Hilleberg ökar omsättningen

Hilleberg kostar så mycket för att de kan ta ut det priset utan att tappa kunder.

Vore ju ett helt vansinnigt företagande att sälja billigare än nödvändigt.
 
Jag instämmer med fowwe's inlägg #11 ovan, och skulle väl inte heller vilja säga att ett tält avsett för vandring och tuffa väderförhållanden är en relativt enkel produkt. Det är mycket design och tänkande bakom ett bra tält, kvalitetsmaterial i ganska stora mängder och mycket sömnadsarbete. Att vissa tillverkare som ex Hillberg även sätter upp och kollar alla tält visuellt efter produktion som kvalitetskontroll är ytterligare ett arbetsmoment. Att kunna erbjuda sina kunder en fungerande eftermarknad med reservdelar och ev reparation (ex golvbyte) är något jag även värdesätter då det kan förlänga livet på mitt tält med de fördelar det innebär.
Många kan betala en smärre förmögenhet för ett klädesplagg eller en väska mm av ett visst varumärke. I det sammanhanget har jag svårt att se ett tält som en enkel produkt att designa och tillverka. Men det står självklart alla fritt att välja att köpa och betala för det produkter man själv prioriterar.
 
Håller med flera tidigare röster. Tycker inte att Hilleberg är oskäligt dyra för den faktiska toppkvalitet som man faktiskt får. Det gäller allt från material, hantverk och designlösningar. Bara det faktum att varje sömmerska syr dit sin namnlapp och deras filosofi med lagerhållning, kvalitetstänk osv. (y) Därmed inte sagt att det finns andra bra tält och man "bara" är en sporadisk campare så är det såklart en annan femma. Då kan man komma undan betydligt mycket billigare och ändå få ett helt ok tält. Hur Hilleberg väljer att lägga upp sin marknadsmodell, arbeta med prissättning jämtemot återförsäljare och liknande står dem fritt att avgöra.

Jag har tält från många olika fabrikat och tillverkare. Men om jag var tvungen att välja ett tält att leva med, så skulle det bli ett Hillberg.
 
Jag gillar Tarptent numera. Det vore något för Hilleberg oxå, dvs enkeltält med bra ventilation och regn & myggskydd, som tål svenska fjällen. Så sätt igång HB !
 
Men varför ska de lägga sig i vad handlarna sätter för utpris på deras tält? De förstör ju konkurrensen med det beteendet. Nu är det ju inte bara Hilleberg som gör det, men här handlar det om dem.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Häromsistens kollade jag in ett MSR-tält modell Hubba NX. Sedan tidigare är jag bekant med Hillebergmodellen Suolo som väl ungefär motsvarar Hubba. Suolo kostar 9300 kr hos Hilleberg, Hubba NX kostar 6496 kr hos Addnature. Intrycket är att kvalitetsskillnaden är mycket större än priskillnaden. Hubba NX är för dyrt jämförelsevis. Det har enligt addnature iofs många finesser som säkert kostar, till exempel
* flygplåt belagd med Durashield och golv i badkaret
* ökade kontinuerliga korta sömmar och dubbelsydda sömmar
* integrerat system för navstänger med färgkodade clips
* Flygarm med sparkstativ och ventilationsluckor; Dragkedja på sidan
* Rörelsefrihet i huvudet och armbågarna under hela tältet
* anpassningsbar gummilott (rullande ingång och stjärnfönster)
* med mera...
www.addnature.com/msr-hubba-nx-talt-M127366.html?vgid=G388920#cgid=236275

I valet mellan dom här två modellerna så skulle jag ta Suolo även om det är dyrare.
 
Häromsistens kollade jag in ett MSR-tält modell Hubba NX. Sedan tidigare är jag bekant med Hillebergmodellen Suolo som väl ungefär motsvarar Hubba. Suolo kostar 9300 kr hos Hilleberg, Hubba NX kostar 6496 kr hos Addnature. Intrycket är att kvalitetsskillnaden är mycket större än priskillnaden. Hubba NX är för dyrt jämförelsevis. Det har enligt addnature iofs många finesser som säkert kostar, till exempel
* flygplåt belagd med Durashield och golv i badkaret
* ökade kontinuerliga korta sömmar och dubbelsydda sömmar
* integrerat system för navstänger med färgkodade clips
* Flygarm med sparkstativ och ventilationsluckor; Dragkedja på sidan
* Rörelsefrihet i huvudet och armbågarna under hela tältet
* anpassningsbar gummilott (rullande ingång och stjärnfönster)
* med mera...
www.addnature.com/msr-hubba-nx-talt-M127366.html?vgid=G388920#cgid=236275

I valet mellan dom här två modellerna så skulle jag ta Suolo även om det är dyrare.
Har Addnature använt samma eminenta språköversättningsverktyg som Amazon använder..."flygplåt", "navstänger", flygarm och sparkstativ"😂
 
  • Haha
Reactions: HPT
Jag har tält från ett antal olika tillverkare, bl.a. ett Tarptent Cloudburst 3.

