Hilleberg - Vilket passar mig?

Har äntligen bestämt mig för att köpa ett Hillebergtält men vet inte riktigt vilket som passar mig och det är där ni kommer in, ni med tidigare tälterfarenheter. Har kollat lite smått på Keron men vill gärna ha era åsikter först.

Tältet ska rymma två personer och vara grönt. Det ska användas under vår/sommar/höst-period och vara enkelt uppsatt. Tältet får gärna vara rymligt men samtdigt hålla sig nere i vikt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag gillar att ha ett 3-mannatält för två, Nallo 3 är perfa. Hellre Nallo 3 än Nallo 2 GT, om jag får välja, eftersom jag fördrar lite större innerutrymmen och tycker att den vanliga absiden räcker till bra.

Kan vara värt att kika på att beställa från usa, det kan bli billigare, inkl frakt och ev tull.

Typ från moontrail.com eller moosejaw, rei osv!
En del av dom har även bonussystem så du får saker på köpet.

jag ska beställa ett BD skylight + en mont-bell sommardunsäck, och får då i princip en downmat 7 på köpet, eller får betala totalt 7 usd för downmatten.. Från moontrail.com då.

Hoppas hoppas jag slipper tulla :p

Skillnaden?

Vad är det för stor skillnad mellan Keron och Nallo? Tittade på materialbeskrivningen och som jag kan se det tål keron mycket mer än nallo och är därför lite tyngre. Kanske man ska köpa ett Keron eftersom det trots allt kommer att användas i rätt så många år frammåt och säkert kommer utsättas för mer och mer. Nu blev jag förvirrad!

Kaitum!

Jag tycker det är väldigt underligt tillvägagångssätt att först bestämma sig för varumärke och sen för vilken typ av produkt man är ute efter...

Med det sagt, om du verkligen bara kan tänka dig ett Hilleberg, vill jag tipsa om Kaitum.

Det har ungefär samma absidutrymme som ett Nallo GT eller Nammatj GT, men betydligt större innervolym eftersom bredden är större och gavlarna är raka. Det gör också att folk över 185 cm kan ligga i det utan att sätta tårna i duken.
Kaitum har en absid på varje sida, vilket betyder att ni inte måste klättra över varandra (eller packningen) för att komma ut och in.

Maxvikten för 2- resp 3-mansversionen är 2,7 och 3 kg. Inte jättelätt, men eftersom du är ute efter Hilleberg är du inte ute efter jättelätt...

Vad är det för stor skillnad mellan Keron och Nallo? Tittade på materialbeskrivningen och som jag kan se det tål keron mycket mer än nallo och är därför lite tyngre. Kanske man ska köpa ett Keron eftersom det trots allt kommer att användas i rätt så många år frammåt och säkert kommer utsättas för mer och mer. Nu blev jag förvirrad!

Nallo är något av en lillebror till Nammatj, och det kan va ett lite näramre alternativ än keron.. med starkare väv betträ ventilation och annan ingång exempelvis..
Och så ligger det betydligt närmare i vikt :p Dock bara med en absid.

Varför just Hilleberg

Jag har valt att köpa ett Hilleberg eftersom dom sägs tåla mycket stryk. Det är första tältet jag köper och vill därför köpa någonting som håller och eftersom flera sägs ha haft sitt i 15 år och fortfarande inte hittar några fel så lutar det åt hilleberg.

Ett bra tips (om du nu fixerat dig vid HB, som sagt, vilket varken är nödvändigt eller rationellt) är att läsa i deras Tälthandbok. En hel del matnyttigt finns där.

För att krångla till ditt val lite mer :) ... eller för att ge dig fler alternativ så föreslår jag att du också tittar på Kaitum.
Ungefär samma vikt som Nallo 2 GT men med något rymligare innertält ... något bredare och vinkelräta väggar på kortsidorna iställer för sluttande inåt, känns mycket rymligare. Två mindre absier (Kaitum) eller en stor (Nallo 2 GT) är en smaksak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips