp på vill ha listan men måste fundera lite om jag vill lägga ut 5.5k på säcken. Skulle vilja höra lite om crusader säcken med ifall den kan va något.

/Andreas
 
Berghaus Vulcan är en rejäl säck som lätt tar 40 kg +,beprövad sedan många år i yrkesmässigt bruk,(polis,militär m.m).Packfickor som kan monteras till en dagtursäck på 20 liter.
Bäst av allt priset,beställde min för några veckor sedan här,www.shop-outdoors.co.uk
Fem arbetsdagar senare levererad till dörren för 1470 Svkr.
 

Bilagor

  • IMG_2175.jpg
    IMG_2175.jpg
    77.4 KB · Visningar: 2,535
Hur är det med berghaus crusader? ligger dom remmarna lite längre ut eller ligger den på precis i halsen?

Fortsätt gärna med att komma med fler tips. Mjölner 100l ligger just nu högst upp på vill ha listan men måste fundera lite om jag vill lägga ut 5.5k på säcken. Skulle vilja höra lite om crusader säcken med ifall den kan va något.

/Andreas

Jag rekommenderar gärna Crusadern. Jag är också smal, men har inte märkt att den skaver mot halsen. Remmarna ligger långt ut, i alla fall på mig. Men det är kanske individuellt, lite beroende på hur man är byggd, så det bästa är om du kan prova den. Jag tycker dock den sitter bekvämt över lag.

Har lovordat och recenserat den i tidigare trådar. En riktigt bra kvalitetsryggsäck för under 2000 spänn (om man beställer den från UK) Rekommenderar också shop-outdoors.uk.co om du ska köpa den.
 
Personligen tycker jag att Mjölnerns 3.8 kg är löjligt mycket dödvikt att släpa på. Vad väger din övriga packning? Dvs det du tänker stoppa i säcken?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
Northstar Svårt att hitta ryggsäck för oss som är korta Transportera 4
perdans större kylbox - hitta var Transportera 5
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...