Hilleberg ökar omsättningen

Även om det är mycket pengar upplever jag att tälten är väl värda de pengar de kostar. Lägger man ut det på antalet nätter de håller så blir användandet lågt. Dessutom att veta att man ligger tryckt när det är sämre väder gör också att nattsömnen blir bättre. Gör man bra grejor bör det också löna sig. De har i ca 50 år drivit bolaget och säkerligen byggt upp stora värden därav kan de också tjäna pengar. Det är marknaden som avgör om det är billigt eller dyrt och som jag ser det verkar det ofta vara slut på deras produkter, det säger en del.
 
HB levererar produkter med toppkvalitet och självklart tar dom betalt därefter.
Hade deras kvalitet inte motsvarat prislappen hade dom inte sålt några tält utan fått tänka om, marknaden brukar sanera sig själv i dessa fall. Sen att företag som investerar i utveckling och bibehållen toppkvalitet inte vill ha urholkat varumärke med okontrollerade prisdumpningar säger sig självt, finns massor av exempel inom alla branscher. Tycker man HB är för dyra får man handla andra varumärken där man är nöjd med kvalitet vs pris.
I det här fallet har som påpekats ett svenskt familjeföretag lyckats ta sig till toppen med bibehållen toppkvalitet, vi borde vara lite stolta istället för att försöka begränsa eller sänka dom.
 
Eftersom jag jobbar med varumärken och marknadsföring (markknadsföring är alltså INTE bara är reklam, utan brukar sammanfattas med Kotlers fyra P: produkt, pris, "promotion", "place") så måste jag ju säga något om detta (och ni får ursäkta om jag inte orkat läusläsa varje inlägg i tråden):

Om produkterna är värda sitt pris får förstås var och en avgöra. "Billigt" och "dyrt" är relativa begrepp. 10 000 SEK för ett tält som används på bakgården några dagar om året är jättedyrt. 1500 spänn för ett tält som du köpt för att ha på fjället, men som ger upp efter ett dygn är också jättedyrt. Don efter person och allt det där.

Vad en firma som Hilleberg tar betalt för är dock inte enbart det tält du köper. De tar betalt för att du VET att deras tält håller en viss kvalité. De tar betalt för att du kan låta laga ett slitet tältgolv för en spottstyver – även om tältet är trettio år gammalt. De tar betalt för andrahandsvärdet och så vidare.

Och de vill inte konkurrera med kinatält. De vill själva ha kontroll över sin prissättning, på samma vis som Apple, Armani m.fl. På inget vis strider detta mot konkurrenslagstiftning, eller idén bakom sådan lagstiftning. Det finns massor av andra tältmärken att välja mellan. Vad det rör sig om är bara en strategi för långsiktig överlevnad och en överenskommelse de har med sina återförsäljare. "Vill du kränga våra grejer är det de här villkoren som gäller".

Personligen äger jag inte ett Hilleberg, för mina nuvarande behov vore det overkill. Men jag gillar att de finns, så att jag vet vart jag ska vända mig när ungarna har växt till sig. Då kan de ärva tältet när jag trillar av pinn och öfrhppningsvis blir avskrivningstiden på det tältet såpass att det är nästan gratis.
 
Framför allt är det rätt kul att diskutera tält, vilket som passar vem och var, och vilken kvalitet som behövs. Det är ett oändligt och outtömligt ämne utan säkra svar.
Tycker oxå det är kul att HB lyckats behålla sin profil, tält som alla "vet" är bäst.
 
Senast ändrad:
Jag köpte mitt Unna för 5500 kr men det var med 25% pga medelskap i en förening, men nu har Hilleberg och vissa andra märken satt stopp för det hos Outnorth. Det är synd. Det här var några år sen, 4-5 kanske. För 5500 tyckte jag det var prisvärt iom att andrahandsvärdet är så pass högt. Sköter jag om tältet så räknar jag med att kunna få tillbaka hela summan, men jag ska inte sälja.

Jämför man med andra dyra tält som endast finns för att va så lätta som möjligt i nåt superduperlätt material, så tycker jag Hilleberg är mer prisvärda. Betala +10000 för ett sånt envägstält i senaste materialet för en person skulle jag inte göra. Jag utgår från att de inte håller så länge och troligen brakar ihop i stark vind.
 
Naturligtvis anlägger jag inga moraliska synpunkter på företagens prissättning -- jag köper eller låter bli. Hilleberg agerar dock i konkurrens med andra företag, t ex Vaude och Terra Nova.

Jag köpte mitt Alto år 2000, och det var det som fick fart på tältandet på mina vandringar, mer fjäll men också mer tält på turerna i Sydeuropa.

Det är robust, vilket jag kunnat konstatera ett par nätter med hård vind. Vid ett av dessa tillfällen hade jag ställt tältet så att det kom att få sidvind när det började blåsa, men bågen klarade den påfrestningen.


Jag gjorde en tur i Skottland 2009, 11 dagar, samtidigt som the TGO Challenge pågick, och märkte att Akto då fortfarande dominerade. Men jag träffade Challengers som vandrade med Laser Comp och därtill varit med om mycket bistert väder några dagar före min ankomst. Och det hade tältet klarat bra.

Senare kunde jag läsa i facktidningar att Laser Comp var på väg att slå ut Akto bland Challengers. Och 2015 lanserades Enan.

Att jag skaffade ett Laser Comp 2013 beror på att jag med tilltagande ålder, begynnande knäproblem, dålig rygg (jag fyllde 69 den sommaren) ville banta min
packning ännu ett snäpp. Det kan ha förlängt mitt vandrarliv några år, vem vet? (Jag gjorde min sista någotsånär långa vandring 2016 (Sydalperna, 19 dagar) , och min sista alpvandring 2019, vid 75 års ålder).

När blixtlåset på mitt LC krånglade mot slutet av mitt vandrarliv blev jag påmind förstås om Hillebergs överlägsna service. För att få ordning på mitt LC skickade jag det till England och fick det tillbaka med ett fel så allvarligt att tältet var oanvändbart. Jag avböjde Terra Novas erbjudande att hämta det med kurir och rätta felet och anlitade i stället en lokal skräddare som är känd för sin förmåga att arbeta med nästan vilka material som helst.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.