Det behövdes inte många nätter i det för att jag skulle skaffa ett HB Helags 3. Ja, det är rätt mycket tyngre, men för mig är mer bekvämlighet värd vikten.

Jag är glad att det går bra för HB. Jag unnar dem det.
 
Häromsistens kollade jag in ett MSR-tält modell Hubba NX. Sedan tidigare är jag bekant med Hillebergmodellen Suolo som väl ungefär motsvarar Hubba. Suolo kostar 9300 kr hos Hilleberg, Hubba NX kostar 6496 kr hos Addnature. Intrycket är att kvalitetsskillnaden är mycket större än priskillnaden. Hubba NX är för dyrt jämförelsevis. Det har enligt addnature iofs många finesser som säkert kostar, till exempel
* flygplåt belagd med Durashield och golv i badkaret
* ökade kontinuerliga korta sömmar och dubbelsydda sömmar
* integrerat system för navstänger med färgkodade clips
* Flygarm med sparkstativ och ventilationsluckor; Dragkedja på sidan
* Rörelsefrihet i huvudet och armbågarna under hela tältet
* anpassningsbar gummilott (rullande ingång och stjärnfönster)
* med mera...
www.addnature.com/msr-hubba-nx-talt-M127366.html?vgid=G388920#cgid=236275

I valet mellan dom här två modellerna så skulle jag ta Suolo även om det är dyrare.

Hehe, vilken rappakalja! Betalar enkom (nästan iaf) gladeligen 3000:- mer för att slippa den typen av översättningar.
"Flygplåt" - låter inte särskilt lättviktigt.
"Golv i badkaret" - snacka om att be om fuktskadeproblem.
 
Hehe, vilken rappakalja! Betalar enkom (nästan iaf) gladeligen 3000:- mer för att slippa den typen av översättningar.
"Flygplåt" - låter inte särskilt lättviktigt.
"Golv i badkaret" - snacka om att be om fuktskadeproblem.

Ja det är verkligen dåligt av Addnature (som jag köpt en del från) att släppa igenom en sådan usel översättning! Såklart man kan tappa kunder på sådant slarv!

För egen del brukar jag ofta försöka hitta tillverkarens egen hemsida och läsa där (om den är på engelska, eller möjligen tyska). De kan ofta vara fylligare, och omfattar ofta fler modeller än som finns på den svenska marknaden/hos de "vanliga" svenska friluftsaffärerna.
 
Nu är jag inte riktigt med i ditt resonemang. Även om tält från Hilleberg kostar mer än många andra tält så bryter företaget inte mot några lagar genom det. Massbojkott ifråga om tält låter i mina öron också främmande (men så klart kan ju alla som vill köpa något annat tält om man inte gillar Hilleberg). Den verkliga orättvisan finns nog att finna någon annanstans i samhället än i Hillebergs prissättning - men det är en helt annat fråga.
Du blandar ihop vad jag menar;
Masstalan är när många privatpersoner sammansluter sig i en juridiskprocess.

Om du själv skulle ha en affär med för stort varulager som tex nu med minskad köpkraft och man ej får sållt varan och du får ej sänka priset och du har inte råd eller kunskaper om hur du gör reklam till en låg kosnad och om du sänker priset under HB rekomenderade pris och därmed ej får några nya varor att sälja.
 
Du blandar ihop vad jag menar;
Masstalan är när många privatpersoner sammansluter sig i en juridiskprocess.

Om du själv skulle ha en affär med för stort varulager som tex nu med minskad köpkraft och man ej får sållt varan och du får ej sänka priset och du har inte råd eller kunskaper om hur du gör reklam till en låg kosnad och om du sänker priset under HB rekomenderade pris och därmed ej får några nya varor att sälja.

Jösses, är vi lite väl tidigt med Fredagsgroggen?

Hilleberg är en premium märke och som alla premium märken är man mån om att den inte prisdumpas. När såg du sist en REA på Rolex eller Ferrari?

Och istället att vara stolt över att ett svenskt företag har nått upp till en sånt status bara genom leverera kompromisslös kvalité så föreslår du att dra igång en juristtisk process eftersom du verka känna dig kränkt att inte kunna köpa en eftertraktat bristvara till en dumpad pris.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.