Hjälm i form av airbag

Frågan är lite hur smart

det här tänket är.

Att vara beroende av ett laddat batteri för en skyddsfunktion på cykel känns skakigt speciellt på vintern.

Men jag vet att det finns personer som tänker mera på frisyren än skyddet av en normal cykelhjälm.

Thure
 
Förvisso känns det mer idiotsäkert med en vanlig hjälm.
Fast enligt uppgift ska "krockkuddeshjälmen" ge ett bättre skydd också, inte bara spara frisyren. Förutsatt att den funkar alltså. Och pratar vi ändå vintercykling borde den vara lättare att kombinera med en mössa.
 
Allt går ju att sälja

med mördande reklam och konceptet ligger lite i tiden eller i en framtid närmsta decenniet?

Bilresande blir allt säkrare och andelen av de som skadas i trafiken som är oskyddade ökar rätt mycket. Framöver kanske det blir liknande produkter för gående och skidåkare. Men skulle tekniken hinna skydda någon som blir påkörd av en bil?

Thure
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Priset lär bli ett problem. Fyratusen spänn och sen drar man omkull efter ett par dagar. Dom allra flesta cykelolyckor slutar utan allvarligt trauma och sannolikt klarar man sig lika bra med en vanlig kruka. Och nej, då menar jag inte att priset inte motiverar säkerheten, mer att priset avskräcker de flesta ifrån att köpa sig en Hövding.
 
Priset lär bli ett problem. Fyratusen spänn och sen drar man omkull efter ett par dagar. Dom allra flesta cykelolyckor slutar utan allvarligt trauma och sannolikt klarar man sig lika bra med en vanlig kruka. Och nej, då menar jag inte att priset inte motiverar säkerheten, mer att priset avskräcker de flesta ifrån att köpa sig en Hövding.

Nu tar jag från minnet men jag har för mig att det skulle kosta ca 750 att "ladda om" Hövding. Alltså är 4k endast en initialkostnad.

Men visst 750 är inte hellre billigt men om man ska vara strikt så bör ju också en vanlig cykelhjälm bytas ut när man kraschat den, också det till en kostnad.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips