Hillebergs tältstänger

Någon annan än jag som köpt ett nytt Hillebergtält i år och fått deras nya tältstänger av märket Featherlite?

Har använt mitt tält under 2 vandringar hittills i sommar och börjar bli lagom irriterad på stängenas skarvningar som fastnar och tar i sömmar och tyg när man för in dem alt. tar ut dem. Upplever aldrig samma problem på mitt andra tält med Eastonbågar.

/Erik
 
Hej!

Jo, det där känner jag igen. Köpte ett Keron i år, gillar inte heller skarvarna på DAC-stängerna. Känns som att det sliter på bågkanalerna varje gång man för stängerna i kanalerna. Undrar om det verkligen var ett smart drag av Hilleberg att byta stänger, har inte hört någon som varit missnöjd med Easton-stängerna de använde förut.
Frågade Hilleberg varför de bytt, fick till svar
"Vi går över till Featherlite stänger från DAC därför vi tycker dessa är ännu bättre än Easton.Vi tror och hoppas ni skall bli nöjda med stängerna från DAC."

Det hoppas jag också...

Mvh Jonathan
 
Har också kontaktat Hilleberg men där verkade det som de inte ens kände till problemet och än mindre fått några andra klagomål. Försökte få mina utbytta mot Easton men det gick absolut inte.

Fler med samma åsikt? Bra att ha i ryggen tills nästa brev.
 
DAC - enklare variant

Tyvärr börjar Hilleberg leva lite väl mycket på varumärke. Enligt mkt säkra källor så är DAC bågarna en enklare typ av bågar, som är billigare för Hilleberg att köpa in, vilket ger mer stålar till dem i slutändan. Det som irriterar mig är att de ganska så lätt får 'grader' på och blir svåra att få isär om de inte är rätt 'snurrade'.
 
Re: DAC - enklare variant

Hej!


Vad jag har förstått är DAC Featherlite lättare än Eastonstänger samt de starkaste för sin vikt. De passar därför bra till vandring. Till expeditioner är Eastons stänger bättre dock för de är kraftigare och starkare. För mig som vandrare är det ju bra med låg vikt, men jag hade hellre haft Easton-stänger som inte fastnar i tyget i bågkanalerna och sliter hårt på det.
Vad jag vet så använder både Marmot och the North Face DAC Featherlite i sina tält avsedda för vandring, men Easton i sina expeditionstält.

Mvh Jonathan
 
Re: Re: DAC - enklare variant

Jag är inte så säker på om vikten skiljer sig. Jag har en Hillebergkatalog från 1999 och en från 2001. Nettovikten för t.ex. Nammantj 3 uppges vara 2,5 kg oavsett årgång. Den enda skillnad i vikt som kan utläsas är på bruttovikten. Årgång 1999 väger 3,0. Årgång 2001 väger 3,1. Den sista årgången är alltså tyngre.

Det bör kanske också nämnas att jag i den senaste katalogen inte har hittat någon information om de nya stängerna. Det finns ingen information alls om stänger. I den tidigare katalogen fanns sådan information. Tydligen är man på Hilleberg inte lika stolt över DAC-stängerna som man var över Eastonstängerna. Man är således *inofficiellt* medveten om problemet.

/Nisse
[Ändrat av Nanobell 2001-08-19 kl 15:25]
 
Dac/Easton

TNF använder bara Eastonstänger i sina tält (både 3 och 4 säsonger). Samma gäller MHW.

Marmot däremot använder bara Dac-stänger. FeatherLite i alla 3-säsongerstälten och PressFit som är den kraftigare Dac-stången i sina 4-säsongsmodeller.

En snabbkoll på nätet visade att Sierra och Moss också använder Dac (samtliga modeller jag tittade på) medan Walrus använder någon slags ospecificerad 700-aluminium. Även Bibler och integral Design använder någon ospecificerad 700-alu.

Det är nog inte så konstigt att Dac-stången slagit igenom. Den är ju *starkare* än Eastonstången vid samma vikt.

Däremot är det nog skillnad på att köra in en Dac-stång i en (relativt sett) trång tältkanal på ett Nammatj och kroka upp t ex ett Mosstält.

HB kanske skulle reservera Dacstängerna för sina nyare kroktält och använda Easton i tälten med stångkanal. Eller göra kanalerna större/sätta kraftigare resår i Dac-stängerna så att de inte faller isär lika lätt.

/J.
 
Fel av mig

...kroka upp Marmot-tält gör man, men Moss har kanaler.

Nu när jag ändå har kommenterat mitt tidigare inlägg är det väl lika bra att fortsätta:

På outdoorreview.com kan man läsa flera inlägg som nämner att stängerna på Marmot-tälten ibland fastnar i tältet vid uppsättningen. Dac-stängerna igen...

/J.
 
Re : Dac/Easton

Hej!

Tydligen mindes jag fel angående stängerna i Marmots tält. Dock har TNF DAC Featherlite i sina lättaste tält, men Easton i sina expeditionstält som jag sa. Jämför t.ex. VE-25 och Roadrunner på northface.com TNF använder även andra DAC stänger i några tältmodeller, dvs ej enbart Easton som du påstod.

/ Jonathan
 
Både Easton och Dac

Hej, du har rätt, mina uppgifter angående TNF var för gamla.

Jag kollade några tält från TNF igen och bland 3-säsongstälten används mycket riktigt Dac.

Så Dacstången sprider sig. Men som sagt, inte konstigt om man får en starkare stång med Dac-tekniken.

mvh,

J
 
Har också ett för året nytt Hillebergtält. Lider av samma problem som ovan. Tyvärr hjälper det faktum att DAC stängerna har en bättre hållfast mig. Har då aldrig haft några problem med och heller inte hört något om trasiga Eastonbågar.

Kanske är det så enkelt att Hilleberg inte längre får köpa av Easton.
 
Eastonstänger

Jag har haft en del problem med Eastonstänger som har
spruckit (11mm Staika), och skickade i hela bunten till
Hilleberg, och fick dem utbytta mot Dac-stänger, och
har även jag upplevt att stängerna kärvar lite då man
skall föra in/ut dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Onesport Hillebergs bruna...förlåt "sand" Bo och sova 24
85662 Effekter av Hillebergs sandfärg? Bo och sova 0
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
Foehammer117 Hillebergs kerlon Bo och sova 11
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
Freddekillen Samköp av Hillebergs-tält från USA Bo och sova 30
Karolina P Hillebergs Niak Bo och sova 34
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
johanniska Hillebergs Tarp Bo och sova 47
alven Hillebergs modeller 2006 Bo och sova 10
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
igun Nya Hillebergs Bo och sova 7
Komac Hillebergs stänger Bo och sova 2
Hillebergs, vart?? Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
erik_odal Lösa tältstänger? Bo och sova 11
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
Tetraone Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter? Bo och sova 6
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
curt Ny resår i tältstänger? Bo och sova 10
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
Lull Efterlyses: Tältstänger till Vaudetält! Bo och sova 6
emlion Köpa tältstänger? Bo och sova 3
kofalla Hilleberg tältstänger! Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